Zpomalovacích prahů je silnicích čím dál víc, Francouzi si s nimi prý umí poradit

Jednou z nejnepříjemnějších věcí, které rozumný řidič na silnicích pravidelně potkává, jsou příčné zpomalovací prahy. Vyhnout se jim obvykle nedá a je tedy nutné je strpět, s novými tlumiči od Citroënu to ale prý není problém.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Zpomalovacích prahů je silnicích čím dál víc, Francouzi si s nimi prý umí poradit

19.7.2019 | Petr Prokopec

Zpomalovacích prahů je silnicích čím dál víc, Francouzi si s nimi prý umí poradit

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Jednou z nejnepříjemnějších věcí, které rozumný řidič na silnicích pravidelně potkává, jsou příčné zpomalovací prahy. Vyhnout se jim obvykle nedá a je tedy nutné je strpět, s novými tlumiči od Citroënu to ale prý není problém.

Zpomalovací prahy, příčné prahy, ležící policajti nebo zkrátka retardéry jsou jednou z nejhloupějších věcí, které můžeme na silnicích potkat. Klást řidičům do cesty v už tak složité dopravě umělé překážky, které nevyzpytatelně mění jejich chování, bezpečnosti provozu z podstaty nemůže prospět a statistiky ukazují, že také neprospívá. Přesto jich bůhvíproč na českých silnicích obvykle jen přibývá.

Ještě hůře jsou na tom ve Velké Británii, která je aktuálně domovem 42 tisíc zpomalovacích prahů. Za poslední tři roky tedy jejich počet narostl o 5 procent a Britové nejsou aktivní jen na tomto poli. Na silnicích je ještě dalších 12 tisíc jiných překážek přirozenému proudění dopravy, jako jsou třeba umělá zúžení silnic.

Suma sumárum tak na 14 tisíc britských silnic připadá více než 3 200 kilometrů retardérů všeho druhu, které řidiče pochopitelně obtěžují. Ve většině aut to musíte prostě snést, Citroën ale říká, že je právě na tyto dopravní obstrukce připraven lépe než kdo jiný. A to díky systému Progressive Hydraulic Cushion.

Jde o tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy, které jsou zde navíc dva - první slouží při stlačení, druhý při uvolnění. Celý princip přitom spočívá v tom, že ony dorazy začínají zbrzďovat tlumič ještě předtím, než dojde k nárazu v krajní poloze. Pohyby náprav vůči karoserii jsou tím měkčí, což má podle Francouzů za následek i to, že ani přejezd zpomalovacího prahu není pro auto - a jeho posádku - tak nepříjemný jako v jiných vozech.

Francouzská automobilka má ostatně v této oblasti nemalé zkušenosti, koneckonců třeba hydraulický podvozek modelu DS je dodnes legendou. Pokud si tedy pořídíte C4 Cactus či C5 Aircross, jež mají systém Progressive Hydraulic Cushion ve standardu, nemělo by vaše pozadí trpět.

Lze pak jen dodat, že zpomalovací prahy a retardéry se na britských silnicích začaly objevovat již v roce 1983, tedy o poznání dříve než u nás. České ministerstvo dopravy stanovilo podmínky pro jejich instalaci v roce 1996 a pravidla silničního provozu se o nich zmiňují od 30. ledna 2001.


Zpomalovacích prahů je silnicích čím dál víc, Francouzi si s nimi prý umí poradit - 1 - Citroen a zpomalovaci pruhy 2019 prvni foto 01Zpomalovacích prahů je silnicích čím dál víc, Francouzi si s nimi prý umí poradit - 2 - Citroen a zpomalovaci pruhy 2019 prvni foto 02Zpomalovacích prahů je silnicích čím dál víc, Francouzi si s nimi prý umí poradit - 3 - Citroen a zpomalovaci pruhy 2019 prvni foto 03Zpomalovacích prahů je silnicích čím dál víc, Francouzi si s nimi prý umí poradit - 4 - Citroen a zpomalovaci pruhy 2019 prvni foto 04Zpomalovacích prahů je silnicích čím dál víc, Francouzi si s nimi prý umí poradit - 5 - Citroen a zpomalovaci pruhy 2019 prvni foto 05
Citroëny se prý se zpomalovacími prahy zvládají vypořádat lépe než kdo jiný, a to díky tlumičům s progresivními hydraulickými dorazy

Zdroj: Citroën

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.