Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Mini Cooper a Cooper S 2014: poprvé za volantem nového Mini
20.3.2014 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Nové Mini jsme si poprvé osahali již loni, teď jsme jej konečně zkusili i na silnici s přeplňovaným tříválcem a dvoulitrovým turbem. Jak jedou?
Přehled kapitol
Hned na úvod se musím přiznat, že k opravdovým mini od Mini mám srdeční vztah a jeden novodobý exemplář doposud poslední generace už léta ke spokojenosti užívám. I proto jsem cestou na prezentaci nové generace na letiště dorazil ve stávajícím Cooperu, abych co možná nejvěrohodněji mohl srovnat stávající Mini s novinkou, která má pod kapotou ve většině případů namísto čtyřválců přeplňované tříválcové motory. Jedinou výjimkou je zatím vrcholný model Cooper S, jehož přední kola stále pohání přeplňovaný čtyřválec o výkonu 192 koní. Ani ten ale není stejný jako dosud.
Zatímco technika pod kapotou nové generace vyráběné pod kódovým označením F56 byla upravena s cílem dosáhnout co možná největší provozní efektivity, základní koncept třídveřové karoserie byl zachován. Při čtyřech metrech délky by měl stále nabízet solidní prostor místa i pro čtyři dospělé osoby a jejich nejnutnější zavazadla. I když pro rodinné cestování používám primárně jiná auta, u dosavadní generace jsem vždy oceňoval, že i se svou výškou přes 180 centimetrů dokážu v autě i na delší cestu „ubytovat” nejen sebe, ale i zbytek rodiny. Nové Mini v tomto ohledu není jiné, k tomu se ale ještě dostaneme.
I přes společné rysy je ale faktem, že nový model je kompletně jiný ve svých útrobách skýtá oproti předchůdci na 3 500 nových komponentů. Na vzhledu se ale podepsaly jen částečně, třebaže vůz mezigeneračně narostl o 44 mm do šířky, 7 mm na výšku, podstatných 98 mm na délku a rozvor náprav se prodloužil o 28 milimetrů. Z boku Mini zůstala charakteristická silueta, na zadních výklopných dveřích se ale objevil výraznější spoiler. Oproti dosavadním zvyklostem naleznete víčko nádrže (Cooper S má tradičně chromové) namísto levé na té pravé a frontu u čerpací stanice s většinou aut evropské provenience si tak budete muset poslušně vystát frontu, nebo obtočit hadici kolem vozu. Zpátky ale k vnějšímu designu. Zepředu charakterizují anglickou novinku nová světla s LED a prodloužený převis přední kapoty s kompletně novým spoilerem s integrovanými potkávacími světly a mlhovkami. Mini Cooper S zepředu snadno rozeznáte i podle výrazných nasávacích otvorů vzduchu vedoucím k brzdám a podélné (i když nefunkční) „schránky na dopisy“. Zadní část získala kromě již zmíněného spoileru větší koncové svítilny, nové držadlo nad SPZ a přepracovaný nárazník, ze kterého ční u tříválcových provedení jedna výfuková koncovka na levé straně. Špičkový Cooper S poznáte podle dvojitého centrálně umístěného zakončení výfuku.
Anglickou novinku můžete mít v kombinaci s pěti novými odstíny laku karoserie a již zmíněná kola zahrnují patnáct nových designů litých kol (v rozměrech 15 až 18 palců). Míru individualizace podstatně rozšiřuje i množství výměnných komponentů karoserie (kryty zrcátek, plochy kolem bočních směrovek, různý design střechy atp.). Zkrátka nové Mini i nadále zůstává tím nejstylovějším a nejvýraznějším malým vozem na trhu, které si lze individualizovat opravdu k obrazu svému. Pojďme se ale raději podívat dovnitř.
Větší velikost je znát i v interiéru
Jsem rád, že po prvním osahání nového modelu nemusím psát něco kvalitativním úpadku - pořád se už na první pohled jedná o velmi solidně provedený třídvéřový subkompakt. Pravda, výrobce si za něj nechal od zákazníků vždy dobře zaplatit, ale tak už to zkrátka bývá. Pokud hledáte stylový vůz této třídy za menší peníze, můžete se poohlédnout třeba po Citroënu DS3 či Opel Adam, také tyto modely míří podobným směrem (velký styl v malém balení). Ale zpátky za La Manche.
Ze zmíněných větších rozměrů vozu vcelku pochopitelně těží zejména cestující, a to především na zadních sedadlech. O trochu zlepšilo i nastupování dozadu - to je sice nadále vcelku komplikované, pokud se ale na jedno ze zadních dvou míst osoba s tělesnou výškou do 170 centimetrů nasouká, nemá problém se zde uvelebit i na delší cestě. A když už jsme u praktičnosti, novinka se může pochlubit také objemnějším zavazadlovým prostorem. Výrobce uvádí hodnotu + 30 %, což je nějakých 51 litrů navrch oproti předchůdci. Do kufru o velikosti 250 litrů se tak daleko lépe vejdou dva kufry. Jakékoliv rezervní kolo byste u tohoto vozu hledali marně, vše zachraňují (tedy kromě jízdy na horším povrchu) runflatové pneumatiky (nově jimi můžete obout i osmnáctipalcové ráfky).
Po usednutí za volant jsem se nestačil divit, kam se přestěhovaly některé ovládací a stylové prvky, na které jsme byli u dosavadních dvou provedení novodobého Mini (výroba od roku 2001) zvyklí. Pryč je středový rychloměr velikosti nádražních hodin, ovládání světel zmizelo z levé páčky a ze zorného pole řidiče někam vlevo pod volant, startování a vypínání motoru se už neaktivuje tlačítkem, ale velkým červeným pákovým přepínačem s nápisem „start/stop“ pod ovládáním ventilace a tak bych mohl ještě chvíli pokračovat. Z hlediska ergonomie i přehlednosti je snad vše v pořádku, zmizela ale originalita - tohle už je více BMW a méně Mini. Zákazník si ale určitě zvykne na nové výdechy ventilace kolem středního panelu, které už nemají kruhový tvar, stejně jako na velký klíček, jenž už nejde nikam zastrčit.
Novinky ve výbavě jen podporují sebevědomé ceny
Milovníci nejrůznějších jízdních asistentů a bezpečnostní výbavy si užijí také v novém Mini. Zatímco předchůdce se spokojil s ABS, ESP a šesticí arbagů a po faceliftu v roce 2009 dostal i danajský systém start/stop, novinka řidiče může za příplatek 25 425 korun skrz tzv, Driving Asistent rozmazlovat a zároveň hlídat ještě více. Takže k dispozici je aktivní tempomat, samočinné přepínání dálkových světel, ukazatel aktuální povolené rychlosti včetně indikace zákazu předjíždění nebo přednárazový systém.
Zkrátka pokrok nezastavíte a na novém Mini je vidět kromě jeho větší velikosti zejména přítomnost komponentů a posledních technologií pocházejících od BMW, což logicky znamená z hlediska individuálního přístupu ke konceptu kompaktního třídveřového vozu další ústupky. Kvalita zpracování, použitých materiálů a možnost individualizace ale zůstává na té nejvyšší úrovni v segmentu kompaktních vozů. Na českém trhu stojí testovaný nejlevnější Mini Cooper 502 500 Kč, špičková verze Cooper S vás pak přijde na nejméně 605 tisícovek. Vůbec nejlevnějším je v českém ceníku Mini One (447 500 Kč), který má pod kapotou přeplňovanou tříválcovou třináctistovku o výkonu 102 koní. Zbylé dva modely jsou Mini One D (492 500 Kč) a Mini Cooper D (542 500 Kč), jejichž pohon zajišťují různě výkonově naladěné tříválcové turbodiesely (95 a 116 koní). Díky příplatkovým prvkům se snadno ale můžete dostat u vámi vysněného a hodně individualizovaného vozu blízko miliónu korun. Takže pořád bude platit, že tenhle trochu přerostlý knedlík nebude úplně pro každého.
Co se týče novinek v samotné výbavě vozidla, nejvíce nových prvků naleznete v dlouhém seznamu příplatkové výbavy. Asi nejviditelnějším prvkem, jenž nahradil už zmíněný kruhový tachometr, je displej multimediálního systému Mini Connected (úhlopříčka 8,8“) s ovladačem umístěným mezi předními sedadly převzatým od mateřského BMW. Další velkou novinkou je ve třídě kompaktních vozů barevný head-up displej. Ten se vysune nad nově vybudovanými analogovými kontrolními přístroji, které obsahují i přehlednější palivoměr, a ukáže vám kromě aktuální rychlosti a nastavení tempomatu také pokyny navigace a třeba i rychlostní omezení. Mezi příplatkovými prvky nechybí ani skleněná střecha s výsuvným panelem, aktivní LED světlomety, zadní kamera s parkovacími čidly nebo čtyři specializované pakety (s prvky John Cooper Works) a výbavy (Wired, Salt, Pepper a Chilli).
Následující >1 / 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Živá témata na fóru
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 07:46 - Brus
- Politický koutek 11.22. 07:10 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch