Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zpomalovacích prahů je silnicích čím dál víc, Francouzi si s nimi prý umí poradit
19.7.2019 | Petr Prokopec
Jednou z nejnepříjemnějších věcí, které rozumný řidič na silnicích pravidelně potkává, jsou příčné zpomalovací prahy. Vyhnout se jim obvykle nedá a je tedy nutné je strpět, s novými tlumiči od Citroënu to ale prý není problém.
Zpomalovací prahy, příčné prahy, ležící policajti nebo zkrátka retardéry jsou jednou z nejhloupějších věcí, které můžeme na silnicích potkat. Klást řidičům do cesty v už tak složité dopravě umělé překážky, které nevyzpytatelně mění jejich chování, bezpečnosti provozu z podstaty nemůže prospět a statistiky ukazují, že také neprospívá. Přesto jich bůhvíproč na českých silnicích obvykle jen přibývá.
Ještě hůře jsou na tom ve Velké Británii, která je aktuálně domovem 42 tisíc zpomalovacích prahů. Za poslední tři roky tedy jejich počet narostl o 5 procent a Britové nejsou aktivní jen na tomto poli. Na silnicích je ještě dalších 12 tisíc jiných překážek přirozenému proudění dopravy, jako jsou třeba umělá zúžení silnic.
Suma sumárum tak na 14 tisíc britských silnic připadá více než 3 200 kilometrů retardérů všeho druhu, které řidiče pochopitelně obtěžují. Ve většině aut to musíte prostě snést, Citroën ale říká, že je právě na tyto dopravní obstrukce připraven lépe než kdo jiný. A to díky systému Progressive Hydraulic Cushion.
Jde o tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy, které jsou zde navíc dva - první slouží při stlačení, druhý při uvolnění. Celý princip přitom spočívá v tom, že ony dorazy začínají zbrzďovat tlumič ještě předtím, než dojde k nárazu v krajní poloze. Pohyby náprav vůči karoserii jsou tím měkčí, což má podle Francouzů za následek i to, že ani přejezd zpomalovacího prahu není pro auto - a jeho posádku - tak nepříjemný jako v jiných vozech.
Francouzská automobilka má ostatně v této oblasti nemalé zkušenosti, koneckonců třeba hydraulický podvozek modelu DS je dodnes legendou. Pokud si tedy pořídíte C4 Cactus či C5 Aircross, jež mají systém Progressive Hydraulic Cushion ve standardu, nemělo by vaše pozadí trpět.
Lze pak jen dodat, že zpomalovací prahy a retardéry se na britských silnicích začaly objevovat již v roce 1983, tedy o poznání dříve než u nás. České ministerstvo dopravy stanovilo podmínky pro jejich instalaci v roce 1996 a pravidla silničního provozu se o nich zmiňují od 30. ledna 2001.





Citroëny se prý se zpomalovacími prahy zvládají vypořádat lépe než kdo jiný, a to díky tlumičům s progresivními hydraulickými dorazy
Zdroj: Citroën
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 10 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 11 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle