Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
11stupňový automat Fordu podrobněji, automobilka pracuje na třech verzích
16.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vývoj jedenáctikvaltu je v počátečních stadiích, ve hře jsou hned tři varianty. Možností řešení je tedy více a cílem je nejspíš snížení spotřeby mimo město.
Není to tak dávno, co šest převodových stupňů bylo něco, čím jste se mohli chlubit tak moc, že jste to mohli uvést i v názvu auta - vzpomeňme třeba na Peugeot 306 GTi-6. Dnes je ale šest kvaltů v podstatě minimum i u běžných aut, i manuální převodovky občas mívají sedm stupňů. A do toho přichází Ford, který pracuje na jedenáctistupňovém automatu. Čtete správně, 11 rychlostí. Zpátečka je dvanáctá.
O tomto kroku už jsme vás informovali, zveřejněn ale byl i patentový obrázek spolu s dalšími detaily k této převodovce. Pracuje se zatím na třech variantách: první má čtyři planetová soukolí, čtyři spojky a dvě brzdy, druhá má dva páry úhlových ozubených soukolí, tři planetová soukolí, čtyři spojky a dvě brzdy a třetí má čtyři planetová soukolí, čtyři brzdy a dvě spojky.
Automobilka Ford před pár lety měla pracovat spolu s GM na desetikvaltu. Posunout snahy ještě o stupeň výše velí nejspíš zejména snaha o nižší spotřebu - zatímco desátý převod oné 10st. převodovky měl poměr 1:0,636, 10. převod jedenáctikvaltu má poměr 1:0,67 a jedenáctý 1:0,58.
Při stejné rychlosti tak motor auta s 11st. převodovkou bude pracovat s trochu nižšími otáčkami, než motor auta s 10st. převodovkou - což je dost pravděpodobně hlavní cíl vývoje jedenáctikvaltu. Dokumenty, které jsou součástí žádosti o patent, uvádějí, že „některé typy motorů jsou schopné pracovat efektivně jen v úzkém pásmu otáček”. Jak bude vypadat výsledek, si tedy budeme muset ještě pár let počkat, pokud se jej vůbec dočkáme...

Toto schéma bylo přiloženo k žádosti o patent na jedenáctistupňovou převodovku
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
před 10 hodinamiI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
před 11 hodinamiTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
včeraČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
včeraBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včera
Živá témata na fóru
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Táhneme na Brusel 04.28. 13:35 - Zajda
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch