Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
11stupňový automat Fordu podrobněji, automobilka pracuje na třech verzích
16.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vývoj jedenáctikvaltu je v počátečních stadiích, ve hře jsou hned tři varianty. Možností řešení je tedy více a cílem je nejspíš snížení spotřeby mimo město.
Není to tak dávno, co šest převodových stupňů bylo něco, čím jste se mohli chlubit tak moc, že jste to mohli uvést i v názvu auta - vzpomeňme třeba na Peugeot 306 GTi-6. Dnes je ale šest kvaltů v podstatě minimum i u běžných aut, i manuální převodovky občas mívají sedm stupňů. A do toho přichází Ford, který pracuje na jedenáctistupňovém automatu. Čtete správně, 11 rychlostí. Zpátečka je dvanáctá.
O tomto kroku už jsme vás informovali, zveřejněn ale byl i patentový obrázek spolu s dalšími detaily k této převodovce. Pracuje se zatím na třech variantách: první má čtyři planetová soukolí, čtyři spojky a dvě brzdy, druhá má dva páry úhlových ozubených soukolí, tři planetová soukolí, čtyři spojky a dvě brzdy a třetí má čtyři planetová soukolí, čtyři brzdy a dvě spojky.
Automobilka Ford před pár lety měla pracovat spolu s GM na desetikvaltu. Posunout snahy ještě o stupeň výše velí nejspíš zejména snaha o nižší spotřebu - zatímco desátý převod oné 10st. převodovky měl poměr 1:0,636, 10. převod jedenáctikvaltu má poměr 1:0,67 a jedenáctý 1:0,58.
Při stejné rychlosti tak motor auta s 11st. převodovkou bude pracovat s trochu nižšími otáčkami, než motor auta s 10st. převodovkou - což je dost pravděpodobně hlavní cíl vývoje jedenáctikvaltu. Dokumenty, které jsou součástí žádosti o patent, uvádějí, že „některé typy motorů jsou schopné pracovat efektivně jen v úzkém pásmu otáček”. Jak bude vypadat výsledek, si tedy budeme muset ještě pár let počkat, pokud se jej vůbec dočkáme...
Toto schéma bylo přiloženo k žádosti o patent na jedenáctistupňovou převodovku
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 52 minutami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 51 minutami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před hodinou - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 3 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 4 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva