Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
„Zabiják Tesly“ od Porsche bude levnější, než čekáte. Ukázal se i v sériové podobě
19.10.2018 | Petr Prokopec
Tesly nejsou zrovna levná auta a člověk by čekal, že jejich konkurence od Porsche bude cenově úplně jinde. Není to tak úplně pravda, Porsche chce nabídnout nejen víc, ale i levněji.
Již v příštím roce dorazí na trh elektrické Porsche Taycan. Německá automobilka nově pustila do světa oficiální ilustrace, které poukazují na výrobu novinky. Ta bude probíhat ve firemním ústředí v Zuffenhausenu, kde kvůli tomu vznikla „továrna uvnitř továrny“. Značka jako vůbec první na světě zavádí flexibilní montážní linku, jež zahrnuje autonomní dopravní systémy. Zlepšena tak má být logistika, stejně jako samotná produktivita.
Porsche prozatím počítá s tím, že Taycan bude vyrábět na dvě směny a roční kapacita dosáhne 20 tisíc exemplářů. Nicméně pokud zájem překoná očekávání, je linka natolik flexibilní, aby mohla být zařazena další směna. V té chvíli by značka musela nabrat další zaměstnance, přestože již nyní své řady rozšířila o 1 200 lidí. Ne všichni ale budou produkovat elektromobil, někteří zamíří k nové generaci 911.
My se ovšem dnes budeme věnovat pouze prvnímu velkosériovému produkčnímu elektromobilu značky, ze kterého asi nebude mít lehké spaní Elon Musk. Ač sice Porsche neustále namítalo, že Tesla Model S pro něj není přímou konkurencí, vývoj probíhal ve společnosti kalifornského vozu. Ten pak ve své vrcholné verzi P100D disponuje i lepšími technickými parametry, reálné srovnání ale může dopadnout jinak.
Porsche ta svá totiž záměrně podhodnocuje, což se znovu ukázalo před pár dny. Cayenne Turbo se tedy postavil Modelu X a dané srovnání vyhrál na celé čáře. Jde přitom o těžké benzinové SUV s nižším výkonem, než jakým disponuje Tesla. A také nižším, než jaký dostane do vínku Taycan, který by měl nabídnout přes 600 koní. Přesnou cifru ale Zuffenhausen prozatím tají.
S tímto stádem by chystaná novinka měla zvládnout stovku za méně než 3,5 sekundy, s ohledem na dosavadní zkušenosti se značkou ale akcelerace může být klidně třísekundová. Nejvyšší rychlost pak bude omezena na 250 km/h, zatímco Nordschleife má Taycan obkroužit za méně než 8 minut. Stát by se tedy měl vůbec nejrychlejším sériovým elektromobilem, jaký kdy do pohoří Eifel zamířil.
Kde ovšem Porsche hodlá Teslu zašlapat do země především, je opakovatelnost dané jízdní dynamiky a rovněž praktičnost. „Asynchronní elektromotory jsou lépe dostupné, ale mají jednu zásadní nevýhodu - pokud chcete opravdu agresivně akcelerovat, můžete jim plně naložit pouze jednou. Podruhé či potřetí již dosáhnou limitů,“ uvedl na adresu konkurence šéf výrobního programu Robert Meier.
Většině elektromobilů to asi postačí, ovšem nikoliv pro Porsche. Automobilka proto počítá s instalací dvou synchronních motorů, kdy každý si vezme na starosti jednu nápravu. Energie obsažená v lithium-iontových bateriích by jim měla vystačit na více než 500 km, ač reálně půjde o mnohem nižší číslo, neboť daný údaj byl vypočten na základě staršího cyklu NEDC.
Porsche ovšem výraznou měrou zapracovalo na technologii dobíjení. Používá 800voltovou architekturou, zatímco většina konkurence pouze se 400voltovou. To umožní u rychlodobíjecích stanic s výkonem 350 kW za pouhých 15 minut mít nabito pro dalších 400 km, na 100 km postačí dokonce jen čtyři minuty. Tesla je prý na tom dle odhadů značky 2,5krát hůře.
Lze přitom zmínit, že tento náskok byl umožněn i díky přelomovým bateriím. Jejich jednotlivé články vyrábí korejský LG Chem, ovšem sestavení do specifických pouzder má na starosti Draexlmaier Group sídlící nedaleko Zuffenhausenu. I to napomáhá snadnějším logistickým procesům, na jejichž konci stojí 400 článků s ekvivalentem hustoty energie 270 watthodin na kilogram.
Veškeré tyto technologie se budou skrývat pod vcelku působivým kabátem, který byl evidentně inspirován modely 911 a Panamera. Výše zmiňované oficiální ilustrace nám přitom odhalují produkční verzi bez jediné kamufláže, ještě dále pak zachází neoficiální retuše, na nichž si můžeme povšimnout i pruhu propojujícího zadní světla, který dostane nová generace zuffenhausenské legendy se „vším vzadu“.
Minimálně zezadu přitom Taycan vypadá mnohem působivěji než jakýkoliv produkt Tesly, to je však věc ryze individuální. Raději proto přejdeme k finální aktuální novince, která kalifornské firmě způsobí největší trápení, a tou je cena. Původně se předpokládalo, že elektromobil bude startovat někde na úrovni základního Porsche Panamera. Meier ale potvrdil, že začínat se bude ještě níže.
„Očekáváme, že cena se bude pohybovat mezi modely Cayenne a Panamera,“ uvedl šéf výrobního programu. Na mysli přitom měl německý trh, kde je SUV k mání od 74 828 Eur (1 931 500 Kč) a sedan/liftback od 90 655 Eur (2 340 000 Kč). Taycan by tedy začínal okolo 80 tisíc Eur (2,06 mil. Kč), což z něj dělá opravdu lákavé zboží. Srovnatelný Model S je k dispozici o poznání dráže.
Jen u základu ale Porsche setrvat nehodlá. Finanční šéf značky Lutz Meschke dodal, že automobilka hodlá na trh dostat i vysoce výkonné verze, které by stály přes 200 tisíc Eur (5,1 mil. Kč). V takovém případě ovšem můžeme rovnou očekávat nemalé zvýšení výkonu i dojezdu, stejně jako snížení času potřebného k akceleraci. Kdy však něco jako Taycan (Turbo?) S dorazí, nebylo přiblíženo.
Chystané Porsche Taycan se ukázalo na neoficiálních...
Přispět kromě toho můžeme i záběry z testů na Ringu, který by produkční verze měla zvládat pod osm minut
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 6 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 7 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 9 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 10 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
dnes
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva