Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zelení varují VW před investicemi do spalovacích motorů, argumentují naprosto absurdně
20.7.2021 | Petr Prokopec
Samy automobilky přiznávají, že na elektrických autech nevydělávají a chtějí jejich ztrátovou výrobu a prodej subvencovat prodejem konvenčních vozů, jak dlouho to jen půjde. Do toho Greenpeace s oporou CAM tvrdí něco úplně jiného.
V poslední době stále více automobilek mluví o plném přechodu na elektrický pohon a konci spalovacích motorů. Tento krok považujeme za značně riskantní, a to i když je obvykle spojen jen s Evropou. Jakkoli se místní politická garnitura rozhodla utahovat šrouby a nutit do elektrických aut výrobce i zákazníky, poručit větru dešti ani ona neumí. A dokud budou elektromobily představovat horší hodnotu za peníze, bude těžké přimět lidi jednat iracionálně jinak než za cenu obrovského přerozdělování, které někdo musí zaplatit. A když by elektrická auta měli kupovat všichni - nebo skoro všichni - skutečně nebude, kdo by účet za ně zaplatil.
Výrobci by si toho měli být vědomi a nesměřovat všechny investice jen jedním směrem. A oni si toho přes své proklamace vědomi jsou, neboť se nachází v podstatě ve stejné situaci - potřebují prodávat výdělečná auta se spalovacími motory, aby mohli investovat do ztrátových elektromobilů. Toto není fikce, takový stav i výhledově popisuje Volkswagen, který dnes otevřeně přiznává, že i na klíčovém elektrickém modelu prodělává. Také z tohoto titulu je tedy riskantní vsadit vše na elektrická auta - výrobcům může zůstat v rukou jen ztrátový černý Petr a nic jiného.
Do této reality přichází studie německého Centra automobilového managementu (CAM), kterou si objednala organizace Greenpeace. A je otázkou, zda se nad jejími závěry smát a nebo plakat. Tvrdí totiž úplný opak - dle ní jsou současné investice Volkswagenu do spalovacích motorů chybou, na kterou automobilka doplatí. Prý kvůli tomu, aby pokryla tyto údajně chybné investice, bude marnit své kapacity, které ale bude reálně potřebovat k pokrytí vysoké poptávky po elektrických autech.
To je něco tak nesmyslného, že jsme to ani nechtěli komentovat, ale nakonec jsme si to nemohli odpustit. Ono stačí krom výše zmíněného konstatovat, že přirozená poptávka po elektrických autech je velmi okrajovou věcí, jediný větší zájem je zřetelně vybuzen dotacemi a jiným přerozdělováním. A nakonec i studie sama si poráží nohy své věrohodnosti.
Počítá totiž se třemi možnými scénáři vývoje s extrémním rozptylem, kdy ten nejoptimističtější počítá s tím, že v roce 2030 budou elektromobily na prodejích v Evropě mít 81procentní podíl. V Číně by se pak mělo jednat o podíl 76procentní a ve Státech o 75procentní. Něco takového se zdá být nemožné i v Evropě, natož pak v USA a v Číně, pořád by to ale znamenalo desítky procent světového odbytu spočívajícího na bedrech spalovacích aut. Kdo si je troufne odepsat? Varovat před investicemi do motorů na benzin a naftu byť s touto vidinou je absurdní, hovoříme navíc o 9 let vzdáleném stavu.
Pak je tu prostřední scénář, podle nějž by v Evropě měl podíl elektrických do roku 2030 narůst na 60 procent. V Číně pak půjde o 59procentní a ve Státech o 44procentní podíl. I takový výhled je optimistický a ještě více u něj platí výše zmíněné. Třetí varianta scénáře, kdy by podíl elektromobilů v Evropě 35procentní, v Číně 32procentní a ve Státech 28procentní, je možná realističtější, na jeho základě by ale dva vozy ze tří prodaných měly stále spalovací ústrojí.
Považovat tedy na základě těchto výhledů investice do spalovacích motorů za riziko - zvlášť v momentě, kdy na elektrických autech stále nelze nic vydělat jinak než spoléháním se na přerozdělované peníze na pozadí jejich prodejů - je opravdu radou nad zlato. Na manipulace ze strany ekologických aktivistů jsme zvyklí, obvykle ale bývají aspoň promyšlené. Tato je jen hloupá.
Podle studie CAM financované Greenpeace mají být současné investice VW do spalovacích motorů rizikem, které povedou jen ke ztrátám a automobilce znemožní ziskovou výrobu dostatku žádaných elektromobilů. Větší nesmysl jsme dlouho neslyšeli. Ilustrační foto: Volkswagen
Zdroj: Greenpeace přes Automobilwoche
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nejčtenější články
- Matka moderních rodinných stíhaček Audi je k mání ve stavu nového auta. Je tak rychlá, že ohromí i dnes
28.10.2024 - Někteří majitelé najeli s prvním novodobým Moskvičem už přes 100 tisíc km, jak si vede po takovém zápřahu?
28.10.2024 - Nechtěná verze BMW 3 skončila bez náhrady jako propadák, dnes je tajným tipem znalců na výtečné auto za dobré peníze
28.10.2024 - Apple projekt vlastního auta nakonec zrušil, jeho tajná spolupráce s Číňany ale přinesla nápady, ze kterých těží dodnes
28.10.2024 - Snížení platů o 18 procent, desetitisíce propuštěných, nejmíň tři zavřené továrny. Pokus VW uniknout krizi dostává hrozivé rozměry
29.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva