Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Firma, která i v ČR prodávala velmi levné, sportovní sedany, šla i proti Dacii, pak ale přišel krach
16.12.2020 | Petr Prokopec
Chvíli se zdálo, že by mohlo jít o úspěšného výrobce atraktivně vyhlížejících a přitom levných aut, letos se za ním ale zavřela voda. Ještě než se stal stalo, chystala firma MPM Motors také SUV Vultur.
Automobilka MPM Motors sice ve světě příliš známa není, v Česku však před dvěma lety způsobila menší pozdvižení. Tuzemský trh byl totiž jedním z mála, kde se její sportovně vyhlížející sedany prodávaly. Stejně rychle, jako se objevily, však zase zmizely. MPM pak sice nadále operovalo zejména ve Francii, které se po Rusku stalo jeho druhou domovinou, nicméně nakonec i zde muselo sbalit krám. Firma nedávno ohlásila bankrot a uvedla, že veškerá aktiva společnosti budou zlikvidována. To ovšem znamená, že se můžete dostat k něčemu neobvyklému.
Na březen roku 2021 se totiž chystá rozprodej firemního majetku, jenž nezahrnuje pouze kancelářské židle či náhradní díly, ale také řadu prototypů. MPM se chystalo svou nabídku jediného modelu výrazně rozšířit. Benzinový Erelis tak mělo doplnit elektrické provedení, které by převzalo pohonnou jednotku a baterie od Renaultu Zoe. Práce na této verzi však byly v zárodku, vývojový kus má proto omezenou maximálku pouze na 110 km/h. Reálně měl přitom vůz nabízet dojezd 350 km za méně než 30 000 Eur (cca 786 tisíc Kč), což je částka bez dotací.
Rodina modelu Erelis se nicméně neměla rozrůst pouze jedním směrem, v plánu byla i pancéřovaná verze, která by byla osazena 36 kevlarovými panely a okny o tloušťce 22 milimetrů. Tvůrci hodlali dostat na trh nejlevnější obrněