Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
6 nejsilnějších motorů TDI historie: většina je dávno po smrti
20.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vývoj je k nezastavení, výkon motorů stále stoupá, slýcháme co chvíli. Jak je tedy možné, že většina nejsilnějších TDI už se ani nevyrábí?
Na světě existují různí automobiloví nadšenci. Jedni mají raději upravená auta, druzí sériová, jedni fandí atmosférickému plnění, jiní turbodmychadlům a kompresorům. A pak je tu skupina, která nedá dopustit na naftové motory. Některým jsou tito lidé k smíchu, bylo by ale mylné házet všechny diesely do jednoho pytle. Existují totiž takové, které mají hodně co do sebe a u kterých se bez uzardění dají použít klišé, že táhnou jak lokomotiva.
Jenže podobně jako benzínovým motorům, ani dieselům se nicméně nevyhýbá downsizing. Vzpomeňme například na malé Škody a Volkswageny, které se od 1,9 TDI postupně propracovaly čtyřválcový 1,6 až k tříválcovému 1,4 TDI. Tyto případy se dostaly na náš seznam osmi nepovedených downsizingů, a tak není divu, že VW od této změny dává zase ruce pryč. Nicméně o nich dnes psát nechceme, teď máme na talíři šest nejsilnějších motorů TDI, které koncern Volkswagen kdy do svých sériových aut kdy namontoval.
Na myšlenku se za nimi ohlédnout nás přivedla nedávná exhibice Audi SQ7 TDI na Nordschleife. Tento stroj má pod kapotou naftovou V8 o čtyřech litrech objemu a je to dnes poslední osmiválec v naftové nabídce koncernu VW pro osobní automobily. A jeden z posledních vůbec. Mezi německými výrobci je dnes „koncern” v nabízení takového motoru vůbec osamocen - BMW a Mercedes s dieselovými V8 skoncovaly dávno a i když nabízí pozoruhodné motory, tak silný nemá v nabídce ani jedna konkurenční značka.
Pořekadlo, že objem ničím nenahradíte, totiž u dieselů platí ještě více než u benzínů. U těch sice objem letí dolů ještě rychleji, přibývají ale turba a Mercedes A 45 AMG dnes nabízí z pouhých dvou litrů 381 koní. A Mercedes pro další generaci slibuje i přes 400 kobyl. U dieselů je tomu jinak - turba mají už dávno a pokud ztratí objem, mohou přidat leda na plnícím tlaku či otáčkách a to nestačí. Litrové výkony jsou tak nesrovnatelně nižší a chcete-li pořádnou sílu z naftového motoru, potřebujete objem.
V tomto kontextu vlastně nepřekvapí, že nejsilnější motory TDI jsou ve většině případů hudbou minulosti. Jinak to ale překvapit může - výkony aut dnes letí vzhůru a v obyčejně vyhlížejícím Golfu dnes můžete mít výkon a dynamiku ne až tak starých Ferrari. Pokud ovšem budete chtít podobně extrémně výkonný diesel, musíte do bazaru. Vrcholové diesely Volkswagenu prostě bývaly silnější než dnes - tři z šesti motorů na tomto seznamu jsou již dávno mrtvé a jeden se odebral do důchodu nedávno. Ale už nezdržujme, tady jsou.
6. 4,0 V8 TDI CR - 275 koní
Koncernový diesel 4,0 TDI je motor, který pod kapotu ničeho s VW nebo čtyřmi kruhy na kapotě nedostanete už pěkných pár let. Montoval se do Audi A8 generace D3, vyráběné mezi léty 2002 - 2009. Tento motor se tu ale montoval jen do roku 2005, kdy byl nahrazen 4,1litrovou V8 s obchodním značením 4,2, aby se to nepletlo. Čtyřlitr zvládl A8 rozjet na stovku za 6,7 vteřiny a maximálka byla omezena na 250 km/h.
Tento motor ostatně také nemá čtyři litry objemu, ale 3 937 ccm, což by mělo dát 3,9 litru, ale to není až tak podstatné. Podstatné je, že tu jsou dvě turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek, vstřikování Common Rail o tlaku až 1 600 barů a rozvodové řetězy vzadu, tedy na straně, kde je výstup pro převodovku. S 275 koňmi a 650 Nm v 1 800 otáčkách to byl v roce 2003 nejsilnější a také nejobjemnější dieselový motor, který se do vozů koncernu VW montoval. Dodnes jej nepřekonává ani nejmodernější inkarnace „jednoturbového” 3,0 TDI, která dává „pouze” 272 koní.
5. 3,0 V6 BiTDI - až 346 koní
Jeden ze dvou motorů, který koncern Volkswagen v současnosti nabízí a který se zároveň řadí k těm nejsilnějším v historii VW, je třílitrový šestiválec BiTDI. Má dvě turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek a je vrcholem současné dieselové nabídky Audi A6 a odvozených modelů. Je to také jediný motor z tohoto seznamu, který nabídne víc než 100 koní na litr objemu, a to ve všech inkarnacích - základem je 313 koní, vrcholem je 346 PS při overboostu pod kapotou Audi A7 3,0 TDI Competition.
Dvě turba tu nicméně nejsou uspořádána běžným způsobem, jedno pro každou řadu válců, nicméně jsou umístěna za sebou a jedno je menší a druhé větší. To menší má variabilní geometrii lopatek a slouží pro co nejrychlejší odezvu v nízkých otáčkách. To větší má naopak za úkol dávat co největší tlak pro ohromnou sílu ve vyšších otáčkách, konkrétně pracuje naplno mezi 3 500 a 4 000 ot/min. Výsledkem je již zmíněných 313 - 346 koní dle nastavení a 650 Nm ve všech případech.
4. 5,0 V10 TDI PD - až 351 koní
Deset naftových válců se nemontovalo do vozů Audi, nýbrž do Volkswagenů, konkrétně do Phaetonu a do Touaregu první generace. Tento motor vznikl konkrétně pro Phaeton a má dvacet ventilů, dva na válec a každý ventil má dvě pružiny. Zajímavostí je ale mnohem víc: vnitřní povrch válců je speciálně upravený pro delší životnost, jsou tu kované ojnice i kliková hřídel a motor nemá rozvodový řemen ani řetěz, nýbrž ozubená kola pro pohon vačkových hřídelí. A dokonce jednou vyhrál cenu Motor roku nad 4 litry objemu.
Právě nad hlavami válců je systém, díky kterému se mohou některá ozubená kola do jisté míry pohybovat a tím je chod motoru hladší než u konvenčních dieselů. Když takový vůz potkáte, budete mít opravdu problém jen na první „poslech” označit za diesel, a to ani při startu - tak sametově běží. Zato fakt, že má deset válců, je slyšet docela dobře. Existoval ve dvou variantách, v té základní ve Phaetonu a Touaregu nabídne 313 koní v 3 750 otáčkách a 750 Nm ve 2 000 ot/min. Silnější byla speciálně pro Touareg R50, vzácný to stroj, a tam bylo pod kapotou 351 koní a 850 Nm.
3. 4,2 V8 TDI CR - až 385 koní
Tento dieselový osmiválec 4,2 byl poslední evolucí předchozí generace jednotek V8 TDI a navzdory svému označení neměl 4,2 litru litru objemu - 4 134 ccm je po zaokrouhlení spíše 4,1 litru. Ale to asi neznělo tak dobře jako 4,2. Ze zajímavostí můžeme zmínit např. tlak vstřikování Common Rail až 2 000 barů, dvě turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek a tlakem až 1,7 baru, kovanou pětkrát uloženou klikovou hřídel nebo písty z hliníkové slitiny.
Podobně jako ostatní motory na tomhle seznamu, i tento existoval v několika výkonových variantách - nejslabší nabízela 320 koní a 650 Nm a montovala se do Audi A8 generace D3 od roku 2005, kde nahradila starší čtyřlitr. Nejsilnější varianty byla používány donedávna v končícím Touaregu, kde dával 380 koní a 800 Nm, podobně končícím Porsche Cayenne S Diesel a Audi A8 generace D4. V obou těchto strojích nabízel 385 koní a 850 Nm mezi 2 000 a 2 750 ot/min. O jeho osudu se dříve spekulovalo a z nabídky skutečně zmizel. Uvolnil ovšem cestu ještě zajímavějšímu nástupci, třebaže v těchto modelech se neobjevil resp. ještě chvíli neobjeví hned.
2. 4,0 V8 TDI - až 435 koní
Nejnovější motor na tomto seznamu je zároveň aktuálně nejsilnějším dieselem světa v osobním autě. Testovali jsme jej v Audi SQ7 TDI, ve kterém jako v jediném dává tak vysoký výkon, neboť právě jen v něm - alespoň nyní - používá na trhu zatím výjimečné přeplňování elektrickým kompresorem spojeným s klasickými turbodmychadly. K dispozici je ale také pro Porsche Panamera 4S Diesel, ve kterém je ovšem bez elektrického přeplňování o něco slabší.
Do budoucna by se měl objevit v kde čem - nové A8, novém Cayenne, snad i v dalším Touaregu, to vše bude záviset hlavně na rozhodnutí VW, stejně jako to, kterou verzi pro který vůz zvolí. Je to poslední naděje pro velká a silná TDI na tomto seznamu a vskutku pozoruhodné dílo, jak se můžete stále dočíst v našem někdejším detailním technickém rozboru. Ani to ale nestačí na pozici nejsilnějšího motoru TDI všech dob...
1. 6,0 V12 TDI - 500 koní
Pokud se trochu orientujete v nabídce dieselů značky Audi, patrně jste už od začátku tušili, který motor bude stát na vrcholu této pětice. Je to vidlicový dvanáctiválec, který z objemu 5 934 ccm dává 500 koní a rovnou tisícovku newtonmetrů mezi 1 750 a 3 250 ot/min. A také v tomto jediném případě má fanoušek dieselů poukazující na spojitost se světem slavných čtyřiadvacetihodinovek pravdu, že motor pod kapotou jeho auta je příbuzný onomu závodnímu dvanáctiválci v Audi R10 TDI.
Jenže tato V12 se montovala jen do jediného auta, vrcholové varianty Audi Q7 první generace, výmluvně označené V12 TDI, jakkoli svého času v Ingolstadtu postavili koncept R8 V12 TDI. A tenhle model už základní cenou sahal po hranici 4 milionů korun a pokud se občas podíváte do konfigurátoru Audi, je vám jasné, jak vysoko se cena takového stroje může dostat, takže potkat tohle auto na silnici není běžnou věcí. Zajímavostí budiž, že to je první a asi také poslední dieselový dvanáctiválec, který se montoval do silničního osobního auta.
Kované tu je snad všechno: sedmkrát uložená kliková hřídel, ojnice i písty z hliníkové slitiny, které dodala známá firma Mahle. Motor má podčtvercovou konstrukci, kompresní poměr 16:1, což není na diesel zas tolik, dva chladiče motorového oleje, čtyři běžné chladiče a kapalinou chlazený alternátor i EGR. Hlavy mají dvě vačkové hřídele a řemen na straně motoru u převodovky pohání hřídele výfukových ventilů, které pak ozubenými koly na druhé straně ovládají hřídele sacích ventilů. A dvě turba s variabilní geometrií lopatek berte za samozřejmost.
Audi Q7 V12 TDI v našem někdejším testu
Koncept Audi R8 V12 TDI měl tento motor pod kapotou rovněž, výroby se ale nakonec nedočkal
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před hodinou - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 2 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
včera - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva