Home > Rubriky a sekce > Přehledy > Článek
Nejnovější Dacia naštvala odbory, až týden po premiéře jim došlo, kde se bude vyrábět
23.10.2020 | Petr Miler
Poněkud svérázná situace nastala po odhalení poslední, potenciálně revoluční Dacie. Až po něm totiž odborům došlo, že mateřský Renault vůbec nepočítá s jeho výrobou v Evropě, je to auto z Číny.
Dacia přesně před týdnem odhalila nový model Spring, který chce být revolucí svého druhu. Má totiž jít i jasně nejlevnější elektrické auto v Evropě a byť dnes už známá cena zase takový zázrak není, alespoň v kombinaci se současnými dotacemi na některých trzích nemusí stát skoro nic. Pravda, dojezd kolem 200 km s velmi lehkou nohou a dynamika někde na úrovni aut, která už před 35 léty nebyla konkurenceschopná, asi nepotěší. Má-li ale jít o alternativu k MHD ve velkých metropolích, leckomu to vadit nemusí.
Samotné auto ovšem vadit začíná, a to paradoxně ve Francii, sídle pro Dacii mateřského Renaultu. I když se totiž už léta hovoří o tom, že Dacia Spring bude přepracovaný Renalt K-ZE z Číny, odbory z nějakého důvody došly k závěru, že Spring se bude vyrábět v Evropě. Nebude, součástí kouzel vedoucích k relativně nízkým cenám je čínská výroba a ta se odborům logicky zajídá.
Renault je ve větších problémech než většina jiných automobilových firem, bude zavírat továrny a propouštět a výroba nových modelů v rámci skupiny mimo Evropu situaci sotva pomůže. Odbory tak mají na věc jasný pohled: „Jsme zásadně proti výrobě Springu v Číně,” říká Frank Daoust, mluvčí odborů CFDT. „Nejde to ruku v ruce s vládní podporou automobilového průmyslu a pracovních míst ve Francii,” dodává.
Jakkoli stanovisko odborů je pochopitelné, je třeba se ptát, kde v posledních letech odboráři žili, že s tímto dávno jasným plánem Renaultu začínají bojovat až nyní. Jakkoli se ale může zdát, že jde jen o výkřik do tmy, jejich protest má své faktické opodstatnění. Renault totiž už čerpá část ze schválené vládní pomoci ve výši 5 miliard euro (136 miliard Kč), která byla poskytnuta za podmínky, že Renault bude konzultovat své výrobní plány s odbory, neboť na seznamu ohrožených fabrik jsou i dvě dnes plně nevyužité francouzské továrny. A to se zjevně nestalo.
S kritikou se přidává i odborová organizace FO, která je ještě razantnější: „Je nemyslitelné a nezodpovědné vyrábět tohle auto kdekoli jinde než ve Francii,” stojí v jejím prohlášení. Podle FO dokonce převoz aut z Číny do Evropy způsobí klimatickou „katastrofu” kvůli emisím CO2 tím vytvořeným a i tyto odbory trvají na francouzské výrobě.
Příchod Dacie Spring na trh tak může být komplikovanější, než se zdá. Renault má na vyřešení situace ještě nějaký čas, protože fakticky chce vůz začít prodávat až za rok. Pro tuto chvíli jen dodejme, že není zdaleka první a jistě ani poslední, kdo počítá s prodejem aut vyrobených v Číně na starém kontinentu. Totéž dělá či bude dělat mimo jiné BMW, Tesla nebo Volvo a nelze očekávat, že by tímto směrem nešly za současného tlaku na minimalizaci nákladů další a další firmy.




































Dacia Spring nás úplně neohromila, francouzské odbory ale doslova naštvala. Čekaly výrobu ve Francii, auto ale čeká produkce v Číně, na starý kontinent se bude jen dovážet. Foto: Dacia
Zdroj: Auto News
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejčtenější články
Někdo najel s nezničitelným Mercedesem 1,4 milionu km a prodává ho dál, pro současný Mercedes je to hořká pilulka
28.3.2025Japonci znovu staví legendární americké muscle cary z levné Hondy Civic, teď dokonce i v její nejúspornější verzi
28.3.2025Peugeot nedokáže rozprodat ani 14 elektrických 308 na celém kontinentu, auto nechce prakticky nikdo
28.3.2025Jeden z mála lidí, kteří mohou k Michaelu Schumacherovi, popsal „velmi smutný” stav, ve kterém se legenda F1 nachází
28.3.2025Němci se Švýcary vyvinuli revoluční bezemisní spalovací motor. Neměla by spíš tohle být budoucnost?
28.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva