Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Range Rover Evoque: poprvé za volantem
25.5.2011 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
Ve vývojovém centru Land Roveru v Gaydonu jsme se v předstihu seznámili s chystaným Range Roverem Evoque a zkusili některé jeho elektronické systémy.
První exempláře nového Range Roveru Evoque dorazí k dealerům až na přelomu srpna a září, automobilka jej ale nabízí ke koupi již od jara. V mezičase jsme se mohli s britskou novinkou blíže seznámit přímo v její domovině a v praxi vyzkoušet řešení, která automobilka považuje za chloubu svého benjamínka.
Pojďme se tedy alespoň stručně podívat na to, co zajímavého Evoque nabídne a jak se nám jevil při krátkém svezení.
Zrod Evoque nebyl z nejsnažších
Tvary Range Roveru Evoque se jen minimálně liší od konceptu LRX, který vzbudil v lednu 2008 na autosalonu v Detroitu takové nadšení, že bylo rozhodnuto proměnit jej v sériové auto. Evoque sice nepřišel o svůj dramatický profil, ale přesto byla tato proměna velmi složitá. Zejména do praktičtější pětidveřové podoby se třídveřový koncept stylistům upravoval těžko.
Ještě náročnější však bylo dostat tyto atraktivní tvary na kola. Koncept byl postaven na platformě EuCD převzaté z Freelanderu II, jenže ta se ukázala nevyhovující z hlediska prostorového uspořádání. Aby auto bylo skutečným rangeroverem po stránce schopností jízdy v terénu, mělo lehkou konstrukci a interiér prostorný jako konkurence, musela být vyvinuta zcela nová snížená platforma LR-MS (Land Rover Mid Size). Kvůli snížení hmotnosti nosné konstrukce byly použity lehké materiály. Karoserie je vyrobena z hliníku, kdy byl poprvé použit i na střeše a plastů, včetně také vůbec poprvé použitého kompozitního materiálu na víku zavazadelníku. Hliníkové jsou i díly zavěšení kol. Tyto materiály zmenšily hmotnosti, pomohly snížit polohu těžiště a současně pomáhají i v tlumení hluku a vibrací.
Zajímavá řešení v útrobách
Evoque má pohon všech kol s elektronicky řízenou spojkou Haldex u zadní nápravy, ale poprvé v historii značky jsou k dispozici i verze s pohonem předních kol. Vůz je vybaven řadou elektronických systémů usnadňujících jeho ovládání v extrémních podmínkách. Na některé se podívejme blíže.
Jako první vůz značky má elektrický posilovač řízení EPAS (Electric Power Assisted Steering System). Ten komunikuje s ostatními elektronickými systémy a na základě toho mění charakteristiku řízení.
Jako první off road může být evoque vybaven systémem elektronicky řízeného pérování MagneRide třetí generace. Magnetické cívky v tlumičích generují proměnlivé magnetické pole a tím podle potřeby seřadí ocelové částice pohybující se v syntetickém oleji do řad nebo je rozptýlí. Tím se mění vlastnosti média procházejícího otvory v pístu, a v důsledku toho i charakteristika tlumení. Systém reaguje dvakrát rychleji než předchozí generace ve sportovních autech. Poprvé současně koriguje pohyby karoserie i kol. Proto si vůz i ve velké rychlosti zachovává solidní jízdní vlastnosti, aniž by to bylo na újmu komfortu.
Pro jízdu v terénu má řidič možnost předvolit jeden ze čtyř režimů - základní, tráva/šotolina/sníh, bláto/hluboké koleje a písek. Systém „terrain response“ nastavuje charakteristiku motoru, převodovky, mezinápravové spojky, systémů podvozku a řízení EPAS, pro dosažení co nejlepší ovladatelnosti a maximalizace záběrových schopností.
Krátká praxe na zkušebním polygonu
Přednosti systému MagneRide jsme si vyzkoušeli na zkušebním okruhu v Gaydonu, kde lze prověřit chování vozu na různých typech silnic - od nerovné dlažby až po perfektně rovnou silnici, v rychlých i ostrých zatáčkách.
