Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Z „nového” Volva XC90 se vyklubalo dokonale čínské auto
15.9.2024 | Petr Miler
Volvo se ztrátě podstatné části zákazníků vyhnulo tak, že brzy 10 let starému velkému benzinovému SUV přeleštilo péra. A prodává jej - aspoň pro tuto chvíli - pozoruhodným způsobem, za který by se nemusela stydět ani jeho čínská „matka”.
Když Volvo v roce 2010 převzali Číňané, mnozí se obávali, že se z něj stane jen další čínská automobilka, která v nanejvýš švédském hávu bude skrývat fakticky čínské zboží. Nestalo se to. Číňané si dali záležet na tom, aby nepřistoupili k žádným překotným změnám a za víc jak 10 let zákazníky v podstatě uchlácholili. Najdou se tací, kteří si všímají změn, ale není to nic významného - většina lidí z mého širšího okolí, která si Volva kupovala dřív, je kupuje dál
V poslední době se ale vynořuje otázka, zda to takto Číňané udělat nechtěli, popř. jim prostě netrvalo déle, než Volvu „vnutili” své smýšlení. Už výroba některých modelů v Říši středu namísto Švédska znamenala pár nepříjemných otázek, ale toho bychom se až tak nebáli. BMW vyrábí spoustu aut ve Spartanburgu, a přesto se nikdo neptá, jestli jde o americká auta. VW dělá hromadu aut na Slovensku, a přesto si nikdo nemyslí, že by šlo o slovenskou značku. Větším problémem jsou jakési morální posuny ve smýšlení automobilky.
Nejlépe je to vidět na elektrickém nástupci modelu XC90, který působí dojmem čínského polotovaru pro domácí dílnu, navíc z Číny fakticky je. Jak si ale všimli někteří příznivci značky - nikoli její odpůrci - v internetových debatách, „dokonale čínsky” se v tuto chvíli jeví i sama XC90. Ta navzdory tomu, že s ní Volvo mělo skončit „bez jakýchkoli kdyby a ale” kvůli jejímu benzinovému pohonu, nakonec přichází v inovovaném provedení s cílem po skoro 10 letech na trhu vydržet v prodeji klidně ještě jednou tolik. A její nabídka je na poměry evropských prémiových značek neobvyklá.
Cenám auta už jsme se věnovali, v Česku startuje na 2 218 400 Kč, detaily jsme ale moc nezkoumali. Někteří ale nyní upozorňují na to, ze auto je alespoň zatím nabízeno v podstatě jako typický Číňan - s jedním motorem, ve třech výbavách, které nelze nijak měnit a v podstatě už v základu počítají se vším podstatným. Neříkáme, že to je špatně, naopak to kdekdo může vítat, faktem ale je, že ve srovnání třeba s tím, co na tomto poli dělá Audi nebo BMW, jde o úplně jiný svět.
Ať nemluvíme jen obecně, za zmíněnou cenu dostanete hned motor T8, tedy plug-in hybridní pohon s výkonem 455 koní. Výbavové stupně jsou tři - Core, Plus a Ultra, ale už ten první je spíš výbavový hardcore i s prvky jako matricové LEDky, čtyřzónová klimatizace, elektricky ovládané páté dveře, 7 sedadel, vyhřívání kdečeho, elektricky ovládaná sedadla, samozřejmě palubní infotainment, věci jako adaptivní tempomat a milion asistentů... Je toho opravdu hodně, připlatit si v podstatě můžete jen za pár laků a větší kola. A ani vyšší výbavové stupně toho moc nepřidají - audio Harman Kardon, křišťálová hlavice voliče automatu, panoramatická střecha a pár kamer. To je v podstatě vše, nakonec ani cena moc nestoupá, i maximálně vybavená verze stojí 2 452 400 Kč.
Znovu - spoustou lidí to může být vítané, ale celkem chápeme, že to někdo považuje za projev čínských vlivů. Takto prémiová auta nabízí v podstatě jen oni, v tomto ohledu je novinka dokonale čínská. V Evropě to skutečně nedělá nikdo jiný, Porsche chce peníze i za zadní stěrač, to jen jako symbol německého přístupu. Vaše sympatie ke švédské alternativě zvažte sami.
Inovovaná XC90 se vizuálně zase tak moc nezměnila a pořád se dělá ve Švédsku, i na ní jsou ale čínské vlivy patrné. Ceník auta vypadá jako od Geely. Foto: Volvo
Zdroj: Volvo
Bleskovky
- Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025 - Nesmyslný 2,2tunový elektromobil se navzdory 650 koním znovu spálil v souboji se slabším spalovacím autem
11.1.2025
Nejnovější články
- VW nedokázal zabránit meziročnímu poklesu prodejů elektrických aut ani za pomoci všech svých značek dohromady
před 2 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - Lamborghini končí s posledními čistě spalovacími motory, už teď je nabízí jen někde
včera - Expert se rozhodl testem vyřešit debatu, zda při jízdě po sněhu a ledu lépe fungují více anebo méně nahuštěné pneu
včera - „Vono to pude”: Fiat vrátí modelu 500 spalovací motor ještě letos, Pandě ho nechá i po roce 2030. Stejnou chybu znovu neudělá
včera
Živá témata na fóru
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 07:41 - Brus
- Fiat a vše kolem nich 01.15. 07:35 - Brus
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.14. 22:09 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 01.14. 14:10 - pavproch
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.14. 11:00 - pavproch
- Pin rádio Bolero 01.13. 14:57 - Bronislav
- Onboard videa 01.13. 10:37 - Truck Daškam
- WAZE 01.12. 22:24 - audis