Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zbrusu nový šestiválcový diesel odhalil technické detaily, přes 3,3 litry objemu ohromí spotřebou
6.7.2022 | Petr Prokopec
Je neuvěřitelné, že takový motor v dnešní době přichází na trh, navíc pod hlavičkou mainstreamové značky. Chlubí se 40procentní termální účinností, které odpovídá vysoká provozní efektivita.
Na počátku března Mazda představila nové SUV CX-60. Krátce na to Japonci utrousili i pár slov o 3,3litrovém turbodieselu, který bude jedním z motorů na výběr. Vedle něj pak v portfoliu bude figurovat ještě třílitrový benzinový šestiválec a plug-in hybridní provedení, které sází na kombinaci 2,5litrového čtyřválce a elektromotoru. Jakkoliv ovšem právě tento model disponuje nejmenším počtem válců i nejnižším objemem, měl by se díky 327 koním postavit na vrchol. Byť zákazníci v jeho případě mohou za všech okolností počítat pouze se 192 koňmi spalovacího ústrojí.
My si dnes znovu blíže posvítíme na diesel, k dispozici jsou totiž konečně takřka veškerá technická data. Víme tedy, že agregát dorazí ve dvou variantách, z nichž ta slabší bude disponovat 200 koňmi. Veškerý výkon zamíří pouze na zadní nápravu, a to skrze osmistupňovou automatickou převodovku, v jejímž případě byl hydraulický konvertor točivého momentu nahrazen integrovaným elektromotorem/generátorem. Značka totiž chtěla zachovat výhodu pohonu zadních kol při dynamickém průjezdu zatáčkami.
O jízdních výkonech se pak sice Mazda nerozepisuje, dodává však, že slabší verze motoru si řekne jen o 4,9 litru paliva na 100 kilometrů. Produkovat pak má 127 gramů CO2 na kilometr, čímž se značka vskutku dostala na úroveň čtyřválců. Za to přitom nevděčí pouze mild-hybridní technice, nýbrž hlavně systému DCPCI. Za touto zkratkou se totiž skrývá Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ingnition, tedy v podstatě jakási předkomora, ve které dochází ještě před vznícením na přípravu ideální směsi.
Japonci díky tomu dosáhli 40procentní termální účinnosti, což je v případě spalovacích motorů vždy pozoruhodné číslo. V případě silnější verze motoru je pak navíc spřáhli s dalšími oslňujícími parametry. Pohonná jednotka naladěná na 254 koní a 550 Nm totiž zvládá sprint na stovku za 7,4 sekundy, za čímž stojí rovněž výlučné spárování s pohonem všech kol. Nové SUV se pak s tímto kombem rozjede maximálně na 219 km/h a v průměru si řekne o 5,3 litru motorové nafty. To odpovídá 137 gramům CO2 na kilometr.
Působivá je u této verze rovněž tažná kapacita 2,5 tuny, v případě obou motorů pak dle Mazdy máme čekat velmi nízkou hmotnost na úrovni předchozího 2,2litrového čtyřválce. Tu sice značka oficiálně nikdy neuvedla, neoficiálně by se nicméně mělo jednat o zhruba 120 kilo. Pokud by se přitom šestiválec opravdu pohyboval na této úrovni, pak tu máme nemalý úspěch, neboť třeba dvoulitrové čtyřválcové turbodiesely BMW váží o 28 kg více. Mazda by tak nabídla více citu v řízení.
Nyní už zbývá jen vyčkat na zahájení prodeje, se kterým se počítá v následujících měsících. Pokud si přitom uvědomíme, že plug-in hybrid startuje na 1 343 090 Kč, pak je takřka jisté, že slabší dieselová verze 4 745 milimetrů dlouhého SUV bude k mání okolo milionu korun. To by byla v kombinaci s 18palcovými litými koly, duální klimatizací a dalším poměrně dlouhým výčtem prvků výbavy vlastně velmi dobrá cena. Zvláště na motor, se kterým ostatní leda končí.


Nové SUV CX-60 je prvním modelem značky, který se pochlubí 3,3litrovým šestiválcovým turbodieselem. Foto: Mazda
Vůz je aktuálně již v prodeji, ovšem pouze s plug-in hybridní jednotkou, s níž startuje na 1,34 milionech korun. Diesel bude citelně levnější. Foto: Mazda
Zdroj: Mazda
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
Už ani jiní výrobci aut nechtějí s Audi mít nic společného, tento raději přejde na své vlastní motory
22.3.2025„Bojovníci proti Tesle” svým vandalismem automobilce ve skutečnosti pomáhají, její situace ostatně nebude tak zlá
22.3.2025A pak že nevydrží: Jediné kdy prodávané menší auto s dieselovým V8 je k mání po najetí 625 tisíc km. To jsme ještě neviděli
22.3.2025Nejlevnější auto světa se pořád prodává. Vypadá všelijak, ale co byste chtěli za 67 tisíc?
22.3.2025Zákazníci ukazují záda dalšímu drzému nápadu automobilek, naprostá většina lidí obchází placení za už koupená auta
22.3.2025
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins