Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
„Vyvolení” ukázali, co dělá tzv. Plné autonomní řízení Tesly ve městě, svěřili byste mu svůj život?
22.10.2021 | Petr Prokopec
Zatím stále jen hrstka vybraných zákazníků může betaverzi takzvaného FSD používat ve skutečném provozu. Pokrok mu nelze upřít, i tak je patrné, že takhle jezdící člověk by nikdy nedostal řidičák.
Tesla nám není trnem v oku, jak by se některým mohlo zdát, nemůžeme ale přehlížet její kontroverzní kroky související především s bezpečností provozu. Kalifornská automobilka si v podstatě z celé Ameriky udělala testovací areál, kterým se prohání auta vybavené nedoladěnými systémy podpory řízení, což vedlo k nespočtu krizových situací a nehod. Jiny horlivé úřady tomuto v tomto případě jen nečinně přihlíží a byť se v posledních dnech blýská na lepší časy, Tesla si dále dělá, co chce.
Firma sice soustavně opakuje, že její misí je zvýšení bezpečnosti na silnicích, její skutečné kroky jsou ale spíše protichůdné. Dokládá to i změna technologie, která již spoléhá pouze na kamery, nikoliv na radary či LiDAR, neboť ty jsou dle Elona Muska „hloupé, drahé a nepotřebné“. Při pohledu na chování vozů užívajících systém Full Self-Driving je ovšem patrné, že „hloupý a drahý“ je spíše ten. Poslední verzi 10.2 sice nelze upřít jistá zlepšení, ani ten nejhorší lidský řidič, kterého jsme kdy v životě poznali, se ale nechoval na silnicích tak chaoticky, jako FSD.
Z videí níže přiložených je patrné, že systém dokáže lépe pracovat s chováním ostatních motoristů. Přesvědčit se o tom můžeme hlavně ve chvíli, kdy dochází k zajíždění dodávky dodavatelské služby na příjezdovou cestu. Dříve by jej totiž Tesla kvůli světlé barvě dost možná i přehlédla, případně by se ihned nacpala do mezery, kterou vůz v prvé fázi jízdy vytvořil. Nyní ale vůz správně vyhodnotil, že jde o komplexnější manévr a Model S zůstal stát na místě.
Stejně tak systém dokáže lépe reagovat na chodce či třeba překážky v jízdním pruhu. Ovšem pouze někdy, což je značný problém. Přesvědčit se o tom můžete na druhém videu, které mapuje jízdu Tesly Model 3 po Detroitu. V jednom případě totiž vůz zvládne odstavenou dodávku objet, v případě náklaďáku se ovšem již zasekne. Právě tato nevyzpytatelnost je alarmující, neboť si zkrátka nemůžete být nikdy jisti tím, co vůz v příští chvíli udělá.
Vše navíc umocňuje ta skutečnost, že v kritických chvílích je technologie zmatená natolik, že dokáže klidně i ignorovat dopravní značení. Nebo se jednoduše zasekne na místě, a je potřeba zásah majitele. Ti pak sice „plnohodnotné autonomní řízení“, které plnohodnotným autonomním řízením rozhodně není, omlouvají, třebas za pomoci toho, že vůz v daných místech ještě nikdy nebyl a tudíž ještě není zcela zorientovaný.
Ovšem ruku na srdce, svěřili byste takovému systému svůj život? Či ještě lépe, posadili byste do něj své děti a poslali je na cestu do školy? Nejspíše nikoliv. A právě proto by politici měli zakročit a nenechat Teslu, aby si nejen z majitelů svých aut dělala pokusné králíky, v ohrožení jsou i všichni ostatní řidiči. Dá se ale předpokládat, že než se tak stane, budeme svědky ještě řady nehod, které se vůbec nemusely stát. Nakonec, kolik lidí třeba opakovaně nezastavuje na stopce?
Tesly s FSD to dělají velmi pravidelně, i na to se můžete podívat níže. A to jsou prosím videa od kontroverzně vybraných nadšenců, kteří museli souhlasit s tím, že systém nebudou prezentovat hanlivě. Přesto na nich FSD působí tak, jak působí.
Tesla sice své autonomní řízení nazývá plnohodnotným, zároveň se ale usilovně brání jeho zařazení do kategorie SAE4, kdy by se plnohodnotným stalo oficiálně. V té chvíli by značka musela převzít zodpovědnost za chování umělé inteligence, což pochopitelně odmítá. Videa níže vám jen ukážou, proč tomu tak je. Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: AI DRIVR@YouTube, Detroit Tesla@YouTube
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejčtenější články
- Levná značka VW začala prodávat další nový model, za míň než za základní Fabii nabízí auto větší než Octavii
19.12.2024 - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024 - Dodge jako by dělal vše pro to, aby nový Charger selhal, po osmiválci, zvuku a vůbec mu sebral i možnost pálit gumy
19.12.2024 - Kia říká, že bizarní vzhled její poslední novinky lidé po spatření berou na milost, snad tomu ani sama nevěří
19.12.2024 - Majitel VW přes 7 měsíců čeká na opravu svého ID.4. Mezitím na něj prší svolávací akce, nakonec přišel zákaz prodeje
19.12.2024
Živá témata na fóru
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.19. 15:34 - pavproch
- BMW Divize 01.19. 14:33 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 01.19. 14:27 - pavproch
- IT poradna 01.19. 14:09 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB