Zájem o elektrická auta je tak za očekáváními, že největší evropská továrna na baterky bude radši vyrábět vybavení pro domácnosti

Tato situace jen připomíná, jak vážně některé firmy spoléhaly na z prstu vycucaná očekávání růstu prodejů elektrických aut. LG Energy Solutions ještě v dubnu věřila, až teď přiznala, že letos bude její obrat nižší než v posledních třech letech. Musí tak změnit své zaměření.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Zájem o elektrická auta je tak za očekáváními, že největší evropská továrna na baterky bude radši vyrábět vybavení pro domácnosti

27.7.2024 | Petr Prokopec

Zájem o elektrická auta je tak za očekáváními, že největší evropská továrna na baterky bude radši vyrábět vybavení pro domácnosti

/

Foto: LG Energy Solutions, tiskové materiály

Tato situace jen připomíná, jak vážně některé firmy spoléhaly na z prstu vycucaná očekávání růstu prodejů elektrických aut. LG Energy Solutions ještě v dubnu věřila, až teď přiznala, že letos bude její obrat nižší než v posledních třech letech. Musí tak změnit své zaměření.

Výrobu baterií pro elektromobily máme spojenou především s Čínou, kde se nachází jedny z největších dolů na vzácné kovy na světě, navíc tam probíhá téměř veškerá jejich rafinace. A aby toho nebylo málo, je třeba do rovnice přidat ještě levnou pracovní sílu a nízké ceny energií. Není tedy překvapením, že v Říši středu vzniká jedna továrna za druhou. V roce 2009 tam jednu takovou ostatně postavila i korejská společnost LG Chem, která se bateriím pro elektrická auta začala věnovat ještě o dalších devět let dřív.

Korejci nezásobují svými produkty pouze domácí Hyundai, ale také koncern General Motors, jako automobilky Ford, Chrysler, Audi, Renault, Volvo, SAIC a další. V roce 2015 pak začali se stavbou továrny v polské Vratislavi, která se začala rozjíždět o tři léta později. V roce 2020 pak společnost LG Chem oznámila, že globální výroba baterií bude spadat pod její pobočku LG Energy Solution. Tato firma se pak letos v dubnu pochlubila tím, že Polsko předstihlo Německo na pozici evropského lídra.

Ve vratislavské továrně tou dobou pracovalo na několika montážních linkách přes 9 500 zaměstnanců, investice do tohoto zařízení pak přesáhla 3,2 miliardy Eur (cca 81,19 mld. Kč). Továrna se stará o zhruba 2 procenta veškerého polského exportu, stejně jako se díky němu Polsko stalo největším producentem baterií v Evropské unii. A jak si jistě i vy dobře vzpomenete, místní výrobou klíčového komponentu bylo podmiňováno zlevnění elektromobilů, a tedy jejich větší dostupnost.

Vratislavská továrna ovšem starý kontinent zásobuje již pátým rokem a k nějakému zásadnímu posunu nedošlo. Tedy až na jeden, ten ale spadá do negativního spektra. Zájem o elektromobily totiž uvadá, což polská pobočka LG Energy Solutions pociťuje velmi bezprostředně, jak informuje agentura Bloomberg. Firma tak oznámila, že v letošním roce její obrat klesne na 26,5 miliardy zlotých (157,4 mld. Kč), což by byla nejnižší suma za poslední čtyři roky.

Firma neočekává, že by se zájem o elektromobily - a tedy i zájem o baterie do nich - rychle zmátožil, a tak chystá změnu zaměření. „Zvažujeme, že LG Energy Solution Wroclaw přesměrujeme na statická bateriová úložiště pro domácnosti,“ uvedla Joanna Silska z PR oddělení polské pobočky.

LG tak docela zoufale hledá cesty, jak kompenzovat pokles zájmu o elektromobily. A jen ukazuje, jak moc Korejci věřili tomu, že prodeje elektromobilů budou dál a dál růst - zjevně tomu přizpůsobovali své plány na léta dopředu, dokonce ještě v dubnu věřili, že všechno půjde jako na drátkách. Teď jsou zpátky nohama na zemi.


Zájem o elektrická auta je tak za očekáváními, že největší evropská továrna na baterky bude radši vyrábět vybavení pro domácnosti - 1 - LG Energy Solutions ilustracni foto
Zájem o elektromobily se propadá, jejich největší evropský výrobce tak přesouvá směrem ke statickým bateriovým úložištím pro domácnosti. Foto: LG Energy Solutions, tiskové materiály

Zdroj: Bloomberg, LG Energy Solutions

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše