Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Testujeme Seat Leon SC FR 1,8 TSI, je to mrštný tanečník salsy
1.7.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Chování motoru Leonu SC není tím jediným, co se od časů jeho první prezentace změnilo. Podstatně více agility nabízí i jeho podvozek.
Tip: Přečtěte si i náš '''srovnávací test Leonu SC FR 1,8 TSI a Kiou Pro_Cee'd GT'''.
Musím přiznat, že zažívám příjemné pocity, když měsíc nebo dva po prvním testu toho či onoho nového auta na jeho mezinárodní prezentaci sednu do stejného modelu v České republice a zjistím, že o něm vlastně nemám co nového říci. Že mi jej už zkušenost z prvních stovek kilometrů dovolila popsat tak přesně a podrobně, že doplnit mohu jen pár drobností či dlouhodobějších zkušeností.
Před nějakým časem jsem takto sedl do nové Octavie Combi a i když o ní jistě znovu ztratíme na našem webu pár slov v trochu jiných souvislostech, mohu už teď říci, že k ní nemám co podstatného dodat. I úplně jiná specifikace s dokonale odlišným motorem ukázala, že kombík je opravdu dál než liftback a dříve popsaný stav půjde s velkou pravděpodobností vztáhnout na jakékoli provedení. Pak se ale na scéně objevil ten zlobivý Leon SC...
Nejsem natolik ješitný, abych si myslel, že nemohu udělat chybu, že se ve svém úsudku nemohu zmýlit. Může se to stát, po všech zkušenostech ale nemám ve zvyku si cokoli vymýšlet a buď mi první prezentace poskytne prostor dělat nějaké závěry, nebo nikoli, a tak je zkrátka nedělám. Prezentace spojená s Leonem SC nebyla v tomto limitující, však i video na ní tehdy pořízené vám dosvědčí, že nebyl problém zkoušet možnosti vozu blízko jeho limitům a poznat, co doopravdy svede. Přesto musím říci, že zkušenost s prvním českým, už plně sériovým kusem je citelně odlišná.
Je libo trochu tance?
Naznačil jsem to už v předchozím článku o dynamice, která byla v případě předsériových kusů přinejmenším pocitově nezajímavá. Sériové SC ale poletuje jak čertík v krabičce, je to snad vůbec nejrychlejší 180koňové silniční auto, které jsem kdy poznal. Je tu ale ještě jeden aspekt, který se mi svého času ve Španělsku až tak nezamlouval a teď je podstatně jiný - chování podvozku.
Seat přitom už při představení SC šermoval tím, jak mu zkrácením rozvoru přidal na agilitě. Nabuzen těmito proklamacemi jsem jej onehdá vytáhl na nádhernou silnici v horách poblíž Barcelony a... a skoro nic. Nechci říci, že by auto bylo neschopné, pomalé nebo nedej bože špatné, bylo zkrátka jen o málo jiné než pětidvířko. Jezdilo se s ním hezky, ale podobně jako v případě motoru mu chyběla větší porce švihu, šarmu, temperamentu, prostě toho, co od auta, se kterým má být také trochu zábava, očekáváte. Nebylo to tam, nebylo, prostě nebylo - mohl jsem být rychlý i spokojený, ale nebyl jsem nadšený.
Tehdy jsem konstatoval, že vozu bylo zřejmě vinou nevypínatelného ESP naděleno méně agresivní naladění, aby se podvozek nepřetahoval s elektronikou. To i dávalo smysl, stačilo ale znovu protáhnout prvních pár zatáček se sériovým strojem po českých cestách a bylo jasné, že ani tahle zmýlená neplatí. Auto se mi zprvu zdálo až extrémně divoké, tak tíhnoucí k přetáčivosti, že bylo i velmi těžko ovladatelné v rychlostech nad 200 km/h, třeba už jen při přesunu mezi pruhy na dálnici. Jenže také se mi zdálo být nemístně tvrdé, poskakující na každé nerovnosti a jak se záhy ukázalo, mělo hodně přefoukané pneumatiky.
Po „normalizaci tlaku” se skákavost podvozku zmírnila, i když minimálně na velkých českých příčných nerovnostech se podvozek zcela jistě nechová. Pro ČR bych doporučoval odpustit si parádnická 18" kola - podvozek se jinak co do tvrdosti zdá být naladěný velmi podobně jako u Audi A3 a to na 17" kolech snášelo skoro všechno. Bylo to tedy všechno jen tlakem v pneumatikách a po jeho snížení se i jízdní agilita vozu vrátila do své španělské boty? Ne, té citelně větší peprnost zůstala, jen nesmyslná divokost byla ta tam.
