Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zrušení poloviny výroby klíčového elektrického Fordu ničí dodavatele, náhlé změny plánů je mohou zabít
19.12.2023 | Petr Miler
„Všichni měli velké oči. Pokles, který zažíváme, měl průmysl očekávat, ale když viděli prvotní růst, měli pocit, že to tak poroste i dál. To se nikdy nemohlo stát,” říká analytik. Následky nesou nejen automobilky, ale i dodavatelé, kteří se stávají oběťmi špatných rozhodnutí jiných.
Jestli byl někdo ve svých elektrických plánech hodně naivní, pak to byl Ford. Opakovali jsme to roky, automobilka se ale zjevně musela nejprve sama spálit, aby poznala, že oheň není zase takový mazel, jakým se někdy může zdát. Plány na prodej 600 tisíc elektromobilů v roce 2023 a 2 miliony takových vozů v roce 2026 tak už dávno zrušila, však letos by je nejspíš nesplnila ani ze čtvrtiny.
Už dosavadní výroba je ostatně těžce nadbytečná, klíčového elektrického modelu F-150 Lightning má Ford na skladech hromady a crossover Mach-E na tom není lépe. Automobilka se tak rozhodla polovinu produkce zrušit. I to se zdá být málo, obecně vzato jde ale o drastickou redukci, která firmě ušetří spoustu peněz. Co je ovšem dobré pro ni, není dobré pro jiné.
Řeč je o dodavatelích Fordu, kteří pochopitelně „nastavili” svou výrobu podle dřívějších záměrů automobilky a jejich zásadní přehodnocení může zejména menší firmy dostat do vážných finančních potíží, jak informují kolegové z Auto News. Co na tom, že ony záměry byly od počátku nesplnitelné, dodavatelům nezbylo, než na ně spolehnout. A teď vyrábí komponenty, které není komu prodat. „Všichni měli velké oči. Ten pokles, který zažíváme, měl průmysl očekávat, ale když viděli prvotní růst, měli pocit, že to tak poroste i dál. To se nikdy nemohlo stát,” řekl pro Auto News Sam Fiorani, viceprezident analytické firmy AutoForecast Solutions.
Velcí dodavatelé tuto bouři pravděpodobně přečkají, ti menší ale prostě nemusí mít finanční ani jiné kapacity, aby to ustáli. „Menší dodavatelé nejsou připraveni na nadměrnou kapacitu ve svých závodech. Potřebují platit účty, platit dělníky a nemají v záloze moc peněz,” řekl dále Fiorani. Někteří dnes praví, že dodavatelé nepoužívali zdravý rozum a stejně jako automobilky se slepě spolehli na plány politiků, které se nemohly uskutečnit, a tak si nic jiného ani nezaslouží. Ale ruku na srdce, kdo se na tyto plány nespoléhal? Půjde o jednotky významnějších firem, tuhle hloupou hru se rozhodli hrát skoro všichni.
Plánování neuskutečnitelného tak může mít snadno mnohem větší negativní dopady, než se nyní zdá. Velkým automobilkám odklon od sázky na jednu kartu leda prospěje, mají i další zdroje příjmů, jiné firmy ale může položit, neboť jim sebere zajištěný odbyt a způsobí ztráty, které jim výrobci aut nebudou kompenzovat. Je to smutné o to víc, že tohle všechno je od začátku úplně zbytečné - stačilo dál následovat přání zákazníků, respektovat stav vývoje techniky a nepokřivovat trh milionem přerozdělovacích mechanismů, které před námi spolehlivě skrývají, co se vyplatí a co ne. Nic jiného třeba opravdu nebylo a není.






Omezení elektrických plánů je pro výrobce aut nakonec spíš vysvobození, pro jejich dodavatele to ale může být problém k nepřežití. Teď pro auta jako Ford F-150 Lightning vyrábí díly, které není komu prodat. Foto: Ford
Zdroje: Auto News, Ford
Bleskovky
„Drahá SUV jsou nesmysl!” říkají Britové poté, co levnou Dacii Duster postavili proti násobně dražší Toyotě Land Cruiser
dnesAukce se nekoná. Mýty obestřenou obří sbírku Formulí 1 Bernieho Ecclestona celou koupil dědic Red Bullu, dal za ni přes 10 miliard
8.3.2025Obří, zdánlivě nepotopitelnou výletní loď na moři silně vychýlil pouhý vítr. Podívejte se, co se dělo na palubě
6.3.2025
Nejnovější články
Celá čtvrtina Tesel neprojde už první STK, hlásí z Dánska. Někteří se diví, stejná data ale už chvíli přichází z více míst
před 5 hodinamiNový velký model levné značky VW se nakonec prodává ještě levněji, víc než Škoda Octavia nabízí za 317 tisíc Kč
před 6 hodinamiOd původní Neue Klasse k ošizené vizi budoucnosti: Která generace interiérů BMW je podle vás nejlepší?
před 8 hodinamiAukce ukázala, jak krutě málo zbývá v rukou majitelům Tesel původně za 3,2 milionu už po 3 letech, Ferrari by je vyšlo levněji
před 9 hodinamiČínské Xiaomi se svými levnými superauty boduje přesně tam, kde Apple selhal. Koupit už se dají i v Evropě
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva