Home > Rubriky a sekce > Jízdní dojmy a další testy > Článek
BMW X1: první dojmy z bavorského „mini” SUV
21.10.2009 | Jiří Kaloč | Přidat příspěvek
V tučných letech konjunktury a vysokých zisků se BMW pustilo i do sfér, kde by jej dříve čekal málokdo. Důkazem budiž nejmenší člen rodiny terénních čtyřkolek z Mnichova - modelová řada X1. Měli jsme možnost ji poprvé vyzkoušet v okolí německého Leipzigu.
Někomu připadá tento automobil zbytečný, neboť pro něj dostatečně kompaktní SUV od BMW představuje řada X3. Jenže v Mnichově si to nemyslí, ostatně pokrýt co nejširší spektrum trhu je snem každé automobilky. V případě X1 se navíc nezačínalo s prázdným papírem. Novinka totiž vychází z „trojkového“ Touringa, což ostatně naznačují i její proporce.
S ohledem na celkovou délku 4454 mm mě k tomuto automobilu přijde nepatřičně dlouhý rozvor 2760 mm srovnatelný například s podstatně většími Audi Q5 (4629, 2807 mm) či Volvo XC60 (4628, 2774 mm), nicméně „naživo“ působí automobil celkem vyváženě a elegantně. Nejblíže k X1 je svými proporcemi zřejmě Mercedes GLK (4525, 2755 mm), ve srovnání s X3 je pak nováček o 11,5 cm kratší a 12 cm nižší, i když rozvor je kratší jen o 3,5 cm.
Díky tomu se můžete těšit na mimořádně prostorný interiér. Místa je na délku dostatek vpředu i vzadu, na nohy i na hlavu, šířka je oproti X3 pochopitelně trochu omezená. Čtyři dospělí cestující se však nemusí cítit nějak omezováni. Skromnější je zavazadlový prostor, který v základním pětimístném uspořádání nabídne objem pouhých 420 litrů. Samozřejmě jej lze postupně zvětšovat sklápěním zadního opěradla děleného v poměru 40/20/40 až na 1350 litrů. Vpředu sedíte výše než v trojkové řadě, ale o poznání níže než v X3, posaz je přirozený a ergonomie na vysoké úrovni, na jakou jsme všichni u mnichovské značky zvyklí. Výbava rovněž odpovídá standardům trojkové řady, v nabídce příplatkové výbavy tak najdeme například ovládáncí systém iDrive v nové přátelštější podobě.
I přes delší rozvor je X1 na silnici doma. Zatáčky projíždí agilně a hbitě, řízení je přesné jako švýcarské hodinky a větrané kotoučové brzdy na všech kolech brzdy reagují na intenzitu sešlápnutí brzdového pedálu odpovídající intenzitou zpomalení, což samozřejmě u všech modelů kontroluje elektronika poslední verze stabilizačního systému DSC. Hydraulický posilovač řízení zajišťuje v každém okamžiku velmi přesné odezvy na pohyby volantu, nicméně komu by se řízení zdálo příliš tuhé, může si u všech modelů s pohonem všech kol připlatit za přátelštější Servotronic.
Po mnoha výtkách odborné i laické veřejnosti si v Mnichově dali říci a odpružení již není tak tuhé jako u ostatních modelů SUV. Kdo by o to přesto stál, může si objednat paket s názvem Performance Control, který „utuží“ podvozek na sportovní notu a posune nejvyšší rychlost nad hranici 205 km/h. Nastavení se změní také u systému DSC, který například rozpozná ve výjezdech ze zatáček pod plynem nebo na kluzkém povrchu tendence k nedotáčivosti a cíleně přibrzdí vnitřní zadní kolo, aniž by omezoval výkon motoru. Vylepšený systém jízdní dynamiky DSC lze také přepnout do režimu řízení trakce DTC, které umožní větší míru prokluzu pneumatik, a tím i snadné vyvolání řízeného smyku. Systém DSC modelu BMW X1 xDrive28i je navíc dále vybaven funkcí sušení brzdových kotoučů při jízdě v dešti, asistentem pro rozjezd do kopce, ale také kompenzací poklesu brzdného účinku při intenzivním namáhání brzdové soustavy.
V terénu se X1 spoléhá na krátké převisy karoserie a solidní světlou výšku 194 mm. Pohon všech kol systému xDrive obstarává elektronicky řízená lamelová spojka, která v běžných podmínkách rozděluje točivý moment v poměru 40:60, ale může poslat až 50 procent na přední popřídě 100 procent na zadní kola. Díky tomu si X1 zachovává vynikající jízdní vlastnosti i na površích s nízkou přilnavostí, například v hlubokém písku. Z trakčních pomůcek pak samozřejmě nemůže chybět asistent pro jízdu ze svahu. Všechna provedení BMW X1 jsou standardně vybavena 17palcovými koly s pneumatikami runflat a systémem kontroly tlaku v pneumatikách.
Motorový program obsahuje zatím čtyři položky a pouze jedna z nich - zážehový šestiválec 3,0 litru o výkonu 190 kW - potřebuje k životu benzín. Časem by měl ještě nabídku zážehových motorů rozšířit přeplňovaný čtyřválec v modelu 16i. Zbylé tři motory mají čtyři válce, zdvihový objem 2,0 litru a konzumují výhradně naftu. Všechna provedení jsou vybavena technologiemi z programu EfficientDynamics a podle konkrétního modelu disponují například systémem regenerace kinetické energie, funkcí start-stop či indikátorem optimálního rychlostního stupně. Všechny modely jsou nabízeny s pohonem všech kol xDrive, dva modely (18d a 20d) si budete moci pořídit také ve verzi sDrive s pohonem zadních kol.
Základem nabídky je verze 18d o výkonu 105 kW, která je standardně vybavena systémem start-stop, a dosahuje výkonu 105 kW. K dispozici bude pouze s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou. Protipólem tohoto provedení je varianta 23d s dvojitě přeplňovaným turbodieselem o výkonu 150 kW a na dvoulitr neskutečným točivým momentem 400 N.m. Na závěr jsem si nechal provedení 20d, které dosahuje výkonu 130 kW a vedle ručně řazené převodovky si do ní budete moci objednat i šestistupňový "automat“.
Tyto dvě verze totiž byly k dispozici při mém prvním osobním kontaktu s touto novinkou. Myslím si, že tato motorizace představuje uživatelské optimum jak s ekonomického tak řidičského hlediska. S přibližně 1 700 kg pohotovostní hmotnosti vozidla se prostřední turbodiesel vyrovnává solidně, ostatně akcelerace z klidu na 100 km/h trvá X1 s „manuálem“ 8,4 s. S paketem Performance Control pak dokáže tento automobil pokračovat až do rychlosti 213 km/h a pokud této možnosti nevyužijete, vystačí si s 5,8 litru nafty na 100 km v kombinovaném cyklu. Mě se na přibližně 250 km dlouhém testovacím okruhu v okolí Lipska, kde se X1 společně s řadami 1 a 3 také vyrábí, podařilo dosáhnout spotřeby okolo 8,5 litru na 100 km, ale automobil jsem při tom příliš nešetřil.
Na českém trhu se X1 začalo prodávat nyní, ale v nabídce zatím chybí základní model 18d. Nejlevnější provedení sDrive (pohon zadních kol) 20d přijde na 774 800 Kč, čtyřkolka je o 52 tisíc Kč dražší. S ohledem na to, co novinka nabízí, je cena příznivá, i když je třeba počítat s jejím nárůstem kvůli drahé příplatkové výbavě. Mimochodem srovnatelná X3 xDrive 20d stojí o 214 500 Kč více.



























Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
před 14 minutamiUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejčtenější články
Jízda s vzácným posledním Ferrari s motorem V12 a manuální převodovkou je italská extáze se vším všudy, selhání vozu nevyjímaje
25.3.2025Další automobilka nabízí dělníkům až 1,7 milionu Kč za to, aby skončili v práci a šli nadobro domů
25.3.2025Stellantis už v létě znovu rozjede výrobu obřích motorů V8, na odklon od nich lidé nebyli zvědaví
25.3.2025Youtuber zopakoval kontroverzní test Tesly se zdí přemalovanou na pokračující silnici, dosáhl úplně jiných výsledků
25.3.2025Ferrari F44, to bude nové superauto Lewise Hamiltona
25.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva