Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Země s jedním z nejvyšších zdanění aut přitvrdí, a to už teď stojí Octavie od 800 tisíc Kč
18.9.2020 | Petr Prokopec
Další země má pocit, že svět spasí vyšším zdaněním konvenčních aut. A to i když se ukazuje, že jejich vliv na celkové emise CO2 i znečištění ovzduší je velmi omezený.
Dánsko se po Norsku hodlá stát další skandinávskou zemí masivně podporující elektromobilitu. Tamní ministr pro daňové záležitosti Morten Bodskov oznámil, že majitel každého ryze elektrického vozu dostane každoročně 2 500 dánských korun (cca 9 tisíc Kč), a to až do roku 2030. To samozřejmě zatíží státní rozpočet, na rozdíl od jedné nejmenované české ministryně však Dánové nepovažují debatu na téma „kde na to vzít“ za plytkou. Právě naopak vědí naprosto přesně, jak zvýšení výdajů pokrýt příjmy.
Pokud vás napadá, že vše zadotují lidé, kteří jezdí benzinovými či dieselovými auty, je to skutečně tak. Dánové se rozhodli, že zvýší daně uvalené na automobily se spalovacím ústrojím, a to přesto, že jsou už teď jedny z nejvyšších na světě. Konečnou cenu nezvyšuje pouze DPH, ale zejména zvláštní registrační poplatek. Zjednodušeně řečeno zaplatíte za auto o více než 150 % české ceny. Pro ilustraci lze použít základní Škodu Octavia za 472 900 Kč, která v Dánsku s stojí nejméně 224 000 DKK, tedy asi 800 tisíc Kč.
K těmto počátečním investicím bude nově třeba připočítat tisíc dánských korun (3 600 Kč), jež budou majitelé benzinových a dieselových aut každoročně platit jako silniční daň. Navíc se každým rokem, a to až do roku 2030, bude navyšovat cena pohonných hmot o 1 DKK (3,60 Kč) za litr. Vlastnit vůz se spalovacím motorem tak bude stále dražší.
Ve výsledku tedy nebude překvapivý drastický pád registrací spalovacích vozů, koneckonců zmíněná Octavia v zemi vychází dráže než třeba nový Volkswagen ID.3 s 204 elektrickými koňmi pod kapotou. Dánsko přitom doufá, že tímto způsobem sníží svou emisní stopu do roku 2030 o 70 procent vůči roku 1990. Bodskov totiž ke zmiňovanému plánu dodal, že automobilová doprava se na celkových emisích podílí z 25 procent, a proto elektrifikace ponese kýžené ovoce.
V tomto směru se ale dánský ministr pro daňové záležitosti jen přidává k politikům, kteří si čísla upravují dle toho, jak se jim zrovna hodí. Globálně se veškerá lidská činnost podílí na celkových emisích CO2 pouze 3,5 procenty. A i kdybychom se zabývali jen tou, osobní auta na ní mají podíl 5,5 procenta. Jen takové elektrárny produkující životadárnou energii pro elektromobily jsou na tom ovšem více než dvojnásobně hůře.
Jinými slovy to znamená, že čím více bude podporována elektromobilita, tím více budu narůstat emise CO2. Tedy alespoň za situace, většina světa stále bude elektřinu vyrábět za pomocí spalování uhlí či spalování odpadu, což je v Dánsku obvyklé. Tamní politici tedy jen deformují trh a zbytečně zatěžují své voliče. Jak dokládá výzkum skotského Institutu pro sociální marketing a zdraví, během koronavirové uzavírky nedošlo ani k měřitelnému poklesu emisí, přestože doprava poklesla o 65 %.
Výzkumníci porovnali data z období od 24. března do 23. dubna 2020 s výsledky z let 2017, 2018 a 2019. Přitom zjistili, že během karantény byl průměr pevných částic PM 2.5 ze 70 stanic 6,6 mikrogramu na metr krychlový. V roce 2017 nicméně šlo o 6,7 mikrogramu a v roce 2018 o 7,4 mikrogramu. Rok 2019 pak sice byl spojen s 12,8 mikrogramy, ovšem jen kvůli prachu ze Sahary. Při jeho odečtu Skotsko počítalo se 7,8 mikrogramy.
Změna je tady opravdu zanedbatelná a Skotové dále dodávají, že rizik pro zdraví obyvatel jen narostlo, neboť se zvýšila produkce emisí v domácnostech, kde lidé více vařili a kouřili. V rámci celého světa přitom domácnosti mají na kontě též násobně více emisí než automobilový sektor.
Názorů může být spousta, fakta jsou ale jen jedna a jakkoli dramatické podpoře elektrických aut jednoduše nenahrávají. Politici a aktivisté však bohužel nejsou přístupni žádným rozumným argumentům, což od příštího roku Dánové pocítí více než většina ostatních motoristů na celém světě.
Dánové budou více dotovat elektromobily, což dopadne na majitele benzinových a dieselových aut. Základní Octavie IV přitom už teď stojí v Dánsku 800 tisíc a nově bude její koupě zatížena dalšími poplatky. Foto: Škoda Auto
Zdroj: The Local, Auto Express
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále ještě 3 volná místa 25.11.2024
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Nové fotky mýty opředené sbírky tisíců superaut sultána Bruneje dosvědčují, že je přesně tak šílená, jak se traduje
před hodinou - Stylové SUV-kupé Renaultu dnes jako ojeté koupíte už za 350 tisíc. Spolehlivostí neohromí, ale vypadá šik
včera - Luxusní Korejci se bojí návratu Trumpa do Bílého domu, také oni vsadili na jiný výsledek
včera - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
včera - Kompletní přehled aut, která nejčastěji neprojdou německými STK: Škody totálně propadly, už jsou horší než Dacie
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.27. 07:18 - Truck Daškam
- Detektory policejních radarů 11.26. 17:43 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.26. 13:30 - řidičBOB
- OT - ski a horo vybavení 11.26. 12:35 - pavproch
- BMW Divize 11.26. 10:17 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 13:55 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.25. 11:40 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.25. 11:30 - audis