Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy, Jízdní dojmy a další testy > Článek
Infiniti FX30d: poprvé s turbodieselem
15.8.2010 | Roman Kalina | Přidat příspěvek
Pod kapotami japonských vozů Infiniti byly dosud k vidění je zážehové šesti a osmiválce. Nyní se evropští zákazníci poprvé dočkali i šestiválcového turbodieselu, se kterým jsem jezdil v okolí Barcelony.
Prestižní značka japonského Nissanu, určená původně pouze pro americký trh, je v ČR oficiálně od loňského roku. V nabídce byly zatím tři řady (G, FX, EX) poháněné výhradně atmosféricky plněnými zážehovými motory. Evropané však v kategorii SUV preferují diesely, a tak se poprvé v historii objevuje motor této koncepce pod kapotou automobilu značky Infiniti. Výkonově stojí nový turbodiesel o zdvihovém objemu 3,0 litry (175 kW) pod oběma zážehovými motory (V6 3,7 l - 235 kW a V8 5,0 l - 287 kW), působivě to ovšem dohání obrovským točivým momentem (550 N.m), což přináší velice zajímavou kombinaci solidní dynamiky a více než rozumné spotřeby.
Nový motor označovaný jako V9X vyvíjený společně v alianci Renault-Nissan se vyznačuje nejmodernější technikou, jakou dnes u vznětových pohonných jednotek najdeme. Základem je třílitrový šestiválec dCi od Renaultu, který však pod rukama vývojářů Infiniti prošel důkladnou revizí, aby jeho vlastnosti odpovídaly prémiovému segmentu. Motor, jehož blok je vyroben z lisované uhlíkové oceli (CGI) vyznačující se o 20 procent vyšší tuhostí oproti běžné litině, dostal přímé vstřikování paliva common-rail s piezoelektrickými vstřikovači Bosch, které pracují s tlakem až 1800 barů. Nechybí samozřejmě filtr pevných částic, motor mimochodem plní emisní normu Euro 5. Řady válců svírají úhel 65° a turbodmychadlo je umístěno mezi nimi, což zaručuje kompaktní rozměry a lepší vyvážení klikového hřídele. Dynamika odpovídá zvyklostem prémiového segmentu. Z klidu na 100 km/h zrychlí FX30d za 8,3 s a dosáhne nejvyšší rychlosti 212 km/h při kombinované spotřebě 9,0 litru na 100 km.
Nový turbodiesel jsem si začátkem července vyzkoušel na španělských silnicích a nutno říci, že zvláště ve verzi S, v níž automobil disponuje 21palcovými koly, aktivně řízenou zadní nápravou a nastavitelnými tlumiči, v sobě nezapře sportovně založené terénní kupé. Agilní podvozek a přesné řízení s rychlou odezvou dokáže optimálně zužitkovat obrovský točivý moment, který se na všechna čtyři kola dostává prostřednictvím sedmistupňové samočinné převodovky. Na přibližně 120kilometrovém úseku jsem dosáhl spotřeby 9,8 l na 100 km podle palubního počítače, což je více než solidní výsledek. Novinkou ve výbavě je systém LDP, který je součástí adaptivního tempomatu ICC a měl by hlídat, zda automobil neplánovaně nevybočil z jízdního pruhu. K tomu využívá kameru ve vnitřním zpětném zrcátku, která kontroluje, jestli vozidlo jede podle horizontálního značení na silnici. Pokud má tendenci vybočit, řídicí jednotka brzd společně se systémem jízdní stability lehce přibrzdí kola na jedné straně, což způsobí decentní změnu směru jízdy. Systém je aktivní pouze v rychlostech nad 72 km/h.
Model FX30d v základní verzi GT přijde na 1 489 600 Kč, v provedení S stojí 1 559 500 Kč, je první dieselovou vlaštovkou se značkou Infiniti, která zavítala na starý kontinent. Agilní SUV během roku doplní ještě menší crossover EX30d a koncem roku přijde i nový velký sedan řady M.








Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? včera 10:00
- MS WSSP 2025: Ducati je až čtvrtá 23.4.2025
- Red Bull Rookies do své 19. sezóny 22.4.2025
- Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta 22.4.2025
- Časový program evropské premiéry v Jerezu 22.4.2025
Nejnovější články
Náhle zastavená výroba v Polsku neznamená konec, Stellantis ukázal nový model své levné značky, už 15.
před 11 hodinamiNěmci teď poznávají to, co my známe z dob komunismu. V zemi chybí dobíjecí stanice, i když třetinu z nich nikdo nepoužívá
včeraMercedes hledá spásu ve volantu bez věnce a bez fyzického spojení s koly, působí to dost zoufale
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraBMW strhlo kamufláž z chystané nové řady 3, tady jede vaše příští auto splnitelných snů. Anebo ne?
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.24. 22:22 - Stepan
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- S větrem ve vlasech.... 04.24. 16:27 - pavproch
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle
- Dotazník- manuál vs. automat? 04.23. 12:58 - klara07