Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
WRC po dvou letech končí s hybridy a vrací se ke spalovacím motorům, ani tam to není únosná koncepce
29.2.2024 | Petr Prokopec
Je to další cenný příspěvek do debaty o komplexní efektivitě různých řešení pohonu aut. Je hezké, že hybridy dokážou provozní efektivitu o něco zvýšit, ale za jakou cenu? Když jsou nákladově neudržitelné i v prostředí špičkového motorsportu, tak proč by měly být pro vás?
Pamatujete na 90. léta minulého století a počátek nového milénia? Tato doba ještě přála motorsportu, světový šampionát v rallye nevyjímaje. Nejprve se o zlaté vavříny přetahovalo Subaru a Mitsubishi, do jejich souboje se pak v nemalé míře zapojoval také Ford. Následně přišla éra nadvlády Sébastiena Loeba a Citroënu, kterou prodloužil další z rychlých Sébastienů, a sice Ogier, jenž následně získal tituly také s Volkswagenem a Toyotou. Japonská automobilka je přitom vedle modrého oválu jedinou z výše jmenovaných výrobců, jenž ve WRC zůstávají. Všichni ostatní však šampionát opustili a startovní pole rozšířilo jen Hyundai.
Jedním z důvodů, proč WRC automobilky příliš neláká, jsou náklady. V roce 2022 se totiž mezinárodní automobilová federace FIA rozhodla, že upraví technické regule po vzoru Formule 1. Do hry tak vstoupila hybridizace, jenž měla na první pohled přinést pouze samá pozitiva. Elektromotor naladěný na 136 koní totiž umožnil navýšení celkového výkonu soustavy na úroveň, jaká tu nebyla od dob legendární Skupiny B. Jezdci se zároveň mezi jednotlivými rychlostními zkouškami měli dopravovat jen bezemisně.
Jaká je ovšem realita? Asi nepřekvapí, že spíše pochmurná. Ony tři automobilky si totiž začaly stěžovat na ohromné navýšení nákladů, a to přesto, že FIA v rámci oněch změn zavedla také více standardizovaných dílů, jenž měly udržet rozpočet na uzdě. Když si přitom uvědomíme, že výrobci kvůli politiky tlačené elektrifikaci soustavně seškrtávají veškeré výdaje, které nejsou prioritní, pak vlastně bylo jen otázkou času, než Ford, Hyundai a Toyota budou následovat Citroën a spol. Tomu se ale nyní FIA pokouší zabránit.
S hybridizací je tedy po pouhých dvou letech konec, od příštího roku se soutěžní speciály znovu budou spoléhat pouze na spalovací motory - přeplňované jedna-šestky. To sice povede k ponížení výkonu, nicméně jelikož dolů zamíří i hmotnost, bude možné i nadále počítat s vysokou rychlostí. Bude ale tento krok stačit? Toť otázka, na kterou se odpověď nehledá zrovna snadno. V roce 2026 totiž dojde na další změny, pročež bude moci vrcholná kategorie Rally1 počítat s jednotnými monokoky. Na ně pak výrobci mohou věšet vlastní karoserie.
I toto opatření má vést ke snížení nákladů, na druhou stranu však bude docházet i k potlačení vývoje. Výkon aut, stejně jako jejich hmotnost, jsou totiž pevně dané pravidly. Podíl standardizovaných dílů pak soustavně narůstá, za dva roky se tak závodní speciály budou lišit pomalu jen onou karoserií. Je pak sice hezké, že v té chvíli se ukáže síla pilotů, nicméně atraktivita šampionátu zamíří dolu. Budou za něj ale pak výrobci chtít utrácet nemalé peníze? To si nemyslíme.
FIA přitom předpokládá, že náklady na jedno auto budou zastropovány částkou 400 tisíc Eur (cca 10,1 mil. Kč), což je značný skok oproti současnému 1 milionu Eur (asi 25,3 mil. Kč). Výrobcům pak hodlá nařídit, aby umožnily prodej soutěžních speciálů přímo během závodních víkendů. Co přesně to znamená a zda týmy budou muset v parc fermé vystavit několik „skladových aut“, zatím nebylo upřesněno.
Tak či onak i tento krok ukazuje, jak komplexně neefektivním řešením hybridy jsou. S respektem k jejich technické podstatě nemáme problém uznat, že zejména při určitém stylu jízdy dokážou zvýšit efektivitu fungování spalovacího motoru, ale za jakou cenu? V silničních autech to znamená motor navíc, baterii navíc, hmotnost navíc, celý pohon je o poznání komplexnější a dnes bezvýhradně spoléhá na (znovu dražší a těžší) automatické převodovky. Když přitom vezmete docela obyčejný, intristicky efektivnější diesel a pojedete způsobem, kdy hybrid nemá čemu pomáhat (tj. maximálně předvídavě s minimem brzdění a maximem jízdy na neutrál, tedy využíváním setrvačnosti vozu), neexistuje šance, jak by hybrid mohl být efektivnější. Navíc bude dražší. Jeho celková provozní efektivita prostě nemůže být lepší.
Že na to snadno přijdete v silničním autě, je jedna věc. Ale fakt, že náklady související s vývojem a výrobou takových pohonů dostihly i speciály WRC, je docela fascinující zjištění. V jednoduchosti je holt pořád krása, tohoto tvrzení nikdy nepozbylo nic ze své platnosti. A příští rok podle něj pojede i královna rallye.
Hybridní éra měla ve WRC jen krátké trvání, ostatně kontrakt s firmou Compact Dynamics dodávající standardizovanou elektrickou část ústrojí byl pouze tříletý. A na jeho prodloužení už nedojde. Ilustrační foto: Ford
Zdroj: Car Throttle
Bleskovky
- Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Soukromník vyhrál na Dakaru etapu včera 16:22
- KTM 1390 Super Adventure R: nejdrsnější z drsných včera 08:00
- KTM na Dakaru stále dominuje 14.1.2025
- Marc VDS pojede i šampionát EWC 14.1.2025
- Dnešní hattrick Hondy, Slovák Svitko v Top-10! 13.1.2025
Nejnovější články
- K mání je skutečný Batmobil použitý při natáčení. Je plně funkční i s „raketovým výfukem” a „raketu” také bude stát
včera - Pět let trvající pokus Němců elektrifikovat dieselové kamiony s pomocí trolejí nad dálnicí definitivně rozebírají jako miliardové fiasko
včera - John Cena musí spolknout další finanční katastrofu, za auto pořízené za 13 milionů mu nikdo nechce dát víc jak polovinu
včera - Prodejní šéf VW se zoufale snaží udat nechtěná elektrická auta a říká, že jsou spolehlivější. Data ukazují pravý opak
včera - Proč to Škoda neřekne otevřeně? Také její prodeje elektrických aut v roce 2024 meziročně klesly
včera
Živá témata na fóru
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.15. 20:03 - řidičBOB
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.15. 18:30 - pavproch
- VZKAZY 01.15. 13:38 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 01.15. 08:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 01.14. 14:10 - pavproch
- Pin rádio Bolero 01.13. 14:57 - Bronislav
- Onboard videa 01.13. 10:37 - Truck Daškam