Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
Mercedes SL 500 2012: poprvé za volantem
27.3.2012 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Ujeli jsme první stovky kilometrů s novým „eSeLkem”. To slibuje hlavně díky lehké hliníkové konstrukci více než předchůdci. Je tomu vážně tak?
Dříve než usedneme do posledního vydání stuttgartského roadsteru s pevnou skládací střechou, se pojďme podívat na minulost legendy s označením SL. V mém případě se jednalo o minulost opravdu živou, protože jsem nemohl odmítnout ani nabídku Mercedes Classic Centre na krátké vyzkoušení otevřené i uzavřené verze prvního Gulwingu (W198) a zbývajících generací Mercedesů třídy SL z druhé poloviny minulého století (W113, R107 a R129). A jako bonbónek zde byl vystaven i černě lakovaný Gulwing s najetými 450 tisíci kilometry.
Tip: Podívejte se na další fotky historických Mercedesů SL na našem facebookovém profilu.
Po jízdní stránce musím, říci že exempláře z devadesátých let a předchozí generace nabízejí jízdně hodně podobný zážitek jako poslední provedení tohoto modelu. To co přibylo za posledních dvacet let je hmotnost a velká porce asistenčních systémů. Nebudeme si ale popisovat detailně celou šedesátiletou historii tohoto špičkového modelu (to by bylo na samostatný článek, který si necháme na jindy) a raději přejdeme k novince s interním označením R231. Na jihu Španělska jsem si tedy na pár jodin vypůjčil atraktivně vypadající SL 500 v červeném laku doplněný AMG paketem a vyrazil od pobřeží v blízkosti Malagy severně do okolí města Ronda.
Šestá generace SL, jejíž faktické vlastnosti jsme si představili již dříve, nemění nic na charakteru luxusního dvoudveřového roadsteru. Z hlediska vizuálního provedení vozu se omezím jen na mé subjektivní konstatování, že ve skutečnosti novinka vypadá lépe než na fotografiích. Jde zejména o proporce předních světlometů, které vypadají na fotkách jako velká kukadla, zatímco korejsky protáhlé zadní svítilny se zakusují až hluboko do spodní části víka kufru. Realita je na pohled mnohem příjemnější.
Pod víkem kufru je v případě hezkého počasí uložena pevná skládací střecha využívající ve své konstrukci i lehký hořčík, která se složí během neobtěžujících 20 sekund. Celá karoserie je pak téměř kompletně vyrobena z hliníku, což přispělo kromě jiných úprav (menší je i palivová nádrž) ke snížení pohotovostní hmotnosti vozu oproti předcházejícímu provedení o zhruba sto kilo. Přesto se tenhle špičkový sportovní vůz zrovna za „Sport Light” zrovna označit nedá - to by mu vážení muselo ukázat jinou hodnotu.
I když se mezigeneračně neodehrála žádná „SL-revoluce”, chová se celkem 1,8 tuny vážící SL 500 už při prvních kilometrech lépe a čitelněji než jeho předchůdci. A není to jen lehčí konstrukcí tohoto vozu, ale výrazně je zde znát dvojitě přeplňovaný osmiválec (nyní 435 koní a 700 N.m) spojený se sedmistupňovým automatem, nová konstrukce přední nápravy využívající hliníkových komponent (ke snížení neodpružených hmot) a odladění příplatkového hydraulického systému ABC s automatickou nivelací. Na ne zcela kvalitních španělských silnicích se testovaný vůz cítil velmi dobře stejně jako jeho posádka, i když je třeba říci, že horské vlásenky nezvládá s takovou grácií jako jízdu širokými táhlými zatáčkami s kvalitním povrchem nebo jízdu dvoustovkou po dálnici.
Pokud budete po tomhle luxusním roadsteru chtít vyloženě sportovní jízdu serpentinami, po přepnutí podvozku do sportovního režimu a módu převodovky do toho manuálního, se připravte na momenty (zvláště při nájezdu do zatáček), kdy vám bude trochu chybět díky aktivitě řízení ještě lepší zpětná vazba od předních kol. Do horských průsmyků se zkrátka daleko více hodí třeba takové SLK 200 s manuálním řazením. Tím ale nechci nové SL nijak shazovat, většina jeho zákazníků (na českém trhu se prodalo v posledních letech v průměru patnáct kousků do roka) od něj mrštnost Lotusu Elise zrovna neočekává a to, co SL dělat má, dělá dobře.
Pokud totiž využijete Mercedes SL 500 jako stylový dálniční dostavník, nebudete zklamáni. Stovky koní na zadních kolech prakticky v jakýchkoli otáčkách jsou hodně znát a v přímce je Mercedes stále nepřekonatelný. Zde oceníte i daleko prostornější a luxusně ji vybavený interiér a třeba i takové vychytávky, jako je střecha s panoramatickým oknem, které mění na požádání svou propustnost nebo originální stírače předního okna, v nichž je zabudována celá soustava trysek. Jednak vás při stažené střeše každé ostříknutí nepokropí a potom i ve vysokých rychlostech je čistící účinek každého setření daleko efektivnější.
Pokud bychom měli vyjmenovávat další finesy nového modelu, nesmíme zapomenout ani na dále vylepšený systém Airscarf, opravdu účinně vyhřívající vzduch proudící kolem šíje posádky při chladnějším počasí, otevírání zavazadelníku pomocí „nakopnutí” pod zadním nárazníkem (musíte mít v kapse klíče, jinak vám SL nakope samo...), sedmipalcový TFT displej multimediálního systému nebo skvělý audiosystém, jenž dovede poskytnout skvělou reprodukci i při vysokých rychlostech se staženou střechou. V každém případě budete rádi poslouchat i efektní zvuk pětilitrového osmiválce umístěného pod dlouhou přední kapotou.
Na závěr musím ale říci, že jsem trochu litoval nemožnosti svézt se také se základním a lehčím provedením SL 350 (o rovných sto kilogramů), u kterého německý výrobce uvádí nejnižší koeficient odporu vzduchu ve třídě (cd=0,27). Navíc dynamické hodnoty cenově dostupnější verze svědčí o faktu, že se nejedná vůbec o žádného chudého příbuzného. Tak snad někdy příště, v Marbelle zkrátka nebylo k dispozici.
Na českém trhu se nové SL již prodává v cenách od 2 388 000 Kč (model SL 350), mnou krátce testované provedení SL 500 pak pořídíte lehce pod tři milóny korun a špičkové SL63 AMG za rovné čtyři miliony korun. Čerstvě představené SL65 AMG pak zatím českou cenu nemá, ta německá ale naznačuje něco o šesti milionech Kč. To už pak rozmýšlíte jestli si nekoupit charismatičtější SLS AMG Roadster...
Cena
Základní cena vozu (SL 350): 2 388 000 Kč
Základní cena vozu s testovanou motorizací (SL 500): 2 988 000 Kč
Technické údaje
Motor
Zážehový, atmosféricky plněný vidlicový osmiválec uložený vpředu podél za přední nápravou
Objem: 4663 ccm
Největší výkon: 320 kW (435 k) při 5 250 ot./min
Největší točivý moment: 700 Nm při 1 800 - 3 500 ot./min
Palivo: Natural 95
Přenos výkonu: sedmistupňová automatická převodovka, pohon zadních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 4,6 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 12,9 l
Mimo město: 7,1 l
Kombinovaná: 9,2 l
Objem palivové nádrže: 65 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 612 mm
Šířka: 1 877 mm
Výška: 1 316 mm
Rozvor náprav: 2 585 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 785 kg
Užitečná hmotnost: 380 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 364 - 504 l
Kompletní fotogalerie
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 2 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 3 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera
Živá témata na fóru
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 09:37 - Snowman000
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.22. 09:31 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 09:10 - Truck Daškam
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 07:46 - Brus
- Politický koutek 11.22. 07:10 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB