Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vyvěste parte, kdysi tak populární VW Polo v Evropě po 40 letech potichu skončil, zatím jen výrobně
16.7.2024 | Petr Prokopec
Jaké lepší potvrzení ekonomické zkázonosnosti dosavadní politiky EU byste chtěli? Starý kontinent je už tak nekonkurenceschopný, že se Němcům vyplatí Polo montovat v Jižní Africe a sem ho dovážet přes půl světa.
Od chvíle, kdy evropští politici začali tlačit káru své zelené agendy nerozhlížejíc se vpravo ani vlevo, upozorňujeme na to, co to snadno může přinést. Při svých rozhodnutích až příliš ignorují jejich ekonomické dopady, čímž mohou ze starého kontinentu postupně udělat nikoli výspu moderny, ale naopak skanzen svého druhu.
Totiž na to, abyste jako společnost mohli myslet na ekologické dopady svého jednání, musíte ekonomicky prospívat. Není země světa, která by byla chudá a ekologicky jednající, panuje zde téměř dokonale nepřímá úměra. Když si ale dáte jediný cíl, přes který nejde vlak, bude to ekonomicky značně neefektivní, což ve výsledku neprospěje ani oné ekologii. A nejde tu jen o auta, která ve své ekologičtější podobě opravdu nic nepřinesou, pokud budou tak drahá, že je nikdo nebude kupovat. Ekvivalentně jde i o jejich výrobu.
Je hezké, že jejich produkce má probíhat s minimálními emisemi CO2 a dalšími co nejmenšími negativními dopady, něco takového je ale velmi drahé. A pokud tlačíte na taková řešení a jakákoli jiná umělými poplatky a la emisní povolenky, stanete se drahými, nekonkurenceschopnými, ekonomicky strádajícími a ve výsledku i ekologicky upadajícími.
Tento trend je patrný stále víc, může způsobit dříve nepředstavitelné zavírání továren, kterému předchází ještě jiný krok - stěhování výroby na jiná místa světa. To pozvolna probíhá, jak ukazuje i ukončení výroby VW Polo v Evropě, o kterém informuje Focus. Stalo se tak v naprosté tichosti - vůbec poslední kousek evropského Pola sjel z montážních linek ve španělské Pamploně 2. července a VW o tom v podstatě neutrousil slova. Přitom tak skončila víc než 40letá éra, během které vzniklo přibližně 8,4 milionu exemplářů tohoto modelu.
Polo pochopitelně nekončí úplně, pro VW je však už nyní rentabilnější výroba v Jižní Africe, kde se tento model ostatně již delší dobu též montuje. Nejenže totiž přesunem dojde na úsporu, a to navzdory započítání dopravy do Evropy, ale ještě se zkrátí dodací lhůty pro místní trhy a celý asijsko-pacifický region. To by automobilce mělo umožnit navýšit celkové prodeje, ostatně v těchto zemích je Polo relativně levné, neboť zatížené není ani tlak na stále větší počet asistenčních systémů. Že to Evropě uškodí a tomu, co EU sleduje, to stejně nepomůže, protože méně ekologická výroba proběhne o pár tisíc kilometrů jinde, nikoho nezajímá.
Dodejme, že španělská továrna VW zatím skončit nemá, od roku 2026 se tam má vyrábět VW ID.2, tedy bateriový duchovní nástupce Pola, stejně jako s ním spřízněná Škoda Epiq. Něco nám říká, že ani ty tamní produkci nespasí kvůli svému omezenému tržnímu potenciálu a minimálně výrazné omezení tamních aktivit VW bude nevyhnutelné. Ale to si povíme za pár let.
Polo šesté generace dorazilo na trh v roce 2017, o čtyři léta později prošlo faceliftem. Při ceně startující na 389 900 Kč se jakožto nejlevnější VW dál prodává slušně, jeho výroba v Evropě už je ale nerentabilní. A tak skončila. Foto: Volkswagen
Zdroj: Focus
Bleskovky
- Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
dnes - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025
Nejčtenější články
- Trump chce rázně a tvrdě odstřihnout elektromobily od peněz všech, kteří je nekupují, jejich fandové to nedávají
17.12.2024 - Mechanik rozebral legendární motor 5,0 V10 TDI od VW, je to geniální noční můra servisních techniků
17.12.2024 - Zaměstnanec Mercedesu promluvil: 99 procent lidí tady prozřelo, špatná sázka se nám vrací. A to nejhorší je asi pořád před námi
17.12.2024 - Carlos Tavares poprvé promluvil od chvíle, kdy skončil jako šéf Stellantisu. Teď prý za všechno může EU
18.12.2024 - Nové levné SUV Škody se začalo vyrábět. Za jeho cenu to bude pecka jako hrom, která by Škodu vytáhla z problémů
18.12.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.15. 20:03 - řidičBOB
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 19:07 - M.Z.
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.15. 18:30 - pavproch
- VZKAZY 01.15. 13:38 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 01.15. 08:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 01.14. 14:10 - pavproch
- Pin rádio Bolero 01.13. 14:57 - Bronislav
- Onboard videa 01.13. 10:37 - Truck Daškam