Z prodeje nejslavnější značky koncernu VW není nic, Němci zvolili úplně jiné řešení

Mluvilo se o něm tak dlouho jako o hotové věci, až k němu nakonec vůbec nedošlo. I když je tak poslední krok VW Group některými interpretován, realita má k prodeji čehokoli komukoli daleko.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Z prodeje nejslavnější značky koncernu VW není nic, Němci zvolili úplně jiné řešení

6.7.2021 | Petr Prokopec

Z prodeje nejslavnější značky koncernu VW není nic, Němci zvolili úplně jiné řešení

/

Foto: Bugatti-Rimac

Mluvilo se o něm tak dlouho jako o hotové věci, až k němu nakonec vůbec nedošlo. I když je tak poslední krok VW Group některými interpretován, realita má k prodeji čehokoli komukoli daleko.

Měsíce spekulací a dohadů o prodeji Bugatti jsou u konce, výsledkem je ale něco úplně jiného, než o čem se po celou tu dobu mluvilo. Jakkoli jde nepochybně o velký úspěch Rimacu a třiatřicetiletého nadšence v jeho čele, chorvatská firma výrobce hypersportů z Molsheimu nekupuje. Celá záležitost je poněkud složitější, jak nejlépe dokládají slova místopředseda představenstva Porsche Lutz Meschkeho. Dle něj veškerá jednání trvala 18 měsíců, neboť bylo třeba vytvořit ten správný základ nové společnosti a získat pro něj i veškeré akcionáře.

Proč najednou zmiňujeme Porsche? Právě tato automobilka vlastní 24procentní podíl v Rimacu a je pojítkem mezi Chorvaty a koncernem VW, který rodiny Porsche a Piëchů fakticky ovládají. Pod taktovkou německého výrobce luxusních sporťáků došlo ke vzniku nového podniku nazvaného Bugatti-Rimac, do kterého každá z automobilek vloží část svých aktiv. Přímo Bugatti a Rimac tedy zůstávají nezávislými firmami ovládanými svými dosavadními akcionáři, přičemž první zmíněná bude pokračovat s výrobou svých aut ve Francii. Druhá pak zůstává spojená s Chorvatskem, kde bude i sídlo nového společného podniku.

Dohodu musí ještě posvětit některé antimonopolní úřady, nicméně všeobecně se předpokládá, že je ruka v rukávu. Mate Rimac se přitom stane šéfem zmiňovaného joint-venture, ve kterém bude chorvatská automobilka držet 55procentní podíl, zatímco zbývajících 45 % připadne Porsche. Automobilka ze Zuffenhausenu navíc bude v celé věci figurovat i jako strategický partner, načež její šéf Oliver Blume bude členem vedení nové společnosti, stejně jako již zmiňovaný Meschke.

Koncern VW Group si tedy může oddechnout, neboť budoucnost Bugatti byla zajištěna. A jak asi již tušíte, spojena bude pochopitelně s elektrifikací. Ostatně sám Mate Rimac potvrdil, že „ještě v této dekádě dorazí plně elektrická Bugatti“. Mluvil přitom v množném čísle, což znamená, že novinek by mohlo být více. Kromě toho má nicméně automobilka z Molsheimu i nadále produkovat vozy se spalovacím motorem, ten však bude „opravdu velmi hybridizován“.

Nová společnost Bugatti-Rimac přitom nebude mít v Chorvatsku pouze sídlo, vznikat zde budou i veškeré elektrické komponenty. Ty pak nebudou určené jen pro hypersporty z Molsheimu či pouze pro zbytek koncernu VW Group, ale pro širší spektrum firem. Z toho důvodu se ostatně Rimac rozdělil na dvě entity, kdy pod Rimac Group budou spadat rozsáhlejší operace, zatímco Rimac Technology se zaměří na vývoj, výrobu a dodávky baterií, hnacích ústrojí a dalších dílů.

Otázkou pak zůstává, co se stane se Stephanem Winkelmannem. Ten byl totiž dosavadním šéfem Bugatti, přičemž ještě loni se mluvilo o tom, že bude určovat směr, jakým se tato značka vydá. Z toho pochopitelně měli radost všichni příznivci spalovacích motorů, neboť Winkelmann soustavně mluvil o jejich zachování a elektrifikaci odmítal. Jakkoliv ovšem koncernu vydělal možná nejvíce peněz ze všech manažerů, jeho názory byly stejně jako v případě jiných kolegů namítajících cokoli proti ryzí elektromobilitě (Stackmann, Capito...) zjevně ignorovány.

Zdá se tedy, že Winkelmannovi nezbývá nic jiného než sklapnout podpatky, ostatně elektrickým směrem míří už i Lamborghini, jehož šéfem je rovněž. V opačném případě by totiž VW Group musel opustit jako výše zmínění. Pro koncern je totiž elektrický pohon aktuálně Alfou i Omegou všeho bytí, přičemž Rimac v tom bude evidentně hrát velkou roli. Kuriózní na tom přitom je, že 12 % v této značce drží Hyundai, které je pro VW Group velkým konkurentem.


Z prodeje nejslavnější značky koncernu VW není nic, Němci zvolili úplně jiné řešení - 1 - Bugatti-Rimac 2021 prvni foto 01Z prodeje nejslavnější značky koncernu VW není nic, Němci zvolili úplně jiné řešení - 2 - Bugatti-Rimac 2021 prvni foto 02Z prodeje nejslavnější značky koncernu VW není nic, Němci zvolili úplně jiné řešení - 3 - Bugatti-Rimac 2021 prvni foto 03
Pod taktovkou Porsche vznikl nový podnik Bugatti-Rimac, samotné Bugatti zůstává pod křídly VW, samotný Rimac si zachovává dosavadní strukturu akcionářů. Sídlo nové společnosti bude v chorvatském Záhřebu, obě značky však mají zůstat nezávislé a pokračovat s výrobou vlastních aut ve vlastních továrnách. Foto: Bugatti-Rimac

Zdroj: Bugatti-Rimac

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.