Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1

Yamaha, to nejsou jenom motocykly či hudební nástroje, ale i auto. Smartům a spol. musejí při pohledu na tokijskou novinku padat nárazníky závistí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1

20.11.2013 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Yamaha, to nejsou jenom motocykly či hudební nástroje, ale i auto. Smartům a spol. musejí při pohledu na tokijskou novinku padat nárazníky závistí.

Výrobce motorek, který se například podílel i na stavbě a dolaďování motoru pro Lexus IS F, se rozhodl vyrobit něco zajímavého na čtyřech kolech. Při tom mu nepomáhal nikdo jiný než Gordon Murray, kterého všichni znají coby muže zodpovědného za legendární McLaren F1 - ano, stále je to jedno z nejrychlejších a nejúchvatnějších aut, která kdy vznikla.

Na tomhle zajímavém městském voze s názvem Motiv se prý pracovalo až od roku 2011, myšlenka postavit něco takového totiž vznikla již před pěti lety, ale nebyla pro hospodářskou recesi uskutečnitelná. Oproti všem ostatním prckům typu Smart je navzdory stejným rozměrům údajně lehčí a také daleko „chytřejší”, navazuje při tom na Murrayho návrhy T25 a T27. I když vůz ještě nedostal od členů představenstva Yamaha zelenou, je připraven pro sériovou výrobu a očekává se, že se bude vyrábět do roku 2016. Jeho pohon budou zajišťovat benzinové a elektrické agregáty přičemž Evropa by o tohle vozidlo rozhodně nebyla ochuzena.

Kromě toho, že už samotný vůz na výstavišti způsobil pozitivní šok, má v kapse ještě stále mnoho trumfů. Jedním z nich je fakt, že využívá netradičních montážních postupů Gordona, které se souhrnně nazývají iStream. Cílem projektu Motiv bylo postavit dvoumístné a velmi lehké vozidlo na toulky městem, které nebude ochuzeno o potřebný styl. Jak ještě uvidíte na fotografiích, misi se zřejmě podařilo splnit na jedničku. Nezapomeňte se pokochat, proces výroby je tam skutečně pěkně vyobrazený.

Samotný Gordon Murray je ze spolupráce z Yamahou nadšený. Principy jeho konceptu iStream prý přijala zcela a není tudíž pro něj aktuálně lepšího partnera. Výhodou je též technické zázemí Yamahy, rychlost rozhodování a odbornost, s jakou vytvářejí každý kus. Hlavní koncept iStreamu je opustit od použití tradičních kovů a bodově svařované konstrukce, které jsou používány téměř univerzálně v automobilovém průmyslu již více než 60 let, a nahradit je relativně jednoduchými trubkovými ocelovými rámy zesílenými listy kompozitů. Ty pak tvoří podlahové, střešní a všechny další celky vozu. Jedině tak se prý dá výrazně zvýšit tuhost a odolnost vozu při nárazu.

Co se týče rozměrů, Motiv dosahuje zhruba délky Smartu (na délku bychom naměřili jen 2,69 m), přičemž je údajně o 2 stopy užší a nižší. Ovšem v porovnání s Daimlerovským dílkem je vzhledem ke kategorii o výrazných 100 kg lehčí. Na rozdíl od McLarenu však nevyužívá trojice sedadel s dominantním řidičovým uprostřed, nýbrž se jedná o klasickou dvoumístnou kabinu. Jenomže Yamaha použila alespoň patentované skořepinové sedačky z kompozitů. Rozložení jednotlivých ovladačů v kabině má reflektovat hudební původ Yamahy, dáváme tvůrcům za pravdu, že jsme to při pohledu na fotky tipovali.

Motiv je poháněn uprostřed (před zadní nápravou) uloženým motorem menší kubatury, u něhož byla snaha dosáhnout nízké zástavby. Další finesou je koncept iLink využívající jednoduchého zavěšení zadních kol namísto klasických nosníků měststkých vozů. Elektrická verze Motiv-e využívá komponenty (předně elektromotor s výkonem 34 koní) firmy Zytec, zatímco benzinová verze bude osazena jednolitrovým tříválcem od Yamahy, který bude zadní kola roztáčet přes šestistupňovou převodovku s dvojicí spojek (DCT). Tříválce v této třídě přeci už nejsou žádnou novinkou a bude jich asi jen přibývat.

Elektrická verze by měla zrychlovat z 0 na 100 km/h během 15 sekund a má být určena primárně do města. Varianta se spalovacím 70-80koňovým tříválcem bude jistě rychlejší. Na stovku se zvládne rozjet do 10 sekund a pokračovat až do 160 km/h. Nic víc známo není. Snad jen, že se čekají trochu sportovnější zážitky, než je u městských prcků známo. Podle tvůrců se bude jednat o téměř prémiový model, který by mohl stát podobné peníze jako Smart (mluví se o osmi až dvanácti tisících britských librách). Nezbývá než doufat, že se mnohem zajímavější aletrnativa k současné městské šedi dostane z bran Yamahy.


Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 1 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 01Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 2 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 02Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 3 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 03Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 4 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 04Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 5 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 05Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 6 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 06Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 7 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 07Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 8 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 08Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 9 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 09Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 10 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 10Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 11 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 11Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 12 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 12Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 13 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 13Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 14 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 14Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 15 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 15Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 16 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 16Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 17 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 17Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 18 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 18Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 19 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 19Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 20 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 20Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 21 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 21Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 22 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 22Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 23 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 23Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 24 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 24Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 25 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 25Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 26 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 26Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 27 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 27Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 28 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 28Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 29 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 29Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 30 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 30Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 31 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 31Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 32 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 32Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 33 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 33Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 34 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 34Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 35 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 35Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 36 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 36Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 37 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 37Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 38 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 38Yamaha Motiv není motorka, ale městské vozítko od tvůrce McLarenu F1 - 39 - Yamaha Motiv 2013 Tokio 39
Technicky vyspělý prcek by udělal radost nejen něžnému pohlaví

Zdroje: Yamaha, TheTruthAboutCars

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.