Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Test antiradaru Genevo One S: ten vážně umí pomáhat a chránit
23.1.2017 | Robert Malík | Přidat příspěvek
(+ videa) Hledáte-li v životě skutečné bezpečí, musíte se o to přičinit hlavně sami. Přesto existují věci, které vám s tím dokáží vydatně pomoci.
V České republice narazíme na dost věcí, na které si lze stěžovat. Jsou ale dva aspekty našeho života, které nám zbytek Evropy naopak může závidět. Není řeč ani o pivu, ani o holkách, jde o věci, které se vlastně týkají jen docela úzké skupiny lidí. Přesto jsou podstatné a současně ukazují, že to u nás se svobodou ještě není tak zlé. Vlastně naopak, ono je to špatné, ale jinde je ještě hůře.
Prvním výhodou, kterou nám nevzali, je možnost legálně vlastnit palné zbraně. V Evropě je jen málo zemí, kde by bylo tak snadné získat zbrojní průkaz a povolení nosit zbraň u sebe. Stačí se naučit zákony, načíst otázky, nechat si vysvětlit zacházení se zbraní a přihlásit se ke zkoušce. Po jejím složení stačí ze široké nabídky vybrat to správné „železo” a je zařízeno.
I druhá výhoda souvisí s obranou. Jestliže u zbraní šlo o obranu proti pobertům, u následující jde o obranu proti systému. Pokud vás teď napadlo něco o lidových bouřích a defenestracích, tak jste na špatné adrese. Bavit se budeme o řidičích, se kterými si státní orgány hrají na ždímanou. Státní i obecní policie a města si hrají na zvyšování bezpečnosti v dopravě, přitom z jejich reálných skutků ve většině případů čiší jen snaha vybrat co nejvíce na pokutách.
Pokřivenost tohoto systému dokonce došla až tak daleko, že si Policie České republiky nechá pořizovat auta pro skrytá měření z fondu primárně určeného na zvyšování bezpečnosti silničního provozu. Civilní vozy ji prý zvýší více než třeba opravy silnic a revize dopravního značení. Peníze ve zmíněném fondu se nevzaly nikde jinde než v kapsách motoristů. A Policie stejně bude tvrdit, že si vozy na sebe „vydělají“.
V tomto balení je dodáván detektor Genevo One S - je vážně malý
K neoznačeným vozům si přidejte úseková měření a stacionární radary, jejichž provozovatelé, pokud vaše auto změří, už se ani nesnaží postihnout přestupce, nýbrž si rovnou řeknou o výpalné a neváhají u toho zdůraznit, že při jeho zaplacení nebudou nikomu připsány body. Všechnu tuhle mizérii završují obecní policie, jejichž modus operandi dávno přešel na čistý výběr silniční daně, obvykle zaměřený na přespolní řidiče.
Konečně se dostáváme k tomu, co nám naši sousedé mohou a často i opravdu závidí. Můžeme používat detektory policejních radarů a tím se alespoň trochu prodloužit konec provazu, za který v této přetahované taháme. Způsobů měření je celá řada a jsou takové, proti kterým je obrana velice těžká. Na vozy vybavené pasivními systémy platí jen pozorné oči, laserovým měřičům zase lze snadno znesnadnit práci rušičkou, jenže ty u nás jsou zakázány. Většina měření se dnes ale děje prostřednictvím klasických radarů, které lze snadno detekovat.
K tomu je samozřejmě nutno mít správnou techniku. Situace v ČR je v tomto ohledu krapet specifická, protože policejní radary se vyrábí přímo u nás a používají zvláštní vysílací pásmo. Dnes už to problém není, ale pár let zpět člověk musel nákup pečlivě vážit, aby mu plastová krabička umístěná za okno vůbec k něčemu byla. Šlápnout vedle se dá i dnes, na internetu stále najdete nabídky přístrojů buď nedělajících nic nebo detekujících všelijaké vysílače, jen ne měřicí radary.
Na druhou stranu je dnes docela jednoduché koupit detektor, který nejenže bude umět ty správné frekvence, ale také to bude dělat se slušnou citlivostí, stabilně a bez falešných poplachů. Při výběru je možné brát do úvahy také velikost, cenu či dokonce design, v konečném důsledku ale je třeba hledat co nejvýhodnější poměr vynaložených nákladů a funkčnosti.
Fešák mezi detektory to není, ale co už, u pracanta takové vlastnosti neoceníte
Mezi nimi je jednou z možných voleb Genevo One S, který jsme pořádně vyzkoušeli. Dostanete jej v malé papírové krabičce, ve které je také veškeré potřebné příslušenství. Najdete tu držák pro horizontální umístění (dostaneme se k němu), napájecí adaptér pro cigaretovou zásuvku, kabel pro připojení k PC a samozřejmě návod v češtině. Připravit detektor pro aktivní použití je velice snadné - vybalíte jej, nasadíte na držák, ten na čelní sklo, připojíte napájení a můžete vyrazit. Přestože má bohaté menu, ve kterém lze nastavit celou řadu parametrů, není třeba se jím zabývat. Detektor je hned při koupi (alespoň u oficiálního českého zastoupení) správně přednastaven, takže nezbývá, než vyrazit na „lov radarů”.
Než se k němu dostanu, musím bez okolků říci, že to není ten nejkrásnější detektor na trhu, vlastně působí docela obyčejně, žádná kosmická technika. Ale na to se tady opravdu nehraje, důležitější než samotný vzhled jsou jeho rozměry. Genevo One je vlastně takový malý černý prcek velikosti krabičky od cigaret, který se na čelním skle lehce ztratí. Při správném umístění ho zvenku nezkušené oko lehce přehlédne a není jej tak nutno při parkování neustále sundavat, jakkoli je to i tak hodné doporučení - krade se opravdu všude.
Díky jeho malým rozměrům ho lze velice snadno umístit ke zpětnému zrcátku, kde má nejlepší přehled o dění před vozem a současně lze dobře vidět na jeho displej. Ten většinu času zobrazuje momentální rychlost, v případě měření však prozradí i aktuálně detekovanou frekvenci a pomůže s identifikací měřeného zdroje. Navíc němu dostanete i zmíněný držák pro vertikální orientaci, což v ČR zvyšuje šance na odhalení aktivního radaru.
Konečně se dostáváme k tomu, čemu detektor opravdu má sloužit. Není to ozdoba čelního skla, jeho hlavní úlohou je hlídat nás před radary. To dělá Genevo One S na velice dobré úrovni. Zde musím na chvíli odbočit. V dřevních dobách používání detektorů se řešívalo, jak který radar vysílá, jak široký má vysílací kužel, jaký má výkon a s jakou polarizací pracuje. Diskutovalo se o odrazech a tím, jestli detektor zachytí některý z nich včas a nespustí poplach až v okamžiku, kdy auto vjede přímo do měřené zóny. Od té doby se technika posunula na obou stranách. Detektory jsou výrazně citlivější, ovšem chytřejší jsou i radary. Používají nižší výkony, užší kužely, kratší doby vysílání atd. Jejich výrobce prostě dělá vše proto, aby je bylo těžší odhalit.
Detektory radarů ale také poskočily vpřed, možná i o dva kroky. Je tak už dnes vzácností zaslechnout někoho stěžovat si na pozdní detekce - ano, děje se to, ale ne u renovovaných značek a jistě také ne u Genevo. Mé zkušenosti s ním jsou takové, že i při nejpozdnější detekci vždy bylo dost času na kontrolu a případnou úpravu rychlosti tak, aby to pro řidiče či provozovatele vozidla neznamenalo újmu.
Pokud se rozhodnete detektor vyzkoušet „nanečisto” - a to bývá první věc, kterou čerstvý majitel detekoru radarů udělá - nejsnazší to bývá se stacionárními měřidly. Pokud půjde o aktivně vysílající zařízení, můžete na nich zkusit oba způsoby detekce Geneva. Varovat vás bude jak zjištěním vysílaných radiových vln, tak prostřednictvím sledování polohy a databáze. Má zabudovaný přijímač GPS a databázi úsekových měření, kamer na červenou, jinak nedetekovatelných stacionárních radarů a ostatních stacionárních hrozeb. Tím vlastně umí plnit funkci hlídače nejen před aktivním měření prostřednictvím radarů, ale varuje i před dalšími moderními nástrahami, které na nás obvykle číhají ve městech.
Pokud se přiblížíte k místu měření, ozve se nejdříve, česky a příjemným ženským hlasem, varování o přítomnosti stacionárního radaru a informace o místně platném limitu, o chvíli později detektor oznámí záchyt měření prostřednictvím radiových vln. Tohle se vám může stát i v případě, že jde o stacionár pracující s indukčními smyčkami. Osobně jsem zažil situaci, kdy kousek za stacionárem stálo skryté policejní auto s aktivním radarem a provádělo současné měření.
Na policejní vozy Genevo reaguje velice dobře. Nezáleží, jestli se budeme bavit o Superbech, Passatech (tedy těch novějších - původní R36 měly jen pasivní měření, které detektor nezachytí, novější B7 3,6 V6 mají obvykle aktivní Ramery) či Octaviích a směru přiblížení. Dle mých zkušeností přijde varování s tak velkým předstihem, že by člověk nemusel mít strach jezdit „dvě stě v městě”. Více vám v tomto ohledu řeknou videa níže.
Další z dobrých vlastností Geneva je výpočet průměrné rychlosti v rámci úsekových radarů. Nejdříve se dozvíte, kde úsek začíná a jak rychle je v něm možno jet, pak na displeji můžete odečíst svou průměrnou rychlost. Detektor vás dokonce vyzve k tomu, abyste zpomalili, pokud jedete příliš rychle. V neposlední řadě Genevo varuje před křižovatkami, kde jsou kamery zachycující řidiče jezdící na červenou. Předpokládám, že tuto vlastnost by řidiči snad ani nemuseli potřebovat, nikdo rozumný na červenou nejezdí.
Databází stacionárních měření a dalších nástrah lze aktualizovat přes počítač s připojením na internet
Pokud jde o stacionární měření a podobné pasti, jejich databáze je průběžně upravována. Aktualizace detektoru probíhá přes internet. Stačí připojit detektor k PC, spustit příslušnou aplikaci a zmáčknout jedno tlačítko a chvíli počkat. Při koupi je navíc možné zaregistrovat se pro emailový odběr upozornění na změny a udržovat tak detektor stále plně aktuální tak, aby v něm vždy byly čerstvé informace o nových radarech, či naopak o těch vyřazených z činnosti.
Genevo One S je zkrátka pro odpovědného, myslícího řidiče tím, čím se snaží být policie - pomáhá mu a chrání jej před postihy, které nevedou k ničemu jinému než zlepšení bilancí toho či onoho rozpočtu. Z mého pohledu Genevo One S není ten nejcitlivější detektor policejních radarů, který si můžete koupit, vezmu-li ovšem do úvahy všechny jeho schopnosti a cenu okolo 16 tisíc Kč, je to jedna z nejlepších nabídek na trhu.
Videa ukazující fungování Genevo One S v různých situacích
Kompletní fotogalerie
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Marketingový šéf VW a autor sloganu Das Auto to asi přehnal s propagací Phaetonu, vyhostili ho z Číny po testu na drogy
24.10.2024 - Britové srovnali dvě vrcholná sportovní Audi sázející na úplně jiné koncepce. Vyhrál papírový outsider ze staré školy
24.10.2024 - Přímo Aston Martin prodává čtyři ze svých nejúžasnějších moderních aut, z jejich ceny se vám protočí panenky
24.10.2024 - Prodeje ojetých aut v Česku padly na desetiletá minima. Ceny klesají, diesely přes léta vybíjení posilují svou nadvládu
24.10.2024 - Poslední Schumacherovo Ferrari jde do aukce, prožil si s ním poslední záchvěv svých nejlepších chvil
24.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva