Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Výrobce největších aut světa ukázal nový nejmenší model. Výjimečnost dává najevo jinak
13.10.2018 | Mirek Mazal
Když nějaká automobilka představí svůj nejmenší model, obvykle je opravdu malý. Totéž od výrobce největších monster mezi auty je jiná káva, snad ještě více ale zaujme způsobem svého pohonu.
V ruském Petrohradu se nedávno konala konference zaměřená na další směřování plynárenského průmyslu. Ukázalo se tam i pár nevšedních aut, jako Jamal B-4, kterému měla dělat společnost také nejnovější důlní sklápěčka značky Belaz. Firma ale nestihla slavnostní premiéru připravit včas, a tak odhalení svého nového dumperu musela o týden odložit. Až nyní vám tedy můžeme ukázat, co si Bělorusové protentokrát připravili.
Na jednu stranu je to vlastně trochu nuda, neboť novinkou společnosti zabývající se výrobou největších aut světa, které rozměrově těžko hledají rovného soupeře, je její vůbec nejmenší stroj tohoto ražení. Jmenuje se Belaz LNG a i když je na poměry běloruských náklaďáků malý, fakticky jde stále o pořádný kolos.
S výškou 4,5 metru na něj lidé dál musí hledět v záklonu, je to ale o 3,7 metru méně proti největšímu modelu značky a současně největšímu autu světa. Novinka patří do kategorie náklaďáků, které uvezou „jen” 45 tun, modely ze špičky nabídky myslí skoro na desetinásobek. Nový produkt je ovšem unikátní zejména tím, co říká jeho jméno - pohonnou jednotkou a napájecím systémem, které si vystačí bez obvyklé nafty. Spaluje totiž výhradně zkapalněný zemní plyn, odtud název LNG (Liquefied Natural Gas).
Generální ředitel automobilky se nechal slyšet: „Chtěl bych, aby plynová složka byla v dalších letech přítomna ve všech motorech našich nákladních automobilech s nosností 90 až 240 tun.“ Zhmotněným přání ředitele je zatím skromnější plynový pohon Kungur 550 o výkonu 410 kW (558 koní). Jeho srdcem je 12válcový motor YMZ-1204 a původem čínská palivová nádrž se systémem pro udržování velmi nízké teploty. Má kapacitou 360 litrů látky, kterou udržuje pod tlakem 16 MPa a teplotě -162 stupňů Celsia. Nemusí vám to přijít jako mnoho, vzhledem k obvykle malé oblasti působnosti těchto obrů není nutné vozit příliš velké zásoby, dočerpání obstará stanice přímo v dolech nebo mobilní cisterna.
Výhodou jsou samozřejmě nižší provozní náklady a ekologičtější provoz. Jinak Belaz LNG používá řadu komponentů od dalších modelů značky s nákladní kapacitou korby 21,5 metrů krychlových. Takových se po světových těžebnách nerostů prohání okolo pěti tisíc a výrobce hovoří o tom, že většina z nich by mohla být postupně nahrazena plynovým provedením, které bylo právě odhaleno - uveze toho stejně, je kompaktnější a provozně levnější.








Nový Belaz LNG je nejmenším dumperem značky. Zajímavý je také snahou výrobce zařadit plyn do pohonu největších aut světa, postupe času by se měl dostat i modelů vyšších řad
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 12:00
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce včera 20:41
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem včera 10:13
- Případ Vinales: Drama tlaku v pneumatikách - další díl 15.4.2025
- Další těžké zranění Jorge Martina 14.4.2025
Nejnovější články
Technik na okruhu postavil starou dieselovou ošklivku proti BMW M3 jen na jiných moderních pneu. A začaly se dít věci
před 2 hodinamiJaponské automobilky ukázaly, jak udrží při životě spalovací motory i v době, kdy se všechno spiklo proti nim
před 3 hodinamiPokud chce Kia s tímhle autem skutečně porazit Teslu Model 3 v její vlastní hře, může Elon Musk zůstat v klidu
před 5 hodinamiJedna z největších silničních brutalit moderní historie aut je k mání dodnes nejetá, papírová spotřeba až 22 l „na sto” říká vše
před 6 hodinamiAudi dokonalo zmatení. Vedle A4 a A5 nabídne ještě model E5, ale pozor, bude to AUDI
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva