Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Test Nokian WR A3: stvořena pro českou zimu
15.3.2013 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
(+ video) Od finského výrobce pneu byste možná očekávali obutí vhodné pro návštěvu Santy Clause, typu WR A3 ale více sedí jiné podmínky.
Přehled kapitol
Recenze zaměřená primárně na ten či onen typ pneumatiky se na našich stránkách objevuje vůbec poprvé a vlastně ani nevím, jestli si tento článek zaslouží označení „test”. Zvyklý vnímat test pneumatiky hlavně jako záplavu tabulek, čísel a hvězdiček se nemohu zbavit pocitu, že by i do tohoto textu podobně exaktní pohled zapadl. Přesto v něm není a nestalo se to náhodou, omylem ani lajdáctvím. Po krátkém přemítání jsem došel k závěru, že by takto úzký pohled by byl pro článek více omezením než rozšířením.
Je to totiž nakonec stejné jako v případě testů aut. Také u nich můžete stvořit tisíce metrik beroucích v potaz jednotlivé funkční aspekty toho kterého vozu, můžete to s nimi dotáhnout nesmírně daleko a stvořit velmi precizní „matematický pohled” na kvalitu rozličných modelů. Body, procenta, hvězdy, to všechno z toho může vzejít, ale i kdybyste se rozkrájeli, nikdy se nevyhnete bizarním situacím - třeba že auta, která získala podobné hodnocení, nejsou srovnatelná v jakémkoli ohledu. Že 782 bodů z 1 000 získá například Škoda Octavia i Ferrari F12, jedno kufrem, prostorem a spotřebou, druhé maximální rychlostí, akcelerací a ovladatelností. Co to tedy nakonec říká? Že jde vždy o ze tří čtvrtin dokonalá auta a úplně nejlepší by byla F12 s prostorem, kufrem a spotřebou Octavie? A byla by to vůbec pravda? A co více, stejně nakonec nejrůznější bodová hodnocení vycházejí z ryze subjektivního úsudku (ovladatelnost metrem nezměříte) a bodový odraz nezřídka spíše podkopává názor redaktora, který má navzdory přiděleným bodům lepší pocit z něčeho jiného.
Jsem přesvědčen o tom, že kvalitu produktů je nutné vnímat v celé jejich šíři, s přihlédnutím k jejich účelu či očekávání pravděpodobných zákazníků, což nejde otisknout do žádné tabulky. A pneumatika nakonec není jiná - ano, hodnotitelných aspektů je méně, a tak k „tabulkismu” svádí, pořád je jich ale příliš mnoho na smysluplný excelovský pohled. Jak chcete bodově exaktně vyjádřit fakta, že chování pneumatiky se průběžně mění v závislosti na teplotě vzduchu, čerstvosti či rozbředlosti sněhu, použitém posypovém materiálu, typu asfaltu a nakonec i modelu auta? Nijak, to není možné, zvolíte jedno auto a pár úzce definovaných typů podmínek, jenž některým pneumatikám sednou více a jiným méně. Ale co to říká o životě s nimi? Navíc v podmínkách rozličných zemí?
Po mém soudu velmi málo a vítězem to činí účastníka, který nejlépe obstojí v testech často s předem dobře známým průběhem. Vítězem je nejlepší pneumatika pro test, víc nic. Stejně jako je tomu ostatně i v nárazových zkouškách, stačí se podívat, jak dopadly některé hvězdy evropských crash testů v netradiční zkoušce americké IIHS.
Testovat pneumatiky v laboratorních podmínkách znamená dočkat se laboratorních výsledků. My dáme přednost dojmům z chování v běžných podmínkách, které panují na místních silnicích
Proto - a věřím, že tímto článkem zakládáme novou tradici - nesáhneme ani v případě testů pneumatik k jiným než obvyklým způsobům. Opřeme se o zkušenosti recenzenta a jeho schopnosti v rámci celé šíře situací, se kterými se při testu setká, zhodnotit chování té které pneumatiky ve srovnání s tím, co je v dané třídě a na podobném autě běžné či dostupné. Můžete si říci, že to je dost odvážný cíl s ohledem na to, že s testy pneumatik začínáme právě nyní, ale to není úplně férový pohled na věc. Sám jsem v životě najezdil miliony kilometrů na pneumatikách nejrůznějších typů a vždy jsem si jich všímal, neboť chování auta značně ovlivňují. Pochopitelně ne vždy bylo možné poznat jedno auto na různých pneumatikách, pro tento test ale padla volba na vůz typu a koncepce, který jsem měl možnost poznat s desítkami letních i zimních pneumatik nejrůznějších značek - BMW řady 3.
A ještě poslední poznámka, než se dostaneme k věci (omlouvám se, ale cítím nutkání tyto okolnosti v rámci prvotiny vysvětlit) - byl jsem v minulosti účasten několika představení různých nových pneumatik, málokdy jsem z takové akce ale podal report podobného typu. Proč? Přesně z výše zmíněných důvodů - na prezentaci bylo pneumatice obvykle nastaveno zrcadlo s předem namalovaným obrazem, který jej pochopitelně stavil do co nejlepšího světla. Pokud měla pneumatika fungovat např. z hlediska brzdné dráhy na mokru či schopnosti odolávat bočnímu přetížení na suchu, byla prezentována především těmito způsoby. Jsou to důležité vlastnosti? Jistě jsou. Ale říkají něco o pneumatice jako celku a její schopnosti obstát ve všech podstatných situacích, které při jízdě autem mohou nastat? Nikoli a vystavit ji hodnocení pouze na základě takto úzkého pohledu na věc by k vám nebylo fér, a tak jsem se mu vždy vyhnul.
Pokaždé jsem ale výrobce žádal: půjčte nám vaše pneumatiky, my si je vyzkoušíme v reálném světě na autech, která známe, a ověříme si avizované výhody v praxi. Nokian byl první, kdo se tohoto postupu nebál a své zimní pneu nám k testu půjčil. Pojďme se tedy konečně přiblížit tomu, jak obstály.
Pro test Nokianů posloužilo staré dobré BMW 330i E90
Pro koho je určena WR A3?
Na úvod podobného testu je nutné si říci, co jsme vlastně zkoušeli a jak. Pneumatika s označením WR A3 zní jako miláček kompaktních Audi a nemohu vyloučit, že jim sedne, soudě podle popisu výrobce ale míří trochu výše. Je určena pro výkonnější auta, slibuje jízdní stabilitu a dobrou ovladatelnost i při vyšších rychlostech a schopnost sekundovat rychle se měnícím podmínkám. Slogan Nokianu zní dokonce „Zapomeňte na předpověď počasí” (dodal bych: zapomněli jsme, ale protože se jí stejně nedá věřit...) a ačkoli můžete říci, že zaobírat se podobnými, jistě jen a pouze pozitivními proklamacemi výrobce nemá valný smysl, budu vám v tomto případě oponovat.
Tedy ony slogany asi z hlavy pustit můžeme, při volbě pneumatiky je ale třeba mít na paměti, komu je určena. Je zkrátka důležité vybrat si pneumatiku, která odpovídá vašim potřebám (něco jiného bude potřebovat domorodý Kvilďan a něco jiného obyvatel Prahy 1), jinak snadno budete zklamáni. I pro nás je pak nutné zvolit typ, který s přihlédnutím k avizovaným kvalitám budeme schopni hodnotit. Sáhli jsme pro více či méně univerzálním typu majícím za cíl fungovat v podstatě vždy a tady test začíná dávat smysl.
Nepochybuji totiž o tom, že většina pneumatikářských koncernů dokáže vyrobit špičkovou pneumatiku do prakticky jakýchkoli extrémních podmínek, je to nakonec hlavně otázka volby směsi, vzorku a pár dalších aspektů. Ale udělat co nejlepší pneumatiku, která si klade za cíl být dobrá v každodenním středoevropském provozu, kde může být jeden den +15°C a jasno, a druhý -15°C a sněžit, to už je složitější zadání.
Abychom byli schopni ověřit, jak dobrá je WR A3 právě pro takové použití, museli jsme s ní strávit pěkných pár týdnů a ujet několik tisíc kilometrů. A aby to neměla snadné, užila si své v rozměru 225/40 R18 s rychlostním indexem V na autě snad nejnemožnější „zimní koncepce” - už zmiňovaném BMW 3 s pohonem zadních kol, přesněji typu 330i E90. Tedy z mého pohledu je to vůz ideální koncepce, jeho nepříliš zatížená zadní poháněná ale nabízí daleko nejméně trakce ze všech dostupných typů aut a pro každou zimní pneumatiku je použití na takovém autě skutečným prubířským kamenem. Takže jak si vedla?
Následující >1 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva