Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Michelin CrossClimate: první jízda s letními pneu i do zimy
22.3.2015 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
(+ videa) Revolucí je nová celoroční pneumatika Michelinu Není totiž až tak celoroční - říká si letní, ale nese i označení M+S. Jak zvládá zimu?
Výrazný dezén nové pneumatiky Michelinu s šípovými lamelami si dobře zapamatujte. Je to do značné míry revoluční krok, který rozvíjí myšlenku obutí použitelného po celý rok bez větších kompromisů. Francouzský výrobce vycházel z potřeb většiny z evropských řidičů, kteří mají nazuté letní obutí (celých 65 %). Jezdí většinu roku po suchých nebo mokrých silnicích a jen v několika málo případech se dostanou do situace, že by se brodili hlubokým sněhem. To platí i pro zákazníky z našich zeměpisných šířek, kteří nebydlí zrovna v horách či jejich blízkosti. Však si sami vzpomeňte, kolikrát jste letos nebo i v předchozích letech zimní pneumatiky opravdu potřebovali a jak dlouho jste je měli obuté...
CrossClimate je pro Michelin přesto krokem do neznáma, neboť je zcela novým produktem na trhu. Poprvé jsme pneumatiky mohli krátce vyzkoušet na začátku března a porovnávali jsme je s letním, zimním a celoročním obutím. Novinka se vyznačuje charakteristickým vzorkem s masivními lamelami do V. Na polygonu, který poskytoval brzdění na suchu, mokrý okruh a výjezd do kopce pokrytého sněhem, jsem jezdil celé dopoledne a přesedal z jednoho testovacího Golfu 1,2 TSI do druhého, abych opravdu pocítil rozdíl mezi novinkou a vyhraněnějšími současníky.
Asi nejznatelnější pokroky vykazuje CrossClimate při přímém srovnání s celoroční pneumatikou. Přesvědčí nejen při brzdění na suchu, ale hlavně stabilitou na mokrém povrchu. Táhlý oblouk zkrápěný deštěm můžete jet tak o deset kilometrů vyšší rychlostí a pořád cítíte oporu všech kol. To pravé překvapení přišlo při rozjezdu na zasněženém kopci s předním pohonem. Michelin CrossClimate sice nezabrala jako pravověrná zimní „guma“, ale rozjezd byl dosti přesvědčivý. Trochu se ale obávám stejného cvičení v opačném směru, a to brzdění ze zledovatělého kopce. To jsme ovšem už vyzkoušet nemohli.
Ale abych nemluvil jen za sebe a nesdělovat pouze své subjektivní dojmy, musím uvést i fakta komunikovaná Michelinem. Podle testů nezávislé organizace TÜV SÜD je nové celoroční obutí od Michelinu vyrovnané a nesrovnatelně bezpečnější ve většině ohledů (zejména při brzdění, chování na mokru a v záběru) ve srovnání se zimními pneumatikami, které, zvláště v našich podmínkách, používá mnoho řidičů během posledních nadprůměrně teplých zim. Situace je o to horší, že v parném létě je mnozí „dojíždí“, aby si na podzim zásluhou zdejší vyhlášky mohli koupit nové zimní pláště. Je to koneckonců dobře vidět na objemech prodejů zdejších obchodníků, kdy přes šedesát procent prodaných pneumatik tvoří zimní modely.
Samozřejmě mě zajímalo, díky čemu se podařilo francouzské firmě s notoricky známým panáčkem ve znaku dosáhnout u své přelomové novinky takové univerzálnosti. Její specifika údajně spočívají především v oblasti běhounu, která je prý mimořádně pružná a zvyšuje schopnost směsi přilnout i k té nejmenší nerovnosti povrchu silnice téměř za každých podmínek. Nový podběhoun optimalizuje energetickou účinnost pneumatiky tím, že snižuje produkování tepla použitím nejnovější generace siliky, která tvoří součást gumové směsi, pro zlepšení celkové energetické účinnosti. To, co je viditelné nejvíce, je již zmíněný dezén ve tvaru V, jenž širokými lamelami optimalizuje přilnavost na sněhu. Bočně díky úhlu středové oblasti dezénu, podélně zásluhou úhlu, který se rozšiřuje do oblasti ramen. Navíc je vzorek pneumatiky kombinován s novými samoblokovacími 3D lamelami, jejichž zvlnění a různá tloušťka zvyšují záběr na sněhu.
Svislé a horizontální vlny jsou samoblokovací. To znamená, že jsou spojeny dohromady pro zvýšení pevnost bloků dezénu. Proto je pneumatika stabilní bez ohledu na to, jakým silám je nucena čelit, čili podélné síle při brzdění a zrychlování a boční síle při zatáčení. Proto je řízení s touto pneumatikou a její obecné chování za sucha lepší. S touto kombinací nových řeśení je celková pevnost dezénu lepší, což nejen zvyšuje přesnost jízdy, ale také maximalizuje životnost pneumatiky. A přítomnost technologie EverGrip v ramenu nabízí skvělé vlastnosti při jízdě na sněhu, přesnou jízdu za sucha a dlouhou životnost.
Michelin se chlubí velmi dlouhou životností, alespoň takovou, jako u letního modelu Energy Saver, proto tak nezbývá, než si to ověřit. Na českém trhu se novinka objeví v květnu a v průběhu léta bychom už mohli nazout tyhle revoluční „bačkůrky“ na nějaký vůz v redakci a zkusit s ním intenzivně jezdit. Cena novinky by se měla pohybovat někde mezi letním a zimním pláštěm, s tím rozdílem, že ušetříte čas a práci, protože jej nemusíte měnit v servisu za zimní komplet...
Michelin CrossClimate se po prvním testu zdají být opravdu dosud nepoznaně dobrým kompromisem mezi letním a zimním obutím resp. velmi solidní letní pneumatikou schopnou obstojně fungovat i v zimních podmínkách
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 54 minutami - Automobilky předem prosí Trumpa, aby nerušil dotace na elektrická auta, tomu se říká zoufalství
před 2 hodinami - Britové vyzkoušeli Škodu Octavia Combi RS po faceliftu. A narazili jen na problém, který trápí pouze je
před 3 hodinami - Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před 5 hodinami - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovku
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva