Výrobce sibiřských silničních vlaků ukázal nový model, i to je extrém svého druhu

Tatra 815 vypadá se svými možnostmi jako schopný stroj, podsadité ruské monstrum je na tom ale ještě víc než třikrát lépe. Do výroby se ale zatím nechystá, čekají jej finální testy i úprava designu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Výrobce sibiřských silničních vlaků ukázal nový model, i to je extrém svého druhu

1.6.2021 | Petr Prokopec

Výrobce sibiřských silničních vlaků ukázal nový model, i to je extrém svého druhu

/

Foto: Tonar

Tatra 815 vypadá se svými možnostmi jako schopný stroj, podsadité ruské monstrum je na tom ale ještě víc než třikrát lépe. Do výroby se ale zatím nechystá, čekají jej finální testy i úprava designu.

Ruskou značku Tonar máme spojenou především s tzv. silničními vlaky, i když v tomto případě jsou to spíše vlaky automobilové - po silnici nutně jezdit nemusí, na Sibiři jich ostatně mnoho nebývá. Jde o extrémní nákladní soupravy, jež mají na délku několik desítek metrů a zvládnou pobrat klidně i několik set tun nákladu. Jejich výrobce ale nyní vůbec poprvé přišel s klasickou sklápěčkou, tedy s náklaďákem s korbou. Na vývoj přitom nemalou měrou přispělo i ministerstvo průmyslu a obchodu, načež by nás neměla překvapit favorizování domácích subdodavatelů.

Nový Tonar T-35 je tak považován skrz naskrz za ruský, jakkoliv je třeba počítat s výjimkou u hnacího ústrojí. Pohon totiž obstarává 13litrový turbodiesel Cummins, jehož 450 koní a 2 100 Nm točivého momentu dostala na starosti automatická převodovka Allison 4500. Výrobce nicméně počítá s tím, že pod kapotu bude možné nainstalovat i 15litrový domácí turbodiesel YaMZ, který sice disponuje „jen“ 420 koňmi, točivý moment má ovšem stejný.

Vývoj vozu odstartoval v roce 2016, kdy vznikly první 3D návrhy. Nyní Rusové po roce práce na prototypu dokončili první pojízdný vůz, se kterým stihli premiéru jen taktak. První start proběhl jen pár hodin před jejím uskutečněním. Vše nicméně proběhlo bez problémů, cestu do sériové produkce tak má novinka umetenou. Kdy ovšem odstartuje prodej, nebylo zmíněno, stejně jako je neznámá i cena. Neoficiálně se ale počítá s 25 miliony rublů (cca 7,1 mil. Kč) za verzi s domácím dieselem.

Stroj je 11,5 metru dlouhý, 3,2 metru široký a 4 metry vysoký. Hmotnost novinky činí 30 tun, její nosnost je pak zmíněna již v názvu. Limitem jsou však v dané chvíli pneumatiky. Ty nicméně bude možné v brzké době nahradit kousky se zesílenými bočnicemi, načež kapacita korby vzroste z 35 na 40 tun.

Kabina je spartánská, nic podstatného ale nechybí a znamenitý je především výhled do všech stran. Sedadlo řidiče je pak klimatizováno i odpruženo, jakkoliv v případě novinky se ani tak nepočítá s využitím v dolech či mimo civilizaci, nýbrž hlavně při opravě cest. Ovšem i tak T-35 přebírá část techniky od svých extrémnějších sourozenců, a to konkrétně zavěšení s gumovými vložkami.

Rusové nyní hodlají odstartovat sérii testů, přičemž se netají tím, že finální design hodlají ještě lehce upravit. Kompletně pozměněna pak bude i architektura kabiny, nicméně onen výhled i odpružená sedačka zůstanou zachovány. Takový postup se zdá být nákladným, ovšem Tonar pro to má své důvody - pokud přijde se spolehlivým vozem řešícím potřeby zákazníků, v podstatě přebere celý ruský trh, na kterém operují jen zahraniční značky.

Právě z toho důvodu je důležitá i ona lokalizace subdodavatelů a komponentů. Obojí má totiž přispět ke snížení ceny, která by konkurenci měla podtrhovat o nějakých 5 milionů rublů (1,42 mil. Kč). Tonar T-35 tak má nakročeno k nemalému úspěchu, na ten si ovšem značka kvůli oněm dalším testům skutečně bude muset ještě nějaký ten pátek počkat.


Výrobce sibiřských silničních vlaků ukázal nový model, i to je extrém svého druhu - 1 - Tonar T-35 2021 prvni sada 01Výrobce sibiřských silničních vlaků ukázal nový model, i to je extrém svého druhu - 2 - Tonar T-35 2021 prvni sada 02Výrobce sibiřských silničních vlaků ukázal nový model, i to je extrém svého druhu - 3 - Tonar T-35 2021 prvni sada 03Výrobce sibiřských silničních vlaků ukázal nový model, i to je extrém svého druhu - 4 - Tonar T-35 2021 prvni sada 04Výrobce sibiřských silničních vlaků ukázal nový model, i to je extrém svého druhu - 5 - Tonar T-35 2021 prvni sada 05Výrobce sibiřských silničních vlaků ukázal nový model, i to je extrém svého druhu - 6 - Tonar T-35 2021 prvni sada 06Výrobce sibiřských silničních vlaků ukázal nový model, i to je extrém svého druhu - 7 - Tonar T-35 2021 prvni sada 07Výrobce sibiřských silničních vlaků ukázal nový model, i to je extrém svého druhu - 8 - Tonar T-35 2021 prvni sada 08Výrobce sibiřských silničních vlaků ukázal nový model, i to je extrém svého druhu - 9 - Tonar T-35 2021 prvni sada 09
Tonar T-35 je první sklápěčkou ruského výrobce. Pobrat dokáže 35 tun nákladu, respektive i o pět více při využití speciálních pneumatik. Pohon pak obstarává 13- nebo 15litrový turbodiesel. Foto: Tonar

Zdroj: Tonar

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše