Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Základní model Mercedesu ohromil v testu na 100 tisíc km, přesto končí. Je čas udělat dobrý obchod?
28.7.2022 | Petr Prokopec
Zdá se, že třícípá hvězda po létech tápání konečně našla cestu, jak z tohoto modelu udělat atraktivní vůz, který navíc ctí i tradiční přednosti značky z hlediska kvality a spolehlivosti. Přesto s ním chce skončit, o to zajímavější koupí dnes může být.
Mercedes třídy A je vůbec nejlevnějším osobním vozem třícípé hvězdy, jeho současná třetí generace startuje na 654 610 (sic) Kč. Za tyto peníze pořídíte provedení A 160, které disponuje nepříliš oslňujícími 109 benzinovými koňmi. Pokud tedy nehodláte být brzdou provozu, je zapotřebí trochu navýšit rozpočet. V té chvíli nicméně již ve spojení s benzínem roste také spotřeba, což je v dnešní době podstatné. Platí to pak i v případě, že si koupíte vůz s třícípou hvězdou na kapotě, neboť se svým základním modelem automobilka neoslovuje jen bohaté lidi, kterým to může být ukradené.
Proto dnes může větší smysl než kdy dříve dávat dieselové Áčko, které nástupce už jistojistě nedostane. Německá automobilka totiž mění strategii a místo rozpínavosti do všemožných segmentů, která ji definovala v posledních zhruba dvou desetiletích, přejde na zeštíhlení nabídky. Zachovány tak budou pouze větší, luxusnější, a tedy i dražší modely, které nebudou odhalovat drahotu elektromobility - auta za miliony už typ pohonu zásadně nezdraží.
Je otázkou, kam toto směřování značku dovede, podstatné však je, že třída A jako taková bude k mání už jen pár let, s dieselem pod kapotou možná ani to ne. Jako na zavolanou tak německý Auto Bild přichází se zkušenostmi, které od října roku 2019 nabral za volantem Mercedesu A 220d. Tuto verzi u nás přitom můžete koupit od 951 060 Kč, za které dostanete dieselový dvoulitr, 190 koní a schopnost akcelerovat na stovku za 7 sekund či dosáhnout nejvyšší rychlosti 235 km/h.
To nezní špatně. A zajímavá je i spotřeba. Ta oficiální byla vyčíslena na rovných 5 litrů na sto kilometrů, čehož se našim kolegům povedlo takřka dosáhnout. Průměr na počátku testu totiž činil 5,3 l/100 km, po najetí 102 507 kilometrů se pak ručička ustálila na 5,9 litrech. A to přesto, že vůz na německých Autobahnech častokrát překročil metu dvou set kilometrů v hodině. V té chvíli již jeho dieselové ústrojí bylo žíznivější, s lehčí nohou na plynu však nebyl problémem dojezd přes 1 000 km na jedno párminutové natankování.
Souběžně s tím Němci dodávají, že A 220d dokáže konkurovat Volkswagenu Golf GTD v rámci dynamiky, komfortem a bytelností jej nicméně předčí. Po najetí více než stovky tisíc kilometrů totiž interiér vykazoval jen velmi malou míru opotřebení. V dílnách Dekry navíc již tradičně došlo na rozmontování testovacího exempláře do posledního šroubku, pročež byla objevena jen velmi mírná koroze na podvozku a lehčí únik chladiva z klimatizace. O nic dramatického tedy nešlo.
Auto Bild kromě toho vyzdvihl podvozek, který v mnoha ohledech překoná i výše postavenou třídu C. Základní model značky je tak ideálem i na dálkové trasy, zvláště s oním dieselem pod kapotou. A jakkoliv se s ohledem na kompaktní rozměry nedá uvnitř počítat se zázraky, rodinám dostatek prostoru nabídne. Ocenění si pak zaslouží i velkorysá 23,8litrová nádrž na roztok močoviny (AdBlue), k jejímuž doplňování nebudete muset při spotřebě 1 l/1 000 km přistupovat příliš často.
Ne vše si nicméně zasloužilo pochvalu. Nižší světlá výška totiž sice napomáhá ovladatelnosti, dynamice i spotřebě, je však spolu se spuštěnou přídí zdrojem mnohých kontaktů hlavně s retardéry. Pozor si pak pochopitelně musíte dát i při parkování u obrubníků, a to nikoliv jen kvůli odření karoserie. Kolegům se totiž občas stalo, že nemohli otevřít dveře. Kromě toho si pak stěžovali i na přecitlivělost některých asistenčních systémů. Na multimédia MBUX ale již pěli chválu.
Ve finále tak dieselová třída A odjíždí z dlouhodobého testu se známkou 1, přičemž jedinou zásadní výtkou je vyšší cena. Při zaškrtnutí pár prvků příplatkové výbavy jste totiž hodně daleko za milionovou metou. Na druhou stranu, extrémních servisních nákladů se minimálně v prvních třech letech zjevně nemusíte bát. A při pohledu na neustále se zvyšující ceny ojetých aut je snadno možné, že po této době A 220d dobře zpeněžíte. Zvláště když jeho nástupce již nebude k mání.
Mercedes chce být do budoucna hlavně výrobcem luxusních elektrických aut, dieselovou třídu A tak můžete koupit již jen v několika málo příštích letech. A dle kolegů z Auto Bildu chybu rozhodně neuděláte. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nejnovější články
- Rusové řekli víc k novému vrcholnému Moskviči. Auto větší než Kodiaq může být při ceně základu od 314 tisíc konečně hit
před 3 hodinami - Světu už 5 let chybí největší automobilový manažer všech dob, druhý takový se těžko někdy narodí
včera - Honda i v této době oznamuje, že do elektromobility napěchuje 1,46 bilionu Kč, nevyřeší tím vůbec nic
včera - Nový čínský unikátní osmiválec našel své využití, je podobně fascinující jako motor sám
včera - Porsche 911 Turbo má přejít zpět na manuál a pohon zadních kol. Zdánlivá absurdita dává jistý smysl
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva