Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zhroucení prodejů elektromobilů v Německu má jednu obzvlášť velkou oběť, Teslu
9.10.2023 | Petr Miler
Už první čísla dala jasně najevo, že prodeje elektromobilů v Německu dostaly těžkou ránu, až detailní data ale ukazují, kdo to schytal především. Tesla ztrácí ještě mnohem rychleji než zbytek trhu.
Před pár dny dorazila z Německa nejlepší připomínka toho, za co vděčí elektromobily svým současným prodejům - jde v prvé řadě o dotace a různé další formy přerozdělování či umělých zvýhodnění. Po elektromobilech jako takových neexistuje prakticky žádná specifická poptávka a automobilky se velmi mýlí, když mají pocit, že jim s nedostatkem elektrických modelů v nabídce uniká něco podstatného. Drtivá většina lidí nechce „elektromobil” či jakýkoli jiný „specificky poháněný automobil”, chce „dobré auto”, které uspokojuje jejich potřeby, kteří chtějí udělat dobrou koupi, získat co největší hodnotu za peníze, cokoli z tohoto ranku. A je jim celkem jedno, co má v útrobách. Pokud za těchto podmínek vypustíte elektromobily jako býky do arény s jinými typy pohonů, obvykle prohrají.
Jen pokřivení tržních podmínek to změní. Jednak fakticky, neboť když z ceny nějakého auta uberete čtvrt milionu, logicky představuje pro jeho kupce lepší hodnotu za peníze, i když to pochopitelně musí zaplatit někdo jiný. A jednak opticky, neboť lidé vnímají přidělení dotace jako nějakou výhru v loterii, jako dárek, jako druhý kus zadarmo. Kolikrát jsem v životě už žasnul nad tím, jak někdo sahá kvůli dotaci třeba po tepelném čerpadlem do svého domě, i když to pro něj konkrétně nepředstavuje řešení čehokoli a musí se spokojit s horším tepelným komfortem. Prostě „prachy ležely na stole”, tak proč je nesebrat, že?
Přesně z těchto důvodů se u nás téměř žádné elektromobily neprodávají, bez x-tého lokálního zvýhodnění jsou naprosto nekonkurenceschopné. A přesně z těchto důvodů se jejich prodeje v září v Německu zhroutily - meziměsíční pokles o více jak 70 procent a meziroční o skoro 30 procent je opravdu pořádný sešup v momentě, kdy by se tyto vozy měly ujímat vlády. Neujímají, nemohou, nemají na to, to je celé. A to v Německu zmizely pouze přímé finanční dotace pro firmy - všechny ostatní výhody včetně dotací pro soukromé kupce a znevýhodňování spalovacích aut skrze umělé zatěžování cen paliv apod. zůstávají v platnosti.
Pro elektromobily to maluje obrázek s velmi nepěknými vyhlídkami do budoucna, zvláště když německý trh jako takový se nikam nepropadl - lidé i firmy zkrátka kupovali auta dál stejně jako loni, jen elektromobily zmizely z hledáčku velmi podstatné části z nich. Tohle už víme, prvotní data německé KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) ale nikdy neuvádí kompletní informace o registracích jednotlivých aut. Ta před sebou máme až nyní a jsou obzvláště tíživá pro některé značky. A nejvíce negativně mezi nimi vyčnívá elektrický lídr, Tesla.
I když poslední měsíc kvartálu je obvykle tím, ve kterém americká značka boduje, protože se snaží dostat k zákazníkům maximum aut, ve srovnání se zářím 2022 zaznamenala letos v Německu až brutální meziroční pokles prodejů o 69,3 procenta. A není to tak, že by šlo o nějaký náhlý výkyv. I když se podíváme na čísla za celý rok, Tesla si vede ve srovnání se zbytkem trhu obzvláště špatně.
Celoroční registrace elektromobilů v Německu zejména díky všem dotacím platným po 8 měsíců z tohoto rozmezí vzrostly mezi lednem a zářím o 63 procent, Tesla vykázala nárůst jen o 34 procent, takže výrazně ztrácí pozici na trhu. Září je jen další rána, v jeho rámci se ale může s většinou ostatních značek přít leda o to, kdo je na tom hůř. Tedy až na jednu výjimku - dnes už fakticky čínský Smart dosáhl se snaží o návrat na alespoň trochu výsluní a vykázal i za zhoršených podmínek na trhu meziroční nárůst prodejů o 137 procent.
Tesly jsou sice globálně nejprodávanějšími elektromobily, v Německu jsou ale momentálně hodně bity. Meziroční pokles prodejů v září o skoro 70 procent je nečekaný. Foto: Tesla
Zdroje: KBA, Bloomberg
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 49 minutami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 46 minutami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před hodinou - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 3 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 4 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 15:13 - Shr3k
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch
- Toyota obecně 11.22. 10:20 - Stepan