Nejvíce na nás zapůsobila jízda po rozbité cestě podobné tomu, jak po letošní zimě vypadá většina českých silnic. Při první jízdě terénem jsme jeli docela rychle, asi 80 km/h, nicméně opatrně, protože cesta vedoucí kolem lesa je hodně úzká. Měli jsme plné ruce práce, ale vůz nerovnosti s přehledem zvládal. Při druhé jízdě mi zkušební řidič, sedící na sedadle spolujezdce, dal pokyn zrychlit na 110 km/h. Nepopírám, že ve mně byla malá dušička, ale auto se chovalo neuvěřitelně sebejistě. K mému překvapení jsem jej měl ve větší rychlosti ještě více pod kontrolou, takže jízda působila dokonce bezpečněji.
Zaujala mne i stabilita poměrně vysokého vozu při rychlých průjezdech zatáčkami. Není pochyb o tom, že Evoque v této nejlépe vybavené podobě se na silnici mezi nejlepšími kompaktními SUV netratí a v terénu je přiotm jasně předčí.
Evoque může být jako první rangerover vybaven i skutečným parkovacím asistentem, který jsme též krátce vyzkoušeli. Tento systém samočinného parkování do řady vozů vyžaduje jen 435 mm volného prostoru na každé straně. Po samočinném změření vhodnosti mezery už do ní zajede zcela sám. Proti jiným systémům však ovládá pouze řízení. Řidič tedy jen pasivně nečeká, ale pohyb vozu ovládá pomocí pedálů, včetně včasného brzdění.
U dealerů až na sklonku léta
Range Rover Evoque se bude vyrábět v továrně v Hallewoodu u Liverpoolu a první dodávky by měly přijít i k českým dealerům na konci srpna nebo na začátku září.
Vůz je již od začátku prodejů k dispozici s pětidveřovou s třídvéřovou karoserií a na výběr bude jeden ze tří motorů - dvou turbodieselů TD4 a SD4 o objemu 2,2 litru a výkonu až 110 kW resp. 140 kW a jednoho zážehového Si4, což je přeplňovaný dvoulitr o výkonu nejvýše 176 kW. Později do nabídky přibude i pohoná jednotka označená eD4, která ale disponuje stejným agregátem jako již zmíněný TD4 (110 kW), nabídne však (poprvé v historii automobilky) pouze pohon předních kol.
Mezi výbavami můžete vybírat ze třech možností. Základní s označením Pure nabídne mj. 18" kola, černou masku chladiče, klimatizaci, tempomat, kožené čalounění sedadel, hliníkový dekor palubní desky, nebo audio systém Meridian s 11 reproduktory a subwooferem.
Dražší výbava Prestige pak navíc přichází mj. s 19" koly, xenonovými světlomety, LED pro denní svícení a předními mlhovkami, GPS navigací, parkovací kamerou, celokoženým interiérem kůží Oxford nebo dřevěným dekorem palubní desky.
Varianta Dynamic se pak bude odlišovat ještě 20" koly, sportovně laděným bodykitem, stejně pojatým interiérem a probíranými adaptivními tlumiči MagnaRide.
České ceny začínají na 819 934 Kč za zatím nedostupné provedení eD4 Pure s pětidvéřovou karoserií, nejlevnější verzí, jež lze skutečně pořídit, je tak pro tuto chvíli TD4 Pure 5D za 867 970 Kč. Na vrcholu nabídky stojí verze Si4 Presitge, která s pěti dveřmi vyjde na 1 205 281 Kč, s třemi pak na 1 231 821 Kč. Ano, pochopili jste správně, za tzv. Coupe se připlácí 26 tisíc korun a pro úplnost, automatická převodovka stojí navíc 57 tisíc korun, pouze u provedení Si4 je již ve standardu. Kompletní přehled známých technických parametrů a cen přikládáme.
Známé technické parametry a české ceny Range Roveru Evoque
Další fotografie Range Roveru Evoque
Range Rover Evoque na posledních snímcích
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 10 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva