Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Známe klíčové parametry Lamborghini Urus, bude to jasně nejrychlejší SUV světa
23.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Italové evidentně stvořili monstrum nejen na pohled. Se svým výkonem překoná na maximálce Bentaygu a akcelerací pohrozí u supersportům.
Lamborghini začíná topit pod marketingovým kotlem. Debut nového SUV Urus je již za dveřmi, v jistých ohledech nejdůležitější model italské automobilky v celé její historii se ukáže 4. prosince v modernizovaném ústředí v Sant'Agata Bolognese. S výstavní premiérou tedy můžeme počítat v lednu v Detroitu, start výroby je naplánován na duben. A první exempláře mohou evropští zájemci očekávat někdy v létě příštího roku.
Italové doufají, že postupně se povede produkci navýšit na 3 500 exemplářů ročně, tím by se celkové prodeje automobilky oproti současnosti zdvojnásobily. Již včera, kdy na svět omylem přišlo video odhalující venkovní vizáž vozu (mimochodem ona sekvence zaměřená na jízdní režim Corsa je již zpět na oficiálním kanálu značky, jen bez inkriminované pasáže), jsme naznačili, že odhady Lamborghini jsou možná trochu podhodnocené. Nově to lze říci pomalu s jistotou.
Důvodem je recenze Georga Kachera, který svého času dělal PR pro Bugatti a jenž se v automobilovém průmyslu pohybuje již hezkou řádku let. Aktuálně pracuje na volné noze a byl pozván k otestování prototypu na italském okruhu Nardo. Ten od roku 2012 patří Porsche, Lamborghini zde tedy jakožto další součást koncernu může vyvíjet své modely. Nedrží se jen na oválu, Urus trápí i na přilehlé off-roadové trati.
Co si Kacher z prvního setkání s modelem Urus odnesl? Především to, že je to skutečně Lamborghini. Ano, již s ohledem na stavbu karoserie a jiné zaměření vozu bylo nutno přistoupit k jistým kompromisům, pročež třeba standardní sedadla postrádají dostatečnou oporu, osmistupňový automat je v řazení občas letargický a čtyřlitrový osmiválec twin-turbo nemá takový charakter a zvuk jako atmosférický desetiválec. Ale to jsou prakticky jediná negativa.
Je navíc třeba dodat, že Lamborghini svou novinku stále ještě ladí, pročež může v naladění převodovky dojít k mnoha změnám. Navíc pokud se někdo rozhodne, že spíše než s dětmi do školky bude s SUV Urus vyrážet spíše na Ring, pak jistě bude mít k dispozici sportovnější sedáky. Proto se raději nyní zaměřme na pozitiva, jichž není málo. Začneme u jízdní dynamiky, jež je dle Kachera na okruhu Nardo na stejné úrovni jako u modelu Huracán.
Při pohledu na udávané technické parametry to není žádným překvapením. Hmotnost sice přesahuje dvě tuny, vyvažuje ji ale výkon 650 koní a točivý moment 850 Nm. Oficiálně by Urus měl zvládnout stovku za 3,7 sekundy, nicméně Kacher mluví o čase lepším ještě o další skoro čtyři desetiny. Tedy jinými slovy, obří SUV je schopné zrychlit na stovku za 3,35 sekundy, přičemž nejvyšší rychlost dosáhne 302 km/h.
Jinými slovy zde tedy máme nejrychlejší SUV planety, které ovšem nehodlá oslnit jen v přímém směru, ale také na okruhu. Proto nedostalo platformu MLB v té verzi, jakou užívá Audi Q7 či Porsche Cayenne, nýbrž prodlouženou určenou pro Bentley Bentayga. Zatímco ale Britové s tímto posunem spojili prostornější kabinu, Italové oněch několik milimetrů využili k navýšení stability ve vyšších rychlostech či v rychlých zatáčkách.
Zmínit lze také možnost snížení těžiště pomocí příplatkové karbonové střechy a pohon všech kol se středovým diferenciálem Torsen. Kupodivu tu nenajdete vektorování točivého momentu za pomoci brzd, místo toho Lamborghini vsází na klasický mechanický zadní diferenciál. Společnost mu pak dělá řízení zadních kol či aktivní stabilizátory napájené 48voltovým elektrickým okruhem.
Mechanický balíček dále zahrnuje adaptivní vzduchový podvozek či masivní 17palcové karbon-keramické brzdy. Uvnitř nechybí plejáda digitálních displejů doplněné dvěma ovladači na středové konzoli, z nichž ANIMA umožňuje volbu jízdních režimů, zatímco EGO upravuje třeba nastavení podvozku, odezvu řízení či pohonného ústrojí a další personalizaci.
Zbytek si povíme nejpozději do dvou týdnů. Zpočátku bude nabízená jen osmiválcova verze, postupem času by měl dorazit šestiválcový plug-in hybrid i vrcholné provedení Performante. V jeho případě by přitom výkon čtyřlitrového motoru měl vystoupat nad 700 koní, zatímco hmotnost by poklesla pod dvě tuny. Také tu začínáte čichat rekord Ringu nejen mezi SUV?
Lamborghini Urus prochází finálním laděním na okruhu Nardo, a to jak na asfaltovém, tak i na off-roadovém okruhu
Interiér jsme si mohli odhalit před několika málo dny za pomoci špionážních snímků...
...stejně jako pohonnou jednotku slibující 650 koní
Stran toho oficiální video odhalilo i karoserii bez kamufláže
Zdroj: Automobile
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 3 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 4 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 6 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 7 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva