Výrobce největších aut světa ukázal nový nejmenší model. Výjimečnost dává najevo jinak

Když nějaká automobilka představí svůj nejmenší model, obvykle je opravdu malý. Totéž od výrobce největších monster mezi auty je jiná káva, snad ještě více ale zaujme způsobem svého pohonu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Výrobce největších aut světa ukázal nový nejmenší model. Výjimečnost dává najevo jinak

13.10.2018 | Mirek Mazal

Výrobce největších aut světa ukázal nový nejmenší model. Výjimečnost dává najevo jinak

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Když nějaká automobilka představí svůj nejmenší model, obvykle je opravdu malý. Totéž od výrobce největších monster mezi auty je jiná káva, snad ještě více ale zaujme způsobem svého pohonu.

V ruském Petrohradu se nedávno konala konference zaměřená na další směřování plynárenského průmyslu. Ukázalo se tam i pár nevšedních aut, jako Jamal B-4, kterému měla dělat společnost také nejnovější důlní sklápěčka značky Belaz. Firma ale nestihla slavnostní premiéru připravit včas, a tak odhalení svého nového dumperu musela o týden odložit. Až nyní vám tedy můžeme ukázat, co si Bělorusové protentokrát připravili.

Na jednu stranu je to vlastně trochu nuda, neboť novinkou společnosti zabývající se výrobou největších aut světa, které rozměrově těžko hledají rovného soupeře, je její vůbec nejmenší stroj tohoto ražení. Jmenuje se Belaz LNG a i když je na poměry běloruských náklaďáků malý, fakticky jde stále o pořádný kolos.

S výškou 4,5 metru na něj lidé dál musí hledět v záklonu, je to ale o 3,7 metru méně proti největšímu modelu značky a současně největšímu autu světa. Novinka patří do kategorie náklaďáků, které uvezou „jen” 45 tun, modely ze špičky nabídky myslí skoro na desetinásobek. Nový produkt je ovšem unikátní zejména tím, co říká jeho jméno - pohonnou jednotkou a napájecím systémem, které si vystačí bez obvyklé nafty. Spaluje totiž výhradně zkapalněný zemní plyn, odtud název LNG (Liquefied Natural Gas).

Generální ředitel automobilky se nechal slyšet: „Chtěl bych, aby plynová složka byla v dalších letech přítomna ve všech motorech našich nákladních automobilech s nosností 90 až 240 tun.“ Zhmotněným přání ředitele je zatím skromnější plynový pohon Kungur 550 o výkonu 410 kW (558 koní). Jeho srdcem je 12válcový motor YMZ-1204 a původem čínská palivová nádrž se systémem pro udržování velmi nízké teploty. Má kapacitou 360 litrů látky, kterou udržuje pod tlakem 16 MPa a teplotě -162 stupňů Celsia. Nemusí vám to přijít jako mnoho, vzhledem k obvykle malé oblasti působnosti těchto obrů není nutné vozit příliš velké zásoby, dočerpání obstará stanice přímo v dolech nebo mobilní cisterna.

Výhodou jsou samozřejmě nižší provozní náklady a ekologičtější provoz. Jinak Belaz LNG používá řadu komponentů od dalších modelů značky s nákladní kapacitou korby 21,5 metrů krychlových. Takových se po světových těžebnách nerostů prohání okolo pěti tisíc a výrobce hovoří o tom, že většina z nich by mohla být postupně nahrazena plynovým provedením, které bylo právě odhaleno - uveze toho stejně, je kompaktnější a provozně levnější.


Výrobce největších aut světa ukázal nový nejmenší model. Výjimečnost dává najevo jinak - 1 - Belaz LNG foto prvni 01Výrobce největších aut světa ukázal nový nejmenší model. Výjimečnost dává najevo jinak - 2 - Belaz LNG foto prvni 02Výrobce největších aut světa ukázal nový nejmenší model. Výjimečnost dává najevo jinak - 3 - Belaz LNG foto prvni 03Výrobce největších aut světa ukázal nový nejmenší model. Výjimečnost dává najevo jinak - 4 - Belaz LNG foto prvni 04Výrobce největších aut světa ukázal nový nejmenší model. Výjimečnost dává najevo jinak - 5 - Belaz LNG foto prvni 05Výrobce největších aut světa ukázal nový nejmenší model. Výjimečnost dává najevo jinak - 6 - Belaz LNG foto prvni 06Výrobce největších aut světa ukázal nový nejmenší model. Výjimečnost dává najevo jinak - 7 - Belaz LNG foto prvni 07Výrobce největších aut světa ukázal nový nejmenší model. Výjimečnost dává najevo jinak - 8 - Belaz LNG foto prvni 08
Nový Belaz LNG je nejmenším dumperem značky. Zajímavý je také snahou výrobce zařadit plyn do pohonu největších aut světa, postupe času by se měl dostat i modelů vyšších řad

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.