Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Test maximální rychlosti Škody Octavia 1,0 TSI. Čekali byste tohle od tříválce?
20.6.2016 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
(video) O tříválcové Octavii si můžete myslet kde co, čekat od ní dynamiku ve stylu „Škoda 105 minus 51 cm3 minus 1 válec” je ale vážně liché.
Nová verze inovované Škody Octavia, tedy ta s tříválcovým motorem 1,0 TSI pod kapotou, se nám poprvé dostala do rukou už před dvěma týdny. Tehdy to bylo pouze krátce v rámci první mezinárodní prezentace, přesto jsme stihli ukázat vám její akceleraci z 0 na 200 km/h a nabídnout vám také první komplexnější test.
Zejména v tom zaznělo mnohé, zároveň jsme ale konstatovali, ze spoustu dalších věcí budeme muset ještě vyzkoušet. Strávit za volantem desítky minut není ani pro velmi zkušeného recenzenta dost na to, aby dokázal prověřit všechny myslitelné aspekty, které mohou pro život s tím či oním autem být důležité, a tak nyní podrobujeme Octavia 1,0 TSI ve verzi Combi s manuální šestistupňovou převodovkou podrobnějšími redakčnímu testování.
Zaměřujeme se na dynamiku, spotřebu, schopnost vozu obstát v náročnějším terénu nebo odolat vysokému zatížení náročnou jízdou či početnou posádkou a větším nákladem v zavazadelníku. Prostě na všechno, co by náročného uživatele mohlo v souvislosti s motorem zajímat. Veškeré poznatky shrneme později, o část z nich se ale musíme podělit hned. Jsou pro nás totiž překvapivé a dalece popírají to, co si o novince mnozí stále myslí.
Že Octavia 1,0 TSI „jede”, jsme viděli už prve, ale při relativně malém zatížení na krátké trase to dělá trochu jiný dojem, než když s vozem ujedete stovky další kilometrů ve všemožných terénech, za různého počasí i s rozličnou zátěží. A ačkoli platí, co jsme řekli dříve, tedy že tato verze přichází na trh jako až do absurdní míry dovedená snaha vyhovět evropským regulacím normované spotřeby resp. emisí CO2 a jako taková se nám příčí, je nemožné neuznat, že se tato verze projevuje dynamikou, která dalece neodpovídá očekáváním těch, kteří o tomto voze pouze četli.
Jezdit s tímto provedením rychlostmi, které jsou i výrazně za hranicí českých legálních limitů, je možné docela nenuceně, a to prakticky za jakýchkoli představitelných okolností. Je nepochybné, že Octavia 1,0 TSI není sprinter a je nepochybné, že dodatečná zátěž nebo nutnost zdolávat výrazné stoupání, dynamice nesvědčí, ale... realita je ve všech případech podstatně lepší, než by vás kdy napadlo. Opravdu není nutné motor příliš vytáčet, opravdu jej k zemi nepřibije pár set kilo na palubě a opravdu nebudete brzdou dálnic, jakmile se před vámi zjeví první kopec.
Dosahovat na dálnici rychlostí i okolo 180 km/h je možné na pátý i šestý rychlostní stupeň samozřejmě, snad do všech představitelných kopců a klidně ve třech nebo i čtyřech lidech. Na tak malý motor v tak velkém autě - a to testujeme kombík - je projev vozu z dynamického hlediska až neuvěřitelně dobrý a je opravdu nemístné si pod spojením „litrový motor ve škodovce, navíc tříválec” představit něco jako downsizovanou Škodu 105 zbavenou čtvrtiny pohonné jednotky. Není to tak, prostě není.
Pro připomenutí průběh výkonu a točivého momentu motoru 1,0 TSI a další technické parametry Octavia jím osazené
Neříkáme, že Octavia 1,0 TSI je úžasné tříválcové štěstí a geniální vynález wolfsburských mistrů - není tomu tak a všechny pochybnosti co do racionálního smyslu vzniku a existence takového motoru, jeho zvukového projevu a dalších dříve probíraných neduhů platí i nyní. Z hlediska dynamiky ale opravdu pro Octavii nepředstavuje nejmenší problém a na mýtech o opaku nechceme nechat nit suchou.
Přemýšleli jsme nad sadou testů, která by vám vykreslila dynamické možnosti vozu v extrémních podobách a níže přikládáme první výsledky. Jedna jek udivující, jak vysokých rychlostí je s to vůz dosahovat. Udávaných cca 200 km/h maximálních rychlosti (dle verze) je dosažitelných vcelku snadno, pakliže je vám ale nakloněn vítr či gravitace, dokáže tento „litr” jet ještě mnohem rychleji. Jak moc? Podívejte se na video, pustili jsme jej z kopce zdokumentovaného přiloženými grafy - klesání o asi 125 metrů na 3,5 km je velký sešup, ne zase tak ale mimořádný, přesto vůz dosáhne rychlosti, kterou byste litrovému kombi na horní hranici nižší střední třídy asi nehádali...
Výškový profil trati pro test maximální rychlosti a rychlostní profil testu
Tohle je ale spíše zajímavost, která dokumentuje to, jak dobře se Octavia 1,0 TSI vypořádává i s velmi vysokými rychlostmi a že stačí docela málo, aby dosáhla ještě vyšších. Přiložené video vykresluje dynamiku i v dalších situacích.
Jednak jsme zkusili akceleraci do největšího kopce, který jsme dokázali najít a na nějž vede cesta, po níž je možné akcelerovat až do vysokých rychlostí. Je to ještě větší „krpál” než ten použitý při testu maximálky, převýšení o 92 metrů na dráze 2,3 km. Čísla možná neřeknou, v praxi je ale tohle opravdu velké stoupání, které místy „slabší kusy” už nezdolají na bicyklu jinak než jeho vedením při chůzi. I tady, jak uvidíte, je s to Octavia 1,0 TSI i na tak krátké dráze předvést velmi solidní akceleraci a třeba ve stoupání, na němž jsme provedli test maximální rychlosti, bez problémů překonává hranici 180 km/h.
Výškový profil trati pro test akcelerace do kopce a rychlostní profil testu
A ke všemu jme přidali i pár obvyklých pružných zrychlení - z 30 km/h na trojku, z 50 km/h na čtyřku, ze 70 km/h na pětku a v extrému z 45 km/h na šestý převodový stupeň. To vše už vždy na horizontálně téměř rovné silnici (změna nadmořské výšky o pár metrů na kilometru).
Podívejte se na to všechno na přiloženém videu a sami řekněte, jestli jste tohle od Octavie 1,0 TSI čekali. My ne, jede opravdu dobře, na základní verzi, na tříválcový litr. Co spotřeba a další aspekty? O tom zase příště. A máme připravený ještě jeden extrémní test dynamiky...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
před 6 hodinami - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024 - Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024 - Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva