Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy, Fascinace a historie > Článek
Jízda s Ferrari 458 Italia: pravá italská
7.6.2010 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
Ferrari 458 Italia není pouze dalším z rodu osmiválcových Ferrari s motorem uprostřed. Je to především automobil, který při řízení nabízí zcela výjimečné zážitky z jízdy. A to přitom není nepříjemně nekompromisní. Ba právě naopak.
Trend dnešní doby velí, aby se i se sportovním autem o výkonu mnoha stovek koní dalo bez potíží i bez přílišných zkušeností pohodlně jezdit i po městě. Přitom je ale jasné, že samotná dynamika i emoce, o kterou jde o tohoto druhu automobilů především, nesmějí zůstat stranou. Přesněji řečeno, musejí se posunout opět na vyšší úroveň. Právě tímto směrem uvažovali také v Maranellu, když vyvíjeli nástupce modelu F430. Co do dynamiky mu byla mustrem famózní, avšak také nekompromisní 430 Scuderia, komfortem měl nový produkt svého předchůdce hravě strčit do kapsy.
Ferrari proto novinku nazvanou podle staré dobré logiky, kdy první dvojice čísel označuje objem a poslední číslo počet válců, vybavilo nejlepší technikou, kterou mělo k dispozici. A ta jak známo pochází z formule 1. Z líhně F1 však nejsou pouze technologie podvozku a motoru, ale také celková koncepce vnitřního prostoru. Italia totiž zcela postrádá klasické páčky pod volantem. Takřka vše se obsluhuje prostřednictvím spínačů umístěných na volantu. A to neplatí pouze pro nastavování charakteristiky automobilu prostřednictvím magického přepínače manettino nebo tlačítka změkčujícího tlumiče, ale také pro takové drobnosti jako jsou blikače, světla nebo stěrače. Tímto přeskupením bylo možné účinně zvětšit řadící páčky umístěné pevně na sloupku volantu a současně je přiblížit jeho věnci. To spolu s velmi malým převodem řízení umožňuje, že ani v překvapivě utažených zatáčkách není potřeba na volantu přehmatávat, a tím hledat řadící páčky. I na těchto souvislostech je zřejmá mimořádná promyšlenost nové Italie jako celku.
Ba co více, stejné propojení je možné najít také na podvozku, motoru a elektronickém systému, který to všechno řídí. O 30 procent ostřejší řízení nepůsobí na řidiče nijak zvlášť hyperaktivně, protože ve srovnání s F430 došlo k významnému vyztužení zavěšení kol zejména v příčném směru. Automobil se proto projevuje nejen velmi jistě, ale především tuze a přímočaře. Díky tomu si Ferrari mohlo dovolit svěřit odpružení více pružinám a méně stabilizátorům, což je přínosem pro komfort, ale jinými slovy také pro trakci při jízdě na méně kvalitních silnicích. Tuto schopnost dále zvyšuje možnost změkčit charakteristiku magneticky řízených tlumičů.
Výsledkem všeho je mimořádná ochota k zatáčení, velmi rychlé reakce na pohyby volantu a také minimalizované pohyby karoserie. Zmínit je potřeba také citelné zvýšení komfortu jízdy, které oceníte především při běžném pohybu bez sportovních ambicí po městě. Za příjemnou spoluprací vozu i v hustém provozu jistě stojí i dvouspojková sedmistupňová převodovka, která je velmi účinně sladěna s vysokootáčkovým motorem. Když si odmyslíte poněkud větší hlučnost motoru, nízko umístěná výrazná sedadla, typickou vůni kůže Conolly a ještě několik dalších drobností, můžete úplně zapomenout, že sedíte ve Ferrari. Italia se totiž v běžném provozu řídí velmi snadno, příjemně a nenáročně. Předpokládám, že tomu tak bude i v lodičkách na vysokém podpatku...
Když už jsme u Italie jako celku, nesmíme opomenout zmínit motor. Právě ten vždy byl podle Enza Ferrariho na každém autě tím nejdůležitějším. U 458 na sebe při sportovní jízdě samozřejmě strhává svojí naléhavostí velkou pozornost, avšak dokonale zapadá do celkového konceptu. Na světě snad neexistuje charismatičtější osmiválec. Ze 4,5 litru objemu vydoluje výkon děsivých 570 koní, a to díky devíti tisícům otáček. Je znát, že Ferrari u tohoto V8 s přímým vstřikováním paliva zapracovalo na minimalizaci mechanických ztrát. Motor reaguje velmi rychle a vytáčí se s takovou lehkostí a chutí, jakoby se jednalo o lehoučký čtyřválec. Rozdíl je ale v tom, že na rozdíl od čtyřválce má mnohem, mnohem větší výkonový potenciál.
Ještě je potřeba zmínit elektronicky řízený diferenciál, stejně tak jako vyspělý stabilizační systém. Právě tyto dvě věci velmi významně ovlivňující chování Italie - a to v závislosti na požadavcích řidiče, který je automobilu dává najevo prostřednictvím již zmiňovaného manettina. Není potřeba hrát si na hrdinu, i na závodním okruhu je běžný řidič schopen dosáhnout nejlepších výsledků v režimu Race, který je z pěti možných nastavení prostředním možným. Pod ním jsou módy pro kluzké silnice a běžnou jízdu (ten se jmenuje Sport), nad ním naopak postupné vypínání nejdříve protiprokluzu a posléze i celé stabilizace. Vzhledem k tomu, že se ale jedná o vůz s motorem uprostřed, tak přechod mezi neutralitou a přetáčivosti je velmi náhlý...
Řízení Ferrari 458 Italia je skutečným zážitkem. Automobil funguje velmi sladěně a všechny jeho systémy pracují v naprosté součinnosti. A možná právě tato vlastnost spojená s tím, že je dostupná v každém zvoleném jízdním režimu, je na Italii tím nejdůležitějším, co jasně říká, že se jedná o mimořádně vyspělý automobil doslova nabitý tím nejlepším, co v současnosti může v sériovém voze být.




















Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Drzí zloději ukradli osm nových sporťáků přímo z továrny, automobilka si toho ani nevšimla
26.3.2025Jízda s vzácným posledním Ferrari s motorem V12 a manuální převodovkou je italská extáze se vším všudy, selhání vozu nevyjímaje
25.3.2025Po letech objevená reklama Hondy s Ayrtonem Sennou pro její domácí trh je bizarní připomínkou jedné slavné éry
24.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Porsche provedlo čistku v nejvyšším vedení, šéfové prodejů, marketingu a financí po 10 letech skutečně okamžitě končí
26.2.2025Mercedes vzbudil rozruch, začal testovat revoluční nové baterie. BMW ale říká, že tudy cesta nevede
26.2.2025Šéf výrobce elektromobilů si sbalil svých pět baterek, okamžitě končí. Na jeho „budoucnost“ aut asi nebyl nikdo zvědavý
26.2.2025Dvě z největších silničních stíhaček automobilových dějin si to rozdaly ve sprintu, je to souboj aut za víc než 300 milionů
26.2.2025Zapomenutá německá lidová rodinná střela dnes v bazarech nikoho nezajímá, i hezkou ji koupíte za hubičku
26.2.2025
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.28. 17:37 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 03.28. 17:00 - pavproch
- Politický koutek 03.28. 12:52 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 03.27. 13:16 - jerry
- OT - zavírám krám, uklízím 03.27. 13:04 - pavproch
- Přituhuje 03.27. 10:36 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.26. 17:50 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 03.26. 16:33 - Předseda