Home > Rubriky a sekce > Přehledy > Článek
Nejnovější Dacia naštvala odbory, až týden po premiéře jim došlo, kde se bude vyrábět
23.10.2020 | Petr Miler
Poněkud svérázná situace nastala po odhalení poslední, potenciálně revoluční Dacie. Až po něm totiž odborům došlo, že mateřský Renault vůbec nepočítá s jeho výrobou v Evropě, je to auto z Číny.
Dacia přesně před týdnem odhalila nový model Spring, který chce být revolucí svého druhu. Má totiž jít i jasně nejlevnější elektrické auto v Evropě a byť dnes už známá cena zase takový zázrak není, alespoň v kombinaci se současnými dotacemi na některých trzích nemusí stát skoro nic. Pravda, dojezd kolem 200 km s velmi lehkou nohou a dynamika někde na úrovni aut, která už před 35 léty nebyla konkurenceschopná, asi nepotěší. Má-li ale jít o alternativu k MHD ve velkých metropolích, leckomu to vadit nemusí.
Samotné auto ovšem vadit začíná, a to paradoxně ve Francii, sídle pro Dacii mateřského Renaultu. I když se totiž už léta hovoří o tom, že Dacia Spring bude přepracovaný Renalt K-ZE z Číny, odbory z nějakého důvody došly k závěru, že Spring se bude vyrábět v Evropě. Nebude, součástí kouzel vedoucích k relativně nízkým cenám je čínská výroba a ta se odborům logicky zajídá.
Renault je ve větších problémech než většina jiných automobilových firem, bude zavírat továrny a propouštět a výroba nových modelů v rámci skupiny mimo Evropu situaci sotva pomůže. Odbory tak mají na věc jasný pohled: „Jsme zásadně proti výrobě Springu v Číně,” říká Frank Daoust, mluvčí odborů CFDT. „Nejde to ruku v ruce s vládní podporou automobilového průmyslu a pracovních míst ve Francii,” dodává.
Jakkoli stanovisko odborů je pochopitelné, je třeba se ptát, kde v posledních letech odboráři žili, že s tímto dávno jasným plánem Renaultu začínají bojovat až nyní. Jakkoli se ale může zdát, že jde jen o výkřik do tmy, jejich protest má své faktické opodstatnění. Renault totiž už čerpá část ze schválené vládní pomoci ve výši 5 miliard euro (136 miliard Kč), která byla poskytnuta za podmínky, že Renault bude konzultovat své výrobní plány s odbory, neboť na seznamu ohrožených fabrik jsou i dvě dnes plně nevyužité francouzské továrny. A to se zjevně nestalo.
S kritikou se přidává i odborová organizace FO, která je ještě razantnější: „Je nemyslitelné a nezodpovědné vyrábět tohle auto kdekoli jinde než ve Francii,” stojí v jejím prohlášení. Podle FO dokonce převoz aut z Číny do Evropy způsobí klimatickou „katastrofu” kvůli emisím CO2 tím vytvořeným a i tyto odbory trvají na francouzské výrobě.
Příchod Dacie Spring na trh tak může být komplikovanější, než se zdá. Renault má na vyřešení situace ještě nějaký čas, protože fakticky chce vůz začít prodávat až za rok. Pro tuto chvíli jen dodejme, že není zdaleka první a jistě ani poslední, kdo počítá s prodejem aut vyrobených v Číně na starém kontinentu. Totéž dělá či bude dělat mimo jiné BMW, Tesla nebo Volvo a nelze očekávat, že by tímto směrem nešly za současného tlaku na minimalizaci nákladů další a další firmy.




































Dacia Spring nás úplně neohromila, francouzské odbory ale doslova naštvala. Čekaly výrobu ve Francii, auto ale čeká produkce v Číně, na starý kontinent se bude jen dovážet. Foto: Dacia
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
včeraNový Dodge Charger se poprvé ukázal na veřejnosti jako čtyřdvířko, bez „elektrického stigma” sklízí potlesk
29.3.2025Kia říká, že vzhled snad nejošklivějšího nového auta posledních let napravila jedinou úpravou. Za nás tedy opravdu ne
29.3.2025
Nové na MotoForum.cz
- COTA 2025: Vítězem Bagnaia, lídrem A. Marquez včera 22:12
- Jake Dixon suverénním vítězem v Austinu, Salač out včera 20:13
- Prvním vítězem na COTA se stal Rueda včera 18:40
- Toprakův portugalský hattrick včera 17:00
- Jediný motocykl Kove vyhrál, 15. Svoboda, Novotný out včera 16:54
Nejčtenější články
Nejen nesmyslné vize: Šéf výrobce elektromobilů náhle skončil poté, co firma začala prodělávat už přes 7 milionů na každém autě
2.3.2025Dacia vyzývá majitele tisíců aut, aby s nimi raději přestali jezdit, za jízdy jim může upadnout kolo
2.3.2025Cena osmileté Tesly s pouhými 74 tisíci km v aukci krutě ukazuje, co majitelům zbude v rukou z původně zaplacených milionů
2.3.2025Pořádné spalovací motory, dokonce bez turba, tu budou i po roce 2035, už začal vývoj jejich nové generace
2.3.2025Jedinou dodnes krásnou a sotva jetou Škodu s motorem V6 TDI a manuálem nikdo nechce, majitel přesto nesleví ani halíř
2.3.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 03.30. 23:01 - petr_riha
- Policejní kontroly a měření 03.30. 22:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 03.30. 22:41 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.30. 22:25 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 03.30. 21:41 - jerry
- Mercedes - auto pro masy 03.30. 17:19 - pavproch
- Rady k výběru auta? 03.29. 14:54 - SRQ89
- Detektory policejních radarů 03.29. 14:13 - pavproch