Musím říci, že tahle auta mě baví. Lehká, mrštná a přitom díky své koncepci absolutně nezáludná. Přesně takový je konečně i Leon SC, který se nyní do zatáček pokládá s mimořádnou ochotou, ať už je projíždíte na jakoukoli rychlost. Jasně, na jedničku nebo dvojku excelovat nebude, tam se budete vždy nacházet v zajetí jeho koncepce s pohonem předních kol, ale jakmile vám rychlost dovolí pracovat aktivně s plavnou zádí, pošlete si vůz klidně ve 200 km/h do lehké přetáčivosti a namíříte jej přesně tam, kam chcete. Jistotu ve vás podporuje i velmi nízká hmotnost a z ní pramenící omezená setrvačnost - podávat si s tímhle autem technické okresky je jako tančit salsu. Jistě ji znáte, jsou to jen krátké, rychlé a přesné pohyby, žádné pohazování partnerky sálem. Taková je aktivní jízda s SC - pět krátkých pohybů a jste za pěticí složitých zatáček.
Přesný, ale přiškrcený
K pocitům tanečníka salsy pomáhá i sice velmi omezeně komunikativní, ale též velmi přesné ovládání, zejména pak řízení. Musíte si zvyknout reakce auta vnímat „přes zadek” (svůj vlastní, pro jistotu), protože v rukou vám zůstanou jen hořké vzpomínky na hydrauliku, ale jakmile to zvládnete, jste na silnici milimetrově přesní. Vůz naznačuje, že by vám dovolil opravdu vše, ale nakonec zůstane jen u naznačování. Plně nevypínatelné ESP v „nejvypnutějším” režimu Sport vám totiž jisté hrátky dovolí, dramatičtější představení ale zavčas utne.
Je to škoda a i skrze tento limit SC ukazuje, jak bylo prvně testované auto jiné než toto. Ve Španělsku bylo těžké přivést ESP k nějaké výraznější akci, podvozek preferoval čistou stopu, a tak jste mu ji dopřáli. „České” auto chce tančit, přesto mu některé kroky nejsou dovoleny. A to i ty, které by se svým talentem jinak s nadhledem zvládalo.
Nechci říci, že atraktivita jízdního projevu Leonu SC s tímto padá, jen si nejsem jistý, k čemu je takové nevypínatelné ESP dobré. Pomůže někomu, že jej nemůže vypnout? Asi ne. A může to někoho odradit? Asi ano, sám si nedovedu dost dobře představit, že bych si koupil auto s nevypínatelným ESP. Proboha proč? Copak jsem nesvéprávný? A je tu ještě jeden podobný limit - XDS alias elektronická uzávěrka diferenciálu. To není nic jiného než přibrzďování prokluzujícího kola a tento systém je u SC naladěn až příliš aktivně. Jestliže krocení hořící gumy odlehčeného kola ve vracečkách projížděných na dvojku lze akceptovat i jako přínosné, fakt, že zasahuje klidně v rychlých šikanách projížděných na čtyřku, už nikoli. Jakému prokluzu v takovém případě zabraňuje? To bude naprosté minimum a nechat kolo lehce proklouznout by takové jízdě více prospělo než naopak. Takhle máte (ale vážně) pocit, jako by vám někdo v zatáčce lehce stoupnul na brzdu a vy jste s tím nemohli nic dělat. Nakonec to i hatí přesnost jízdy, neboť na tohle brzdění musíte nějak reagovat plynem či řízením. Ani XDS se přitom vypnout nedá.
Přes tyto stíny, s nímž za jízdy musíte počítat a SC na něj nenechat doplácet, nabízí vůz skvělý jízdní projev. Je především fantasticky rychlý - dynamika v přímce do 200 km/h je mimořádně dobrá a na technické trati se dokáže spojit i se skvěle naladěným podvozkem. Pokud necháte Leon jen využívat své zatáčivosti a nehrajete s ním elektronikou zakázané hry, dočkáte se na podobně obyčejné auto (je to jen silnější kompakt za 486 tisíc korun...) až nepochopitelné rychlosti. Hlavně v rychlých zatáčkách (řekněme 160+) mě Leon nepřestával překvapovat a dokázal být podstatně rychlejší než většina srovnatelných aut. V tomto směru z něj i tady čišela lehkost, auto se opravdu nechá poslat do zatáčky s „neodříkavostí”, která je mezi dnešními silničními kompakty výjimečná. Více vám ostatně napoví následující video.
S automatem trochu nuda, ale ne až tak velká. Zabavit v tomto případě dokáže i jízda jako taková...
Rychlost spotřebě nesvědčí. A proč je tedy jiný než kdysi?
Aby nebyla řeč jen o jízdě, sluší se doplnit ještě jeden nikoli nepodstatný detail. Minule jsem se rozplýval nad nízkou spotřebou při economy runu, zbylé režimy jsem ale odbyl jen stručně. Zde je pro úplnost vhodné zdůraznil, že 1,8 TSI nevystupuje ze svého turbostínu a také o něm platí, že opravdu úsporný je jen když po něm nic nechcete. Economy run jsem si později zopakoval ještě jednou s výsledkem dokonce 2,6 l benzinu na 100 km, to jen abyste si nemysleli, že to je náhoda - není, takhle se s tímto 180koňovým tanečníkem dá jezdit opravdu skoro kdykoli. I lehce ambicióznější podpředpisová jízda se dá zvládnout mezi 4 a 5 litry benzinu na 100 km, jakmile se ale vzdáte touhy dokazovat sobě či okolí teoretickou úspornost tohoto motoru, tak růžové to není.
Prakticky předpisovou kombinaci 100 km okresky, 40 km dálnice, pár km města zvládl vůz při průměrné rychlosti 99 km/h za 6,5 l/100 km. To není špatné, ale vzhledem k přetrvávající snaze jet úsporně prakticky jen na sedmičku a omezenému provozu kolem ani zázračné. Z mého pohledu uvolněná cestovní jízda lehce nadlimitními rychlostmi znamená už 8-9 litrů benzinu na 100 km, rychlý přesun kolem 14-15 a nějaké okreskové řádění zaručeně přes 20.
Nechci říci, že jsou to nějak zvlášť vysoká čísla, to ani ne, ale minimálně při oné normální svižné jízdě bez větších ambicí jsem nečekal, že budu rád, když spotřeba zůstane pod 10 litry, už na to se musíte poněkud krotit. Turbomotor je zkrátka pořád turbomotor - levně generuje jen minimální výkon, ke kterému ono turbo vlastně ani nepotřebuje. Jakmile dojde na nucené plnění válců, je třeba se připravit i na poněkud nucené plnění palivové nádrže.
Budiž tyto a předchozí dojmy doplněním prvního testu, který z dnešního pohledu bohužel o sériovém SC dokonale nevypovídá. Že český Seat popřel vlastní modifikace vozu už jsem zmiňoval minule a dokonce tomu i věřím - s kolegy jsme byli v kontaktu se dvěma českými majiteli Leonu s tímto motorem a potvrdili nám stejné chování u svého, též pochopitelně sériového kusu.
Otázkou zůstává, proč je auto nyní jiné (a nutno říci, že o dost zajímavější). Krom už zmiňovaných a zřejmě pravdivějších důvodů se mohu nyní dostat i k dříve naznačené konspirační teorii. Ne každý ví, že Leon SC má svým technickým řešením ze všech aut od VW nejblíže k novému Audi A3, podle mě nejlepšímu kompaktu z nové koncernové smečky. A protože zadání z Ingolstadtu jistě znělo: „Hlavně nám tu neprodávejte španělskou A3 za polovic,” přijeli se pánové od čtyř kruhů také povozit na prezentaci v Barceloně, aby se přesvědčili, že výjimečnost jejich klenotu zůstane navzdory darovaným orgánům nedotčena. A tak jim pyrenejští floutci připravili pár echt potěmkinovských kousků, po jejichž vyzkoušení mohli být pánové z Audi spokojeni - auto od Seatu je dobré, ale ne až tak moc. Německý vlk se nažral, španělské koze byly záměrně svázané nohy znovu rozvázány až později a do sériové výroby se dostalo něco trochu jiného. V médiích se sice neobjevily užaslé první recenze, auto ale bylo stejně dost dobré, aby si reputaci nepoškodilo. Stejně jej každý bude brzy testovat znovu a pořádně...
No dobře, možná to bylo jinak, ale kdo ví... Buď jak buď ještě splním jeden slib, tedy spíše slíbím splnění slibu - minule jsem zmínil, že na samostatný test zmíněné dvě odlišnosti nedají, srovnat s některým z konkurentů bychom ale Leon SC chtěli. Dobrá věc se podařila a postavili jsme jej tváří v tvář nové Kie Pro_Cee'd GT - dva „vlažné hatche” vysokých kvalit v přímém souboji, jak tohle může dopadnout? Uvidíte už brzy, předem mohu říci jen tolik, že smysluplnější srovnání tak podobně zaměřených aut jsme dosud nerealizovali...
Economy run se spotřebou pod 3 litry na 100 km můžete opakovat znovu a znovu
Lepší poměr rychlosti a spotřeby z Leonu alespoň trochu „normální” jízdou nedostanete
Spotřeba v po mém soudu typickém kombinovaném režimu
Při rychlé jízdě musíte počítat s 15 až 25 litry, klidně dlouhodobě
Průměr za celé testování. Palubní počítač podle doplněného paliva nelže
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 5 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 7 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 8 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 10 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva