Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
První test Seat Arona: nejmenší SUV Škody nebude jiné
17.10.2017 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Malé SUV na základech nové generace Seatu Ibiza jsme projeli v rodném a teď i poněkud neklidném Katalánsku. A víme tak více i o budoucí vzpruze nabídky Škody.
Seat Arona je prvním z řady městských SUV, které koncern Volkswagen pod svými „obyčejnějšími” značkami plánuje uvést na trh. Španělský stroj dostane příští rok bratra v podobě Škody zatím neznámého jména, a následovat jej bude také podobně velký VW. Model T-Roc, který už se u nás i prodává, není ze stejného „vrhu”, je o trochu větší.
Pro Seat jde jistě o vítané rozšíření nabídky, neboť Arona má v portfoliu značky zaskočit také za Ibizu kombi, která se již nevyrábí. Jestli bude „Fabia SUV” znamenat totéž pro Škodu, zatím neumíme s jistotou říci, mluví se o tom ale už nějaký ten pátek. A s ohledem na okolnosti lze očekávat, že se tak stane.
Dříve, než se dostaneme za volant, si připomeňme to nejdůležitější z představení španělské novinky. Arona je 4 138 mm dlouhá, Ibizu přerostla o 79 mm, logicky je také vyšší, do výšky narostla o 99 milimetrů. Část z nich jde na úkor o 15 mm větší světlé výšce, ze zbytku už ale těží kabina. Sedadlo řidiče je o 52 mm výše než v případě hatchbacku, spolujezdci pak sedí dokonce o 62 mm výše. I přesto prostor pro hlavu narostl o 37, resp. 33 mm.
Pod pátými dveřmi dobře dostupný zavazadlový prostor má základní objem velmi slušných 400 litrů, a to se pod jeho podlahu vešlo i dojezdové kolo. K praktickým detailům zadní části interiéru patří čtyři kovová oka v zavazadlovém prostoru pro připevnění sítě a dvojitá podlaha, díky níž vznikne po sklopení zadních, pro všechny výbavy dělených sedadel (60:40), rovná ložná plocha.
Z hlediska designu navazuje Arona na jazyk ostatních, přednedávnem představených modelů Seatu. Tedy většího SUV Ateca a nové Ibizy, které jsou samy o sobě evolucí nápadů, s nimiž přišel stále aktuální Leon. Výrobce tvrdí, že spíše než o SUV jde o crossover, tedy křížence mezi malým autem a skutečným SUV. Rozporovat to není nutné - je auto výlučně s pohonem předních kol a vhodné i proto spíše na silnici, které z SUV nabízí leda vyšší polohu za volantem, prostornější interiér a samozřejmě i vzhled. V tomto směru se Arona snaží zaujmout i barvami, k dispozici je hned zkraje výroby až 68 venkovních barevných kombinací. Střechu a čelní i zadní sloupky lze mít v kontrastní šedé, černé či oranžové barvě. A kouzlit s nimi lze také uvnitř, kde můžete vybírat různé barvy pro palubní desku, středovou konzoli a čalounění.
Vnitřní výbava víceméně kopíruje možnosti nové Ibizy, vůz je pak stejně jako ona nabízen v ČR ve výbavách Reference, Style, FR a Xcellence od 365 900 Kč. Technickým základem auta je rovněž jako u Ibizy platforma MQB A0, proto nepřekvapí ani nabídka tří- a čtyřválcových motorů s výkony od 95 do 150 koní. Základem nabídky je litrový tříválec naladěný na 95 či 115 koní, vrcholem pak 1,5litrový čtyřválec TSI produkující 150 koní, který bude alespoň zpočátku spjat výhradně s šestistupňovým manuálem a úrovní výbavy FR. Čtyři válce má pak ještě diesel 1,6 TDI, který ale vybírat napříč celým portfoliem výbav, přičemž nabídne 95 či 115 koní. V prvém případě lze volit mezi pětistupňovým manuálem a sedmistupňovým DSG, ve druhém je k mání pouze šestistupňová ručně řazená převodovka. V polovině roku 2018 rozšíří nabídku modelové řady Arona motor 1,0 TSI o výkonu 90 k na stlačený zemní plyn CNG. A Seat je vůbec prvním výrobcem, který nabídne tento druh motoru ve třídě kompaktních crossoverů.
Pro první jízdní zkušenost jsem měl k dispozici dvě verze Arony s benzínovými motory. Litrový tříválec o výkonu 110 koní spojený se sedmistupňovou převodovkou DSG a zatím vrcholnou verzi FR, která má pod přední kapotou čtyřválec 1,5 litru spojený s manuální šestistupňovou převodovkou.
Hned na letišti v Barceloně jsem usedl do druhé jmenované verze, tedy Arony FR s motorem o výkonu 150 koní, který disponuje aktivním systémem deaktivace válců (jeho aktivita zobrazí se na přístrojové desce po ubrání plynu). Příjemným překvapením měla být nejen jízdní dynamika, ale také hospodárnost. Podle tabulek má Arona s tímto motorem jezdit s průměrnou spotřebou paliva jen 5,1 litru na 100 km, realita ale není o tolik horší. Hodnota 6,5 l/100 km při běžném ježdění ale není na čtyřválcovou jedna-pětku špatné číslo. Zvláště, když v kombinaci s motorem si lze sem tam užít I dálniční dvoustovku.
Více však této verzi vyhovují technické tratě, kde využijete výkonovou rezervu a 1,3 tuny těžký vůz dovedete pěkně prosmýknout řadou zatáček. K zábavě za volantem pak přispěje dvoustupňové nastavení podvozku (normální a sportovní) a volič jízdních režimů (s režimy Normal, Sport, Eco a Individual). Při ostré jízdě, která této Aroně nemusí být vůbec proti srsti, také využijete kotoučové brzdy vzadu, jimiž je podobně jako 17“ koly, sportovní sedadly či černou přístrojovou deskou špičkový model vybaven. S cenovkou půl milionu korun si takovýto vůz dopřeje málokdo, ale podle mne zatím nejvýkonnější Arona dává větší smysl než třeba notně dražší Audi Q2, které míří do trochu jiných sfér.
Přesednutí do litrové verze o výkonu 115 koní pak bylo docela příjemným překvapením, třebaže známé limity tohoto tříválce jsou ji vlastní stále. V nízkých otáčkách dobře odhlučněný agregát asi nejvíce těží z maximálního točivého momentu 200 Nm, který je k dispozici mezi 2 000 a 3 500 otáčkami. Motor díky tomu docela pohotově a rychle reaguje na sešlápnutí pedálu plynu, což v kombinaci s nízkou pohotovostní hmotností 1,2 tuny dokázalo z litrové Arony udělat docela svižné auto. A brzdou zde nebyla ani převodovka DSG, níž zvládne sprint za rovných 10 sekund.
Z hlediska spotřeby Arona s motorem 1,0 TSI 115 a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou má umět jet za 5,0 l/100 km, mě se podařilo jet za nějakých šest litrů na každých sto kilometrů. Na dálnici je pak při troše snahy vidět ručičku tachometru u čísla 180 km/h. Stabilitě I při docela velkých rychlostech vděčí platformě MQB A0 s pevným základem. Podvozek Arony pak nabízí citelně větší komfort, než je tomu třeba u větší Atecy, která má o dost tužší odpružení. Ani na rozbitých silnicích tak není jízda pro posádku vozu nijak nepříjemná.
Seat se v současné době nachází v dobré kondici a nebýt příliš dlouhých termínů dodání nové Atecy, dokázal by být na trhu ještě úspěšnější. Během prvních osmi měsíců letošního roku prodal více než 315 000 aut, což znamená nárůst o téměř 14 % oproti stejnému období v uplynulém roce a také o nejlepší výsledek od roku 2001. A jak jsem se dozvěděl od zástupců automobilky přímo v Martorellu (kde se vyrábí i Arona), svou současnou nabídkou pokrývá Seat 75 % trhu.
Arona je dalším krokem k ještě většímu zásahu a podle prvních dojmů povedeným. Je to praktičtější mini stylizované jako SUV, které za své větší vnější i vnitřní dimenze neplatí nepřijatelnou daň v podobě příliš tvrdé jízdy, omezené agility nebo vysoké spotřeby. Nejmenší SUV Škody by nemělo být jiné a dává tak naději, že případná náhrada Fabie Combi nebude jen stylový nesmysl...
Technické údaje
Motor
Zážehový, řadový přeplňovaný tříválec 1,0 TSI
Objem: 999 ccm
Největší výkon: 85 kW (115 k) při 5 000-5 500 ot./min
Největší točivý moment: 200 Nm při 2 000-3 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: sedmistupňová dvouspojková převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 182 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Kombinovaná: 5,0 l
Objem palivové nádrže: 40 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 138 mm
Šířka: 1 780 mm
Výška: 1 543 mm
Rozvor náprav: 2 566 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 210 kg
Užitečná hmotnost: 390 kg
Základní objem zavazadlového prostoru: 400 l
Motor
Zážehový, řadový přeplňovaný čtyřválec 1,5 TSI
Objem: 1 598 ccm
Největší výkon: 110 kW (150 k) při 5 000-6 000 ot./min
Největší točivý moment: 250 Nm při 1 500-3 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: šestistupňová manuální převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 205 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,0 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Kombinovaná: 5,1 l
Objem palivové nádrže: 40 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 138 mm
Šířka: 1 780 mm
Výška: 1 543 mm
Rozvor náprav: 2 566 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 222 kg
Užitečná hmotnost: 378 kg
Základní objem zavazadlového prostoru: 400 l
Kompletní galerie fotografií Seatu Arona ve všech verzích
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
před hodinou - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. A není to jen ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno se i vyplatí
před 3 hodinami - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
před 4 hodinami - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
před 6 hodinami - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva