Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zákaz aut se spalovacími motory v EU byl zrušen dřív, než vůbec začal pořádně platit
26.3.2023 | Petr Miler
Mohli bychom to brát jako dobrou zprávu, ačkoli detaily celého řešení na ni mohou vrhnout trochu jiné světlo. Ve výsledku je to ale jedno. Nejde nakonec o nic jiného než tragikomickou ukázku nekoncepčnosti jednaní EU a její neschopnosti přijmout, že některé věci prostě nelze naplánovat.
Bouře ve sklenici vody jménem „zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory v zemích Evropské unie” je u konce. Od chvíle, kdy se Brusel začal pokoušet podobný zákaz nepřímo zavést, jsme nepochybovali o tom, že jeho snaha je odsouzena k neúspěchu. Předpokládali jsme ovšem, že bude uzákoněn stejně jako tisíc jiných nesmyslů z dílen EU, ovšem dříve nebo později narazí na svou technickou i ekonomickou neproveditelnost. Že byl zrušen dřív, než vůbec začal pořádně platit, je překvapení.
Včera bylo hlavními dvěma kohouty na tomto poli - Fransem Timmermansem za EU a Volkerem Wissingem za Německo - nezávisle potvrzeno to, o čem si přes týden štěbetali vrabci na belgických střechách. Tedy že EU ucukla a pod tlakem Německa připustila prodej spalovacích aut i po roce 2035, pakliže budou spalovat výlučně „klimaticky neutrální”, rozumějte syntetická paliva. Tím celý zákaz prodeje spalovacích motorů jednoznačně padá.
Co přesně bude nová dohoda znamenat, není jasné, na upřesnění si musíme počkat do nového týdne. Ale vzhledem k tomu, že Wissing měl v minulých dnech odmítnout cestu, která by znamenala zachování spalovacích motorů v prodeji pouze pro hrstku vyvolených, nečekejme nic jako možnost zachování jednoho procenta takto koncipovaných aut v prodeji a dál nic. Mělo by jít o obecné řešení dostupné komukoli, aby došlo na skutečné zachování technologické neutrality, jak o ní hovoří německý ministr.
I když to ale bude takto, zůstává pochopitelně otázkou, jaká bude praxe - není v tuto chvíli jasné, kolik a jak drahých syntetických paliv bude reálné vyrábět. Tušíme ale, že otevření stavidel vývoje na tomto poli dovolí najít efektivní řešení, stejně tak odmítáme skeptické poznámky některých o tom, že automobilky přece už dávno rozhodly, že půjdou jen cestou elektrických aut... Automobilky si mohly rozhodnout o čemkoli, pokud ale uvidí, že se na trhu nelze prosadit s elektrickými auty a někdo jiný jim vypaluje rybník se spalovacími vozy na syntetická paliva, nabídnou je také. I když výrobci dělají první poslední, aby to tak bylo, pořád ještě nejsme na trhu nabízejícího, stále rozhodují zákazníci, jejich potřeby a jejich možnosti.
Do automobilové budoucnosti Evropy lze tedy hledět s nepatrně větším optimismem, pohled na současnost je ale skutečně rozpačitý. Musíme se znovu ptát, jak může kohokoli, kdo má všech pět pohromadě, vůbec napadnout nařizovat technické řešení tak podstatné věci na 12 let dopředu. Je to něco nekonečně absurdního, ať už pravidla nalajnujeme jakkoli. Jen skutečná technologická neutralita - nikoli její parodie ve svěrací kazajce v modrožlutých barvách - nám přinese ta po všech stránkách nejlepší technická řešení, nic jiného.
Pod taktovkou politických tlaků se nevyhnutelně dočkáme něčeho horšího, bavíme se pouze o tom, o kolik horší to bude. Po intervenci Německa (a Itálie i dalších zemí, ale Němci tu byli hlavní) lze říci, že to nemusí být tak zlé, jak zlé to mohlo být. Pro frenetický jásot ale rozhodně není prostor.
Auta se spalovacími motory, jako je třeba Škoda Octavia RS, nejsou mrtvá, i po roce 2035 je bude možné v EU prodávat jako nová. Přesto je celý postup Bruselu více než čím jiným tragikomickou ukázkou jeho neschopnosti a nekoncepčnosti jednaní celé Evropské unie. Foto: Škoda Auto
Der Weg ist frei: Europa bleibt technologieneutral. Fahrzeuge mit Verbrennungsmotor können auch nach 2035 neu zugelassen werden, wenn sie ausschließlich CO2-neutrale Kraftstoffe tanken. 1|2
— Volker Wissing (@Wissing) March 25, 2023
Zdroj: Volker Wissing@Twitter
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva