Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zapojení ředitele Toyoty do příprav nového auta ukazuje, jak neobvyklý šéf to je
2.10.2020 | Petr Prokopec
Generální ředitelé velkých korporací obvykle šéfují řízeným firmám ze svých kanceláří a není na tom vůbec nic špatného. Akio Toyoda je ale prostě jiný a vývoj Toyoty Yaris GR řídil sám, v terénu.
Toyota letos světu nadělila nový ostrý hatchback Yaris GR. Ten je opravdu důležitou kapitolou v historii japonské automobilky, neboť jde o její první osobní auto s pohonem všech kol po dvaceti letech. A zároveň jde také o její první homologační speciál od chvíle, kdy v roce 1999 skončila výroba Toyoty Celica GT-Four. Snad ještě zajímavější je ale pohled do zákulisí jeho vývoje. Jakkoliv je totiž médii zmiňován hlavně čtyřnásobný rallyový šampión Tommi Mäkinen, za volant prototypu pravidelně usedal ještě jeden důležitý muž.
Byl jím je TGR Master Driver Morizo, což vám nemusí být povědomé, jedná se ale o pseudonym samotného šéfa automobilky Akia Toyody. Ten je nadšeným řidičem, fanouškem motorsportu a příležitostným závodním jezdcem a jako takový zkrátka dělá věci, které od takového Herberta Diesse (šéf VW Group) či od Mary O'Bara (šéfka GM) dost dobře nelze očekávat.
Šéf automobilky se tak stal hybnou silou celého projektu, na jehož konci stál hot hatch zavalený chválou směřující ze všech stran. A nejen to, zároveň jako řada testovacích jezdců včetně Mäkinena usedal za volant a podával technikům důležitou zpětnou vazbu. Toyota se totiž tentokrát vydala trochu jiným směrem než dosud, kdy běžné produkční vozy dostávaly sportovní verze. V případě Yarisu GR byl totiž nejprve zrozen závodní speciál, z nějž následně bylo odvozeno silniční provedení.
Toyoda na tomto postupu trval i z toho důvodu, že chtěl konečně sportovní vůz, který japonská automobilka vyvine sama, a nikoliv s pomocí další značky, jako je tomu u modelů GT86 a Supra. V tomto ohledu samozřejmě uspěl, zda ale Toyota stvořila opravdu špičkový hot hatch, musíte posoudit sami. Za nás už jen dodáme, že kromě již zmíněného pohonu všech kol GR-Four se vůz dočkal i 1,6litrového přeplňovaného tříválce, který produkuje 260 koní a 360 Nm točivého momentu.
Tento výkon je spojen jak se šestistupňovým manuálem, tak s relativně nízkou hmotností 1 280 kilogramů. Díky tomu Yaris GR zvládá zrychlení z klidu na stovku za pouhých 5,5 sekundy, díky čemuž již šlape na paty dvoulitrové verzi modelu Supra. Ten je však u nás nabízen pouze s osmistupňovým automatem, což znamená, že za jeho volantem si neužijete tolik radosti. Možná i proto, že vývoji tohoto vozu se Akio Toyoda nevěnoval s takovým nasazením.




Akio Toyoda se v případě Toyoty Yaris GR stal součástí vývojového týmu, osobně tak usedal za volant a dával technikům cenné poznatky, to je u nejvyššího šéfa tak velké automobilky značně neobvyklé. Foto: Toyota Gazoo Racing
Zdroj: Toyota Gazoo Racing
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
včeraChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nejnovější články
Někteří zákazníci elektromobily z hloubi duše nenávidí, říká šéf automobilky, co s tím jako máme dělat?
včeraPutinovu limuzínu si teď v pancéřované prodloužené verzi může koupit každý, k dispozici je i luxusní obrněné SUV
včeraElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
včeraNěkdo si v lednu 2025 koupil v Evropě úplně novou Alfu Romeo 147. Bledneme závistí, musel zažít neskutečnou cestu časem
včeraPoslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva