Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
První test BMW M550d xDrive: vrchol naftové evoluce
4.3.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Víc pruhů ještě neznamená víc Adidas. Co takhle víc turbodmychadel? Může pak být výsledkem „víc turbodiesel”?
Přehled kapitol
Venku je sice pod mrakem, ale sympaticky nad nulou. Silničky kolem Mnichova jsou ovšem zhusta oslizlé a zaneřáděné takovým tím nepříjemným nepořádkem po zimě, kdy má člověk i ve čtyřkolce velmi neodbytný pocit, že i ten nejmenší přebytek sebevědomí s plynem bude po zásluze odměněn potupným výletem ze silnice buďto po tečně anebo zádí napřed. Potažmo když má pod sebou dvě tuny a vpředu motor s výkonem 381 koní a točivým momentem 740 newtonmetrů. I s touto kombinací podmínek jsme se ale museli museli v okolí Mnichova nějak vyrovnat při prvních jízdách s BMW M550d xDrive.
Poněkud trvdé, ale velmi rychlé
Před chvílí jsme vyjeli parkoviště a musím přiznat, že první dojem z vrcholné dieselové verze M550d xDrive je poněkud rozpačitý. Při pomalém ploužení se celé auto mírně chvěje na neviditelných nerovnostech, jako když máte zbořené ráfky kol. Důvěrně to znají především majitelé Audi s podvozkem S-line a velkými koly, kteří bláhově uvěřili, že prkenné je totéž co sportovní. Ani běžnou pětku byste za komfortní limuzínu neoznačili, ale takové chování pro ni není příznačné.



Očividně za to mohou tvrdší pružiny, tužší stabilizátory ve spojení s méně poddajnými aktivními tlumiči. Navíc oddělení M Performance stojící na pomezí obvyklých BMW a vozů divize M GmbH použilo pevnější silentbloky z benzínové 550i. Vibrace od zavěšení trochu zjemní přepnutí do komfortního režimu, jenže vůz momentálně jede na zimních osmnáctkách. Na definitivní verdikt se sériovými devatenáctkami se rozhodně vyplatí počkat, domnívám se, že jejich vliv nebude zanedbatelný.
Jak se za chvíli ukazuje, M550d je ten typ auta, které zlepšuje vnímání kvality jízdy s přibývající rychlostí. A to je přesně to, co s novým třílitrem N57S nutně potřebujete vyzkoušet. Čekat něco průměrného by asi byla chyba, jenže tento motor přesahuje veškeré dosavadní zkušenosti s dieselovými jednotkami.
Dopoledne jsem se svezl v novém BMW 640d xDrive s výkonem 313 koní a už v naléhavosti záběru M550d od 2 000 otáček je cítit značný rozdíl. BMW tvrdí, že první malé turbo se roztočí už při tisících otáčkách, ale motor začne skutečně táhnout až od víceméně obvyklých 1 800 ot./min., kdy už je do akce zapojeno druhé, větší turbodmychadlo. Cokoli za tím, je už mimo běžné chápání. Šestiválec vyniká ostrými reakcemi i ochotou rozpohybovat písty, ale co jej skutečně odlišuje od bi-turbo verze, se odehrává za hranicí 4 000 otáček.
S 535d F10 jsem jezdil asi tři měsíce a nepřestávalo mě udivovat, jak dokáže opravdu zatáhnout až do čtyř a půl tisíce otáček. BMW 550d není dál, ono hraje svou vlastní ligu. Podržte pravý pedál nejlépe na čtyřce nebo pětce, kdy už máte dost času na vnímání pohybu ručičky otáčkoměru a sledujte, co udělá. Ještě při pěti tisících motor nepoleví v zátahu a vydrží dalších 300-350 otáček, než se zastaví v rozletu.
Automatická převodovka poslouchá pádla na slovo a s mírným škubáním při odřazování nahoru máte pocit, že vám pod zadkem postupně vybuchují jednotlivé stupně startující kosmické rakety. Je to natolik návykové, že mezi těmi osmi kvalty skáčete bezděčně jen proto, abyste si ty odpaly dali ještě jednou. Ačkoli při té vší síle a její šířce dostupnosti si nemůžete nevzpomenout na poněkud zbytečné plýtvání ozubenými kolečky. Pravdou ale je, že i díky nim se na stovku dostanete za 4,7 sekundy, o desetinu dříve než s BMW 550i xDrive nebo Audi S6 quattro a maximálních 250 km/h máte na tachometru za nějakých 36 vteřin.
Zvuk je nastavovaný, výsledný dojem přesto zajímavý
Na diesel jsou to nepochybně kouzelná čísla a nemůžou nechat chladným ani přísného zastánce benzínových atmosférických motorů. Zvuk ale také není špatný. Už standardní naftová řadová šestka umí před netrénovaným uchem mlžit svůj původ, ale M550d je v tomto směru velmi speciální. Stejně jako nová M5 si pomáhá zvukovým generátorem, který pomocí audiosystému pouští do kabiny zesílené a uměle generované tóny.
Pro tuto „vychytávku“ budou mnozí považovat M550d za protivný vůz a sám jsem si to před jízdou myslel. Jenže zaposlouchejte se do autentických tónů podkreslených poněkud vyšší, sytou zvukovou linkou známou jen z ostrých benzínových motorů a za sebe říkám, že zní skutečně dobře. Asi to bude něco podobného jako s vhodně zvolenou velikostí silikonových implantátů - přirozené to není, ale ošklivé také ne. Přesto mám pochopení pro to, že se někomu beztak líbit nebude.
Otevřeně říkám ještě jednou, že jsem tohle nečekal. V mojí poněkud konzervativní mysli je BMW v šuplíku s nálepkou „atmosféra, benzín, manuál, zadokolka“ a tak to i zůstane, ale před schopnostmi M550d nelze neuznat, že se diesely dostaly docela daleko. S překvapením musím zkonstatovat, že mi tentokrát nevadil ani xDrive. Nový motor, přestože bude ještě dlouho popisován superlativy, nedokázal zcela odstranit malou prodlevu a jistou setrvačnost v tahu po ubrání plynu. Mít tuhle sílu jen na zadních kolech a na suché silnici, bylo by to na ostré hraně a netroufám si odhadnout, jestli bych se řehtal jako houpací kůň anebo permanentně utíral ledový pot. Ale tady a teď bych měl rozhodně strachy sevřené půlky jako před vyšetřením prostaty.
Systém xDrive prostě přišel vhod a díky jeho elektronickém ovládání schopnému prozřetelně variovat výkon pouštěný na přední nápravu zůstávala M550d neutrální anebo předvídatelně přetáčená a navzdory své absurdní síle a rychlosti je v přenosu výkonu nesmírně efektivní. Nemůžu si pomoc, ale BMW jednoduše vyrobilo vůz, za který by Audi svým konstruktérům samou radostí zulíbalo ruce.
Následující >1 / 2
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Tato auta jsou dnes největší „držáky” za peníze: Nestojí moc, a přesto mají vydržet skoro věčnost
před 17 minutamiElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
před 17 minutamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 4 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 5 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva