Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Výsledky Dacie za první kvartál ukazují, co dnes lidé chtějí především. A čeho se jim zoufale nedostává
19.4.2023 | Petr Miler
Mohla by to být potěšující zpráva, kdyby ovšem neměla hořkou příchuť danou tím, co tento vývoj říká o automobilové Evropě jako takové. Obyčejná dostupná auta lidé chtějí, ale z nabídky mizí jedno po druhém. A tak lidé Dacie berou, dokud můžou.
Málokterá automobilka si v posledních letech mne ruce nad skvělými prodeji. A pokud se taková přece jen najde, obvykle jde o některou z prestižních značek, které nutně netrpí tím, co se děje s trhem jako takovým. Mainstreamoví výrobci obvykle výrazně ztrácí, až na jednu výjimku - Dacii. Ta jede jako namydlený blesk a připisuje si jeden prodejní rekord za druhým. Ani letos s tím zjevně nechce přestat.
Firma právě oznámila, že za první letošní čtvrtletí dodala zákazníkům celkem 171 789 aut. To zní samo o sobě zajímavě, klíčový je ale trend - je to o 34,3 procenta víc než ve stejném čtvrtletí loňského roku, který byl též velmi úspěšný. Tržní podíl rumunské značky v Evropě se tak jedním tahem zvýšil o 0,8 procentního bodu na 4,6 procenta. To už skutečně nelze ignorovat.
Udělala Dacia něco skvělého, čím si takové výsledky zasloužila? Ani ne, důvod jejího růstu je dán automobilovým vývojem v Evropě jako takovým. Zákazníci toužící po obyčejných autech za dobré peníze mají kvůli dopadům regulací EU na výběr ze stále menšího množství nových vozů. Dacia je jedním z posledních mohykánů, pořád si u ní můžete koupit prostý, ale ne ostudný kompakt za cenu, pro kterou nebudete muset obětovat ledvinu. Kdo jiný dnes něco takového nabízí? V mém druhém domově, tedy v Nizozemsku, se stále častěji říká, že Dacia je nová Škoda, to Rumuni jsou dnes „simply clever”.
Pravdivost těchto slov posuďte sami, je ale nezpochybnitelným faktem, že úspěch Dacie ukazuje hlavně to, co lidé chtějí v podobě nových aut především, ale čeho se jim u většiny značek zoufale nedostává. A není to tím, že by se „chudáci z východu chytali stébla”, největším odbytištěm značky zůstává Francie. V prvním čtvrtletí se tam prodalo necelých 39 tisíc rumunských aut (+33 procent), následuje Itálie (přes 25 tisíc vozů, +30 procent) a Německo (16 399 kusů, +30 procent. Až pak tu máme Rumunsko (13 651 vozů, +10 procent). Dobrou hodnotu za peníze zjevně lidé chtějí i v bohatých zemích.
Z více než 170 tisíc Dacií prodaných první tři letošní měsíce pak bylo 68 318 Sander, 57 660 Dusterů, dál už s větším odstupem následuje Jogger (23 330 kusů) a Spring (14 494 kusů). Jsou to všechno relativně velmi vysoká čísla, o nichž si třeba Škoda dnes může nechat jen zdát. Proč se konkurence nechytí za nos a nejde (také) podobnou cestou, když vidí, že funguje?



Sandero (zde ve verzi Stepway) je dnes nejprodávanější Dacií a pomáhá k výrazně vyšším prodejům celé značce. Ty rostou i v těžkých časech o víc než třetinu, proč asi? Foto: Dacia
Zdroj: Dacia
Bleskovky
BMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 11 hodinamiFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
před 5 hodinamiI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
před 7 hodinamiTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
před 8 hodinamiČíňané „vyžerou” Evropanům vše, v čem dnes excelují. Mají už i vlastního soupeře Porsche 911, přímo ho srovnávají s originálem
před 10 hodinamiBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva