Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Toyota Avensis: jistý posun vpřed (první dojmy)
13.2.2009 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
Nová Toyota Avensis chce na evropském kontinentu navázat na úspěchy svých předchůdců. S atraktivnějším designem, prostornějším a vybavenějším interiérem a pro Toyotu typicky vyváženým naladěním jde, zdá se, najisto.
U nás se Avensis mohl vždy chlubit solidními prodejními výsledky, vyloženě hitem se ale nikdy nestal. V mnoha evropských zemích ovšem platí za podobnou „modlu” jako u nás Volkswagen Passat, a tak si s ním Toyota prostě nemůže dovolit šlápnout vedle. Od nové generace tedy nelze čekat žádné výstřelky ani dramatické proměny, přesto už design vozu naznačuje, že se v Japonsku dokázali protentokrát alespoň trochu odvázat.
Kde všude je to znát? Měli jsme první zkušenost s verzí s dvoulitrovým zážehovým čtyřválcem, který pracoval ve spojení s bezestupoňovou převodovkou CVT a pokusili jsme se zjistit více. Krátkou společnost na českých silnicích nám dělal šedo-zelený sedan s nejvyšší výbavou Sol.
Moderní, ale funkční design
Majitelé předchozích dvou generací Avensisu asi utrpí největší šok při prvním usednutí do vozu. Poměrně nudné křivky interiéru nahradil svěží, modernejší design, z něhož přímo čiší nové technologie a výborné dílenské zpracování. Pocit z interiéru vozu se tak u špičkových verzí s příplatkovými pakety přibližuje na dosah prémiovým modelům Lexus řady IS.
Inteligentně řešená přístrojová deska s výrazným středovým panelem, do něhož jsou zakomponovány ovládací prvky duální samočinné klimatizace a audiosystému, s připojením Bluetooth pro mobilní telefon, navozuje společně s decentním obložením Takesumi (dle výrobce se má jednat o vzor dřevěného uhlí z bambusového dřeva) uvnitř automobilu příjemnou atmosféru a pocit luxusu sedanu střední třídy.
Námi testovaná výbava Sol ještě standardně zahrnuje systém Smart Entry & Start pro snadné nastupování do vozu a spouštění motoru tlačítkem, tempomat s omezovačem rychlosti, sluneční roletku zadního okna, kůží potažený multifunkční volant a elektricky vyhřívaná sedadla - řidič má k dispozici i ve dvou směrech nastavitelnou bederní opěru páteře.










Prostorové řešení interiéru nového Avensisu je rovněž na úrovni, i když v tomto případě není rozdíl oproti předchozím modelům tak markantní, neboť vnější rozměry verze sedan i kombi jsou na první pohled téměř identické.
Z poněkud větší délky a šířky karoserie (v obou případech + 50 mm) těží zejména cestující na zadních sedadlech, kteří mají mnohem více místa pro dolní končetiny a větší prostor ve výši ramen.
Objem zavazadlového prostoru 509 litrů je u verze sedan opět velice uspokojivý, zvláště když po sklopení zadních dělených sedadle vznikne ložná plocha o rozměrech 1685 x 1470 mm. Milovníky dvouprostorových liftbacků tím pravděpodobně neuchlácholím, ostatně pro mě samotného bylo tak trochu překvapením, že nová řada Avensis upustila od tohoto praktického karosářského provedení.
Na druhé straně musím konstatovat, že možná právě proto je design obou karosářských verzí tak osobitý a výrazný. Zatímco předchozí generaci vozu jste na silnici jen stěží zaznamenali, nový Avensis je se svou originální přídí a propracovanou aerodynamikou (součinitel čelního odporu vzduchu cx má u sedanu hodnotu 0,28) naprosto nepřehlédnutelný. Přispívá k tomu i působivý boční profil vozu s podélným prolisem ve spodní části dveří a efektně tvarovaný zadní střešní sloupek u provedení sedan i kombi, zvýrazňující sportovní dynamiku vozu.
Pohon pro komfortní jízdu
Dvoulitrový čtyřválec se systémem Valvematic, který kontinuálně mění zdvih sacích ventilů v závislosti na jeho otáčkách a zatížení, má velmi dobré výkonové parametry a lepší odezvu než původní agregát 2,0 l D-4 VVT-i, neboť objem palivové směsi již není regulován škrticí klapkou.
Ve spojení se zcela novou CVT převodovkou Multidrive S poskytuje vozu poměrně slušnou dynamiku a největší rychlost nad hranicí 200 km/h. Převodovka pracuje výjimečně hladce a v běžném provozu vždy využívá optimální otáčky pohonné jednotky k maximálnímu využití točivého momentu při co nejnižší spotřebě paliva. Převodovka Multidrive S automaticky nastavuje režim pro jízdu z kopce a do kopce, navíc je doplněna modem Sport (volí se tlačítkem umístěným u voliče), který umožňuje rychlejší reakci vozu na sešlápnutí plynového pedálu. Kromě toho je možné zasáhnout do činnosti převodovky manuálním sekvenčním řazením pádly pod volantem, k dispozici je šest rychlostních stupňů a i v tomto případě probíhají změny převodových poměrů bez citelných prodlev a rázů.
Asi největší předností převodovky Multidrive S je komfort jízdy, spotřeba paliva je přitom souměřitelná s klasickou manuální šestistupňovou převodovkou, která představuje druhou možnou variantu pro dvoulitrový zážehový motor.
V krátkodobém testu, během něhož jsme absolvovali v městském i mimoměstském provozu zhruba 1000 kilometrů, jsme naměřili průměrnou spotřebu 8,5 l/100 km, což je sice o něco více, než udává výrobce, avšak pro dvoulitrový motor o výkonu 152 koní je to vcelku dobrá vizitka.
Budeme-li porovnávat jízdní vlastnosti vozu s předchozí generací, musím konstatovat, že nový Avensis je mnohem vyváženější, obratnější a zprostředkuje při řízení bezprostřednější kontakt s vozovkou. Lepší je rovněž směrová stabilita ve vyšších rychlostech a vedení stopy v zatáčkách bez výraznějších bočních náklonů. Menší výtku bychom měli snad jen k odpružení přední nápravy, které při překonávání větších příčných nerovností občas přenáší do interiéru nepříjemné vibrace.
Na úrovni
Nový Avensis na evropském trhu bezprostředně útočí na absolutní špičku daného segmentu, tedy na modely Ford Mondeo, Volkswagen Passat či Opel Insignia. Předpoklady, aby v této konkurenci upěl, bezesporu má. Je reprezentativní, stylisticky atraktivní a technicky vyspělý. Tedy přesně takový, jak ho očekávají tradiční zákazníci této japonské značky.
Technické údaje
Motor
Zážehový řadový čtyřválec s rozvodem 2xOHC
Objem 1986 cm3
Největší výkon 112 kW (152 k) při 6200 1/min
Největší točivý moment 196 N.m při 4000 1/min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: Převodovka Multidrive S s plynule měnitelným převodem a sekvenčním řazením pádly pod volantem. Pohon předních kol.
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 205 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,4 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 9,2 l
Mimo město: 5,7 l
Kombinovaná: 7,0 l
Objem palivové nádrže: 60 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 695 mm
Šířka: 1 810 mm
Výška: 1 480 mm
Rozvor náprav: 2 700 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 505 kg
Užitečná hmotnost: 545 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 509 l
Cena
Základní cena: 769 900 Kč
Hodnocení
+ Působivý design
+ Prostorný, komfortní interiér
+ Bohatá standardní výbava
- Navigace pouze za příplatek
- Vibrace přední nápravy při přejezdu příčných nerovností
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 2 hodinamiŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nejnovější články
EU vyměřila automobilkám na pokutách přes 11 miliard Kč, největší ránu schytal Volkswagen
před hodinouBrutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 2 hodinamiDodnes novou, zapomenutou Škodu Superb Combi v nabušené verzi nikdo nechce, stojí už míň než polovinu ceny nového auta
před 3 hodinamiZájem Němců o elektromobily zůstává u dna, jejich nařizování odmítají úplně. Jsou si velmi dobře vědomi jejich nedostatků
před 5 hodinamiBrusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 04.02. 09:03 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.02. 08:10 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB