Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zlý sen automobilek hned tak neskončí, naděje na lepší časy pohřbil mohutný požár
22.3.2021 | Petr Prokopec
Automobilky se musí potýkat se neuvěřitelně smolným řetězem událostí. Sotva se oklepaly z přímých dopadů koronavirové pandemie, musely řešit nedostatek čipů. Sotva se zablýskalo na lepší časy, shořela továrna jednoho z jejich největších výrobců.
Automobilový průmysl se pořádně ani nevyrovnal s koronavirovou krizí a už musel začít bojovat s jinou v podobě zásadního nedostatku čipů. I ten sám je nepřímým důsledkem koronavirového chaosu, neboť automobilky po loňských uzávěrách v obavách z poklesu prodejů zredukovaly své objednávky u svých dodavatelů. Své budoucí potřeby ale neodhadly správně a když to chtěly napravit, zjistily, že dodavatelé si v mezičase našli nové odběratele ve firmách s elektronikou, o níž se zájem razantně zvedl. A okamžité řešení bylo v nedohlednu.
Vyrobit čip totiž není otázkou jednoho dne, nýbrž čtyř až šesti měsíců, a tak pro automobilky nastal nemalý problém. Momentálně sice po autech existuje slušná poptávka poptávka, tu ale nelze plně uspokojit kvůli nedostatku stěžejních komponentů. Automobilka tak zavírají jednu továrnu za druhou, mnozí ale doufali, že od druhého kvartálu se bude situace zlepšovat. Jenže nebude, nemůže.
Další pohromou se stal požár, který 20. března vypuknul u společnosti Renesas Electronics. O té jste nejspíše ještě neslyšeli, nicméně jak asi tušíte, jde o výrobce čipů. A co je podstatné, o stěžejního, firma má pod palcem 30 % z globálních dodávek pro automobilky. Mezi její zákazníky patří třeba i Toyota, stejně jako třeba Nissan či Honda. Právě tyto značky již zjišťovaly, jaký je rozsah požáru a nač se musí připravit.
Požár vznikl v důsledku závadě na elektrické síti a zachvátil právě halu, kde se vyrábí čipy. Statika budovy poškozena nebyla, na 600 metrech čtverečných však bylo narušeno čisté prostředí, které je pro výrobu čipů nezbytné. Linky se proto musí minimálně na měsíc odstavit, aby mohlo dojít na úklid a návrat do normálu. To podle Seiji Sugiury, analytika společnosti Tokyo Research Institute, znamená, že automobilky se budou muset připravit v dubnu i květnu na další odstávky.
Japonská média nicméně naznačují, že s problémy bude spojen minimálně ještě příští půlrok. To ovšem v rámci Evropy znamená, že letos si nejspíše nebudete moci koupit takové nové auto, jaké chcete, ale spíše takové, jenž výrobci potřebují tlačit. K mání tedy budou hlavně elektromobily, hybridy a jiné nízkoemisní vozy, o které sice lidé stojí ze všech nejméně, pro automobilky ale znamenají nejmenší riziko pokut placených Bruselu.
Zlý sen automobilek tak pokračuje a můžeme se jen ptát, co se stane příště. Možné je evidentně úplně cokoli.


Výrobní halu firmy Renesas Electronics vyrábějící čipy zachvátil požár, zkázu můžete vidět na fotkách zveřejněných samotnou firmou. Automobilky tak čekají další odstávky, i když v dubnu čekaly zlepšení situace. Foto: Renesas Electronics
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejnovější články
Žaloba odhalila další úskalí vzdálené moci výrobců nad vašimi auty, Tesla tak má podvádět se zárukami
před 8 hodinamiRychlý a mohutný úpadek nizozemského automobilového parku už teď ukazuje, co pod tíhou zelené ideologie stihne celou EU
před 10 hodinamiČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
před 11 hodinamiMini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva