Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Toyota Verso 2013: poprvé za volantem faceliftovaného Versa
19.1.2013 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Čtvrté provedení MPV střední třídy od Toyoty se hlásí svým designem k novému Aurisu. Krátce jsme se s ním svezli na francouzské riviéře.
Nedávný facelift Toyoty Verso je další modernizací japonského MPV, kterého se od jeho příchodu na evropský trh prodalo ďábelských 666 tisíc kusů. Automobilka chce tímto krokem udržet vůz ještě pár let svěží, o což se pokouší jednak vizuálně přiblížením vzhledu novějším modelů značky jako je nový Auris a také méně viditelnými úpravami technického rázu, kterých se prý na autě objevilo celkem 470. Změny designu už jste mohli dříve sami zhodnotit s pomocí oficiálních fotek, dnes se podíváme i na ty, které na první pohled patrné nejsou.
Mám-li úvodem v krátkosti zrekapitulovat to, co je nového na pohled, pak jde hlavně nárazníky, blatníky, čelní maska se světlomety s LED pro denní svícení, vnější sklopná zpětná zrcátka s integrovanými směrovkami. Páru nových sad litých kol si všimnout můžete a nemusíte, podobně je to s rozšířením palety o tři odstíny - bílou perleť, modrou námořní a modrou ostrovní. Nový design se vám patrně bude líbit, pokud jste se zakoukali do zmíněného Aurisu 2013 nebo nového Yarisu, v opačném případě vás inovované Verso asi nesvede zaujmout. Za sebe bych řekl, že je atraktivnější, výraznější. Více asi nešlo čekat, primárně na krásu se u MPV nehraje.
O změnách v interiéru jsme se dosud podrobněji nezmiňovali, Toyota nám k tomu ale ani nedala mnoho důvodů. Uvnitř až sedmimístného vozu (cenový rozdíl oproti pětimístné je 17 000 korun) se totiž neudála žádná revoluce. Praktické využití zůstalo beze změny, standardem i nadále zůstává systém Easy Flat-7, který nabízí až 32 různých variací nastavení sedadel. Další jeho výhodou je možnost sklopení třetí i druhé řady samostatných sedadel do podlahy bez nutnosti demontáže hlavových opěrek. Při obsazení všech tří řad máte k dispozici pouze 155 litrů zavazadlového prostoru, což stačí leda na pár tašek. Při sklopení posledních dvou sedadel ovšem prostor naroste na 484 litrů, což by již rodinný nákup mohlo pojmout. Pokud ale chcete udělat z tohoto MPV malou dodávku a sklopit i všechna sedadla v druhé řadě, budete mít k dispozici prostor o délce 1 575 a šířce 1 430 milimetrů. Kryt zavazadelníku i některé drobné předměty přitom můžete schovat pod podlahu. Rezervní kolo u téhle Toyoty rozhodně nehledejte, to co naopak potěší je počet nejrůznějších praktických schránek a prohlubní na pet lahve i nejrůznější předměty prakticky po celém interiéru tohoto automobilu.
A jak je to s vnímáním pověstné „toyotí“ kvality v interiéru? Výrobce se samozřejmě chlubí vším možným od měkčených plastů i potlačení hluku a vibrací uvnitř (díky lépe odizolovaným motorovým prostorem). Oproti předchozímu provedení je opravdu znát změna k lepšímu, novinka tak nabízí více měkčených povrchů, zatímco na dveřích, loketních opěrkách a volantu nechybí na omak příjemná kůže. Celkem nově působí také středový panel nad kterým se tyčí analogové přístroje s bílým podsvícením. Barevná 6,1palcová dotyková obrazovka systému Toyota Touch se stane standardem výbavových úrovní Active a Style. Pokud si budete chtít vybavit vaše Verso ještě více, můžete si objednat jeden ze šesti paketů, které zahrnují třeba i panoramatické stření okno a spousty komfortních prvků. Specialitou je pak tzv. superpaket (zahrnující balíčky Businnes, Comfort a Praktik) za sníženou cenu 25 000 Kč.
Přední kola 4,5 metru dlouhého Versa může pohánět jeden ze dvou zážehových atmosféricky plněných čtyřválců s objemy 1,6 a 1,8 litru nebo dvou turbodieselů 2,0 D4-D a 2,2 D-CAT. Benzinové 1,6 a 1,8 nabízejí stejný největší výkon 132 a 147 koní, vyznačovat by se ovšem měly nižší spotřebou. Stejně jako dvoulitr D-4D produkující nadále 124 koní, který je nyní vybaven filtrem pevných částic a splňuje tak požadavky emisní normy Euro 5. To, co je u tohoto agregátu spojeného s šestistupňovou manuální převodovkou velmi příjemné, je příznivější průběh výkonu. Maximum točivého momentu je totiž k dispozici o 200 otáček dříve (310 Nm při 1 600 - 2 400 ot./min). Turbodiesel 2,2 l je pro český trh naladěn na 150 koní a 340 Nm v rozmezí 2 000 - 2 800 otáček a lze jej koupit i se šestistupňovým automatem. Do Česka se naopak nebude dovážet výkonnější verze velkého turbodieselu, který má výkon 177 koní, které mu by se podle zástupců značky na zdejším trhu prodejně příliš nevedlo.
Za volantem tohoto kompaktního MPV, jenž se svou velikostí řadí do segmentu C, jsem strávil zhruba dvě hodiny, proto si vesměs odpustím definitivní soudy. První jsem otočil klíčkem ve spínací skříňce bílého vozu s inovovaným dvoulitrovým turbodieselem pod kapotou. Jeho utlumený zvuk a relativně kultivovaný chod se mi líbil, průběh výkonu a ne tak agresivní nástup turbodmychadla rovněž. Pohotovostní hmotnost testované verze ve výši 1 655 kilogramů a nešťastné sladění s šestistupňovou převodovkou motoru s největším výkonem 124 koní ale dynamickému projevu mnoho šancí nedávají.
Ne, že bych od japonského MPV čekal nějaké sportovní výkony, ale pokud naložíte děti a zavazadla máte v případě Toyoty Verso 2,0 D4-D rodinný vůz s trochou nadsázky čtyřmi rychlostmi a dvěma rychloběhy. Jízda po dálnici znamená ve větších stoupáních řadit dolů a při předjíždění na běžné silnici si je třeba dát více prostoru. Papírové zrychlení z 0 na 100 za 11,3 sekundy a maximálka 185 km/h zní mnohem lépe než jak se vůz projevuje v praxi, v té více zaujme brzdová soustava. A spotřeba? Ta se dovede při konstantní rychlosti po dálnici (kolem rychlosti 120 km/h) držet někde kolem šesti litrů, pokud však budete s plným Versem chvátat nebo využívat naplno potenciál jeho motoru, počítejte s tím, že z nádrže o objemu 55 litrů vám každých sto kilometrů zmizí nějakých devět litrů nafty.
Musím se zmínit také o inovovaném podvozku. Nově naladěné tlumiče mu dodávají více měkkosti, tedy pohodlí pro celou posádku a na rozbitých českých cestách bude rozhodně fungovat. Pokud říkám měkký, nemyslím v případě Versa nestabilní. Vůz se dobře vede i v ostře projížděných zatáčkách bez větších známek záludného chování. Pokud jde o dieselovou verzi, je její těžší přední část protiváhou nervóznější zadní nápravě. Jestliže ale vůz naložíte, je vše daleko lepší. Kvalita jízdy v inovovaném Versu je na docela vysoké úrovni a pokud vám něco bude vadit, bude to nejspíše nepříliš komunikativní řízení a aerodynamický hluk ve vyšších rychlostech na dálnici.
Po přesednutí do Versa se zážehovou jedna-osmičkou spojenou s bezestupňovou převodovkou (má šest virtuálních rychlostních stupňů), jste tak trochu v jiném autě. Především je o celých sto kilo lehčí a také to cítíte při jízdě, která je nejen přirozeně dynamičtější, ale ve výsledku také podstatně kvalitnější. A i když bych měl raději manuální řazení, převodovka CVT u Toyoty nazvaná Multidrive S se k němu docela hodí. Spotřeba kolem desíti litrů bezolovnatého benzinu je standard, dá se však s trochou snahy jet i s o dva litry nižším průměrem. Palivová nádrž o objemu 60 litrů tak zabezpečuje vozu dostatečný kilometrový dojezd.
Evropské zastoupení Toyoty chce inovovaného modelu prodávat přes čtyřicet tisíc každý rok, což znamená pětiprocentní podíl v daném segmentu. Zasotupení benzinových a dieselových verzí na prodejích by měl být podobně jako podíl pěti a sedmimístných provedení zhruba v poměru 50:50. Na českém trhu se nová Toyota Verso prodává s cenami od 450 tisíc za verzi 1,6 Power, nejdražší provedení 2,2 D-CAT Style přijde na 684 900 Kč. Pokud však zvolíte cenové zvýhodnění a značkový úvěr, můžete mít tento vůz až o sto tisíc levněji - více najdete v už představeném kompletním ceníku Versa 2013. Plán prodejů ve výši 500 vozů tak patrně není nereálný, v konkurenci podobně laděných aut může inovované Verso přinejmenším na udržení současných pozic docela směle přemýšlet.
Následující >1 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 7 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 5 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 6 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 7 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 8 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 19:47 - řidičBOB
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch