Zájem o elektromobily v Německu dosáhl nového dna, mezi 40 nejprodávanějšími auty není ani jeden elektrický model

Není to tak dávno, co jsme se podivovali nad tím, že „jediná možná budoucnost aut” má problém dostat se mezi desítku nejžádanějších vozů v Německu, čas ale posouvá realitu jen dál stejným směrem. Teď už nenajdeme jediný elektromobil ani v pomyslné „top 40”.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Zájem o elektromobily v Německu dosáhl nového dna, mezi 40 nejprodávanějšími auty není ani jeden elektrický model

12.8.2024 | Petr Miler

Zájem o elektromobily v Německu dosáhl nového dna, mezi 40 nejprodávanějšími auty není ani jeden elektrický model

/

Foto: Škoda Auto

Není to tak dávno, co jsme se podivovali nad tím, že „jediná možná budoucnost aut” má problém dostat se mezi desítku nejžádanějších vozů v Německu, čas ale posouvá realitu jen dál stejným směrem. Teď už nenajdeme jediný elektromobil ani v pomyslné „top 40”.

Před pár dny jsme vás informovali o aktuálním vývoji elektromobilů v Německu. Ačkoli už předchozí měsíce vyznívaly pro tyto vozy velmi nedobře, v červenci se jen potvrdilo to, naznačoval už vývoj počtu objednávek - přirozený zájem o tento druh automobilů je velmi okrajový a lidé dřív ve velkém spíš „kupovali dotace” než samotná auta. A jakmile zmizel jen poslední článek z mohutného přerozdělovacího řetězce, zájem doznává stále většího ochlazení.

Červencový kolaps tak byl ve srovnání s tím červnovým dvojnásobný a poslal elektrická auta zcela na okraj zájmu. Jak moc? Na komplexní analýzu jsme potřebovali detailní, nikoli jen povrchní data německé KBA, která tradičně přichází s menším odstupem. Teď jsou venku a z pohledu elektromobilů představují něco jako hnojomet, který nepřestává střílet.

Elektromobily se totiž vytrácí z prodejních tabulek tak moc, že mezi 40 nejžádanějšími modely nenajdeme ani jeden. Ze všech modelů, které jsou dnes a denně protežovány většinou tisku, jsou předmětem bezpočtu reklam, na webech automobilek svítí na prvních místech, i kdyby je náhodou nekupoval vůbec nikdo, které jsou dokola nesmyslně označovány za jedinou nejen správnou, ale dokonce možnou cestu vývoje, které jsou v řadě evropských zemí de facto nařizovány už dnes a za pár let mají být jedinou volbou, kterým přeje umělé zdražování spalovacích aut z prstu vycucanými metrikami měření emisí CO2, kterým přeje podobně umělé zdražování benzinu a nafty, které dostávají milion dotací na cestě k existenci i pozdějšímu provozu, které jsou zvýhodňovány při ježdění, parkování i dobíjení, které... Mohli bychom pokračovat ještě hodinu.

Tak ze všech těchto aut není v německé „top 40” žádné. Má smysl k tomu vůbec něco dodávat?

Kompletní první čtyřicítku najdete níže, až kousek za ní se nachází Tesla Model Y s 1 926 prodeji jako jednooký mezi slepými. Pro úplnost se sluší dodat, že prodejnosti některých obecně žádaných modelů elektrické verze pomáhají, ale v případě žádného (BMW iX1, Fiat 500e, BMW 5 apod.) nejsou rozhodující a prodeje čistě elektrické varianty kteréhokoli z nich by se mezi 40 nejúspěšnějších nedostaly tak jako tak.

Je to prostě čistá prohra, navíc s čím? S léta uměle upozaďovanými vozy, jejichž vývoj byl prakticky zastaven a odložen na druhou kolej. Měly vesměs jen dožít, i v této podobě jsou ale pro naprostou většinu lidí i firem zásadně akceptovatelnější nabídkou, i když stojí peníze zcela neadekvátní jejich technické podstatě a minimu nových vývojových nákladů. Je to tak výmluvný obraz konkurenceschopnosti současných elektrických aut, že k tomu skutečně není třeba dodávat ani slovo.

40 nejprodávanějších modelů aut v Německu, červenec 2024

1. VW T-ROC - 7 856 prodaných aut
2. VW GOLF - 5 026
3. Škoda OCTAVIA - 4 634
4. VW TIGUAN - 4 394
5. Opel CORSA - 4 006
6. VW PASSAT - 3 714
7. Opel ASTRA - 3 565
8. Škoda KAROQ - 3 438
9. BMW X1 - 3 434
10. BMW řady 3 - 3 359
11. VW TRANSPORTER - 3 351
12. BMW řady 5 - 3 212
13. Toyota YARIS - 3 149
14. Toyota YARIS T-CROSS - 3 136
15. Mercedes-Benz třídy GLC - 3 124
16. Mercedes-Benz třídy E - 3 090
17. Fiat DUCATO - 2 919
18. VW POLO - 2 847
19. Ford FOCUS - 2 737
20. Audi A3 - 2 717
21. Seat LEON - 2 592
22. Audi Q3 - 2 585
23. Mini MINI - 2 544
24. Fiat 500 - 2 521
25. Mercedes-Benz třídy V - 2 519
26. Audi A4 - 2 502
27. Audi A6 - 2 501
28. Škoda FABIA - 2 500
29. Mercedes-Benz třídy C - 2 448
30. Dacia SANDERO - 2 416
31. BMW X3 - 2 404
32. Škoda KODIAQ - 2 379
33. VW TAIGO - 2 255
34. Seat IBIZA - 2 237
35. VW TOURAN - 2 209
36. Dacia DUSTER - 2 187
37. Seat FORMENTOR - 2 103
38. Škoda KAMIQ - 2 027
39. Opel MOKKA - 2 014
40. Seat ARONA - 1 945


Zájem o elektromobily v Německu dosáhl nového dna, mezi 40 nejprodávanějšími auty není ani jeden elektrický model - 1 - VW ID3 Pure Limited Audi Q4 35 e-tron Skoda Enyaq Tour 50 oficialni 08Zájem o elektromobily v Německu dosáhl nového dna, mezi 40 nejprodávanějšími auty není ani jeden elektrický model - 2 - VW ID3 Pure Limited Audi Q4 35 e-tron Skoda Enyaq Tour 50 oficialni 07Zájem o elektromobily v Německu dosáhl nového dna, mezi 40 nejprodávanějšími auty není ani jeden elektrický model - 3 - VW ID3 Pure Limited Audi Q4 35 e-tron Skoda Enyaq Tour 50 oficialni 09
Ani Škoda Enyaq se nedostala mezi 40 nejžádanějších aut v Německu o letošním červenci, krom v „Germánii” dlouhodobě nežádané Scaly už se pod ni dostal jen Superb během mezigenerační výměny. Ale budoucnost je jasná, samozřejmě, jak nás jen mohlo napadnout pochybovat... Foto: Škoda Auto

Zdroj: KBA

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše