Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Žádné Volvo vás brzy nenechá jet rychleji než 180 km/h. A omezování tím neskončí
4.3.2019 | Petr Prokopec
Ačkoli Volva nejsou určena pro zrovna špatně situované lidi, od kterých lze očekávat dostatek rozumu a odpovědnosti, Švédové se rozhodli myslet za ně. Omezí je tak v řadě věcí, které lze jinak s auty dělat.
V roce 2008 automobilka Volvo oznámila, že s příchodem nové dekády hodlá zredukovat počet vážných či fatálních zranění v souvislosti se svými vozy na nulu. Něco takového se však nezdálo být příliš reálné i přes skutečnost, že řeč je o výrobci jedněch z nejbezpečnějších aut na světě. Nicméně před deseti lety automobilky měly bezmeznou víru v autonomní technologie a jejich brzký příchod. Nic z toho ale již dnes neplatí, Volvo tak již svůj někdejší závazek raději změnilo na vizi, které by se rádo přiblížilo.
Švédové tedy již nedají ruku na špalek za to, že od roku 2020 se kdokoliv v jejich voze vrátí z cesty v pořádku. Neznamená to však, že by od svých snah úplně upustili. O navýšení bezpečnosti se snaží i nadále, jejich nejnovější krok je ale hodně kontroverzní. Volvo oznámilo, že s koncem této dekády elektronicky omezí rychlost ve svých vozidlech na 180 km/h. Značka je přesvědčena, že vysoké tempo za volantem zabíjí.
Dle automobilky jednoduše v určitých rychlostech již jakékoliv elektronické berličky typu detekce chodců, cyklistů nebo zvířat přestávají fungovat. Lidé ovšem i přesto nepolevují v tlaku na plynový pedál, dle americké organizace NHTSA monitorující bezpečnost na silnicích tak jen v roce 2017 připadlo 25 procent obětí ze všech dopravních nehod na přílišnou rychlost. Zajímalo by nás, kolik z nich mělo jet rychleji než 180 km/h a kolik z nich mělo Volvo, ale to nyní nechme stranou.
Záměry švédské značky ale neskončí jen u omezování maximálky. Do budoucna její vozy mají být osazeny i automatickým systémem, který na základě dat navigace sníží rychlost poblíž nemocnic či škol. Na tom samozřejmě na první pohled není nic špatného, a jakožto rodiče bychom z takového záměru měli mít jen radost, jenže tak jednoduché to není.
Problémem je, že elektronika nedokáže zvážit všechny okolnosti a rozhodovat se stejně kvalifikovaně jako člověk. Krizovou situaci tak lze v některých situacích vyřešit nikoliv zabrzděním, ale i akcelerací. K tomu vám ovšem Volvo nedá příležitost, počítat tedy bude třeba s haváriemi i v těch situacích, jimž byste se momentálně vyhnuli. Takové scénáře ale Švédové ani nepřipouští.
Automobilka místo toho hodlá pozvolna přitahovat otěže až na takovou úroveň, že nakonec ještě budeme rádi za příchod automatického řízení. Volvo se totiž dále hodlá vypořádat s problémy, jež jsou způsobeny ovlivněním řidiče alkoholem či drogami, stejně jako jeho nepozorností.
Docela by nás zajímalo, co na to říkají zákazníci značky, které tím Volvo nepřímo označuje za nesvéprávné, i když k tomu nevidíme mnoho důvodů - spatřit na silnici rychle či agresivně jedoucího „volvistu” je velká rarita, sama filosofie značky přitahuje jinak uvažující řidiče. Přesto vás do budoucna švédské vozy budou omezovat. Není to náhodou tím, že v ní hlavní slovo mají Číňané?
Pro Volvo je bezpečnost prioritou, nejnovější kroky značky jsou však značně kontroverzní. A vlastně ve výsledku bezpečnost ani nemusí navýšit
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejčtenější články
- Kia říká, že bizarní vzhled její poslední novinky lidé po spatření berou na milost, snad tomu ani sama nevěří
19.12.2024 - Majitel VW přes 7 měsíců čeká na opravu svého ID.4. Mezitím na něj prší svolávací akce, nakonec přišel zákaz prodeje
19.12.2024 - Poslední BMW 3 s šestiválcem bez turba a manuálem je k mání jako dodnes nové auto, je to Top Gun bizarních specifikací
19.12.2024 - Prodeje nových aut v Evropě spadly do červených čísel, prodeje elektromobilů se meziročně propadají skoro o 10 procent
20.12.2024 - Mercedes chce zaplavit německé dálnice auty, která nepojedou víc jak 95 km/h, je to další odtržení Němců od reality
20.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva