Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zhroucení prodejů elektromobilů v Německu má jednu obzvlášť velkou oběť, Teslu
9.10.2023 | Petr Miler
Už první čísla dala jasně najevo, že prodeje elektromobilů v Německu dostaly těžkou ránu, až detailní data ale ukazují, kdo to schytal především. Tesla ztrácí ještě mnohem rychleji než zbytek trhu.
Před pár dny dorazila z Německa nejlepší připomínka toho, za co vděčí elektromobily svým současným prodejům - jde v prvé řadě o dotace a různé další formy přerozdělování či umělých zvýhodnění. Po elektromobilech jako takových neexistuje prakticky žádná specifická poptávka a automobilky se velmi mýlí, když mají pocit, že jim s nedostatkem elektrických modelů v nabídce uniká něco podstatného. Drtivá většina lidí nechce „elektromobil” či jakýkoli jiný „specificky poháněný automobil”, chce „dobré auto”, které uspokojuje jejich potřeby, kteří chtějí udělat dobrou koupi, získat co největší hodnotu za peníze, cokoli z tohoto ranku. A je jim celkem jedno, co má v útrobách. Pokud za těchto podmínek vypustíte elektromobily jako býky do arény s jinými typy pohonů, obvykle prohrají.
Jen pokřivení tržních podmínek to změní. Jednak fakticky, neboť když z ceny nějakého auta uberete čtvrt milionu, logicky představuje pro jeho kupce lepší hodnotu za peníze, i když to pochopitelně musí zaplatit někdo jiný. A jednak opticky, neboť lidé vnímají přidělení dotace jako nějakou výhru v loterii, jako dárek, jako druhý kus zadarmo. Kolikrát jsem v životě už žasnul nad tím, jak někdo sahá kvůli dotaci třeba po tepelném čerpadlem do svého domě, i když to pro něj konkrétně nepředstavuje řešení čehokoli a musí se spokojit s horším tepelným komfortem. Prostě „prachy ležely na stole”, tak proč je nesebrat, že?
Přesně z těchto důvodů se u nás téměř žádné elektromobily neprodávají, bez x-tého lokálního zvýhodnění jsou naprosto nekonkurenceschopné. A přesně z těchto důvodů se jejich prodeje v září v Německu zhroutily - meziměsíční pokles o více jak 70 procent a meziroční o skoro 30 procent je opravdu pořádný sešup v momentě, kdy by se tyto vozy měly ujímat vlády. Neujímají, nemohou, nemají na to, to je celé. A to v Německu zmizely pouze přímé finanční dotace pro firmy - všechny ostatní výhody včetně dotací pro soukromé kupce a znevýhodňování spalovacích aut skrze umělé zatěžování cen paliv apod. zůstávají v platnosti.
Pro elektromobily to maluje obrázek s velmi nepěknými vyhlídkami do budoucna, zvláště když německý trh jako takový se nikam nepropadl - lidé i firmy zkrátka kupovali auta dál stejně jako loni, jen elektromobily zmizely z hledáčku velmi podstatné části z nich. Tohle už víme, prvotní data německé KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) ale nikdy neuvádí kompletní informace o registracích jednotlivých aut. Ta před sebou máme až nyní a jsou obzvláště tíživá pro některé značky. A nejvíce negativně mezi nimi vyčnívá elektrický lídr, Tesla.
I když poslední měsíc kvartálu je obvykle tím, ve kterém americká značka boduje, protože se snaží dostat k zákazníkům maximum aut, ve srovnání se zářím 2022 zaznamenala letos v Německu až brutální meziroční pokles prodejů o 69,3 procenta. A není to tak, že by šlo o nějaký náhlý výkyv. I když se podíváme na čísla za celý rok, Tesla si vede ve srovnání se zbytkem trhu obzvláště špatně.
Celoroční registrace elektromobilů v Německu zejména díky všem dotacím platným po 8 měsíců z tohoto rozmezí vzrostly mezi lednem a zářím o 63 procent, Tesla vykázala nárůst jen o 34 procent, takže výrazně ztrácí pozici na trhu. Září je jen další rána, v jeho rámci se ale může s většinou ostatních značek přít leda o to, kdo je na tom hůř. Tedy až na jednu výjimku - dnes už fakticky čínský Smart dosáhl se snaží o návrat na alespoň trochu výsluní a vykázal i za zhoršených podmínek na trhu meziroční nárůst prodejů o 137 procent.



Tesly jsou sice globálně nejprodávanějšími elektromobily, v Německu jsou ale momentálně hodně bity. Meziroční pokles prodejů v září o skoro 70 procent je nečekaný. Foto: Tesla
Zdroje: KBA, Bloomberg
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
včeraUž to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 6 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
před 7 hodinamiČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
před 9 hodinamiVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
před 10 hodinamiPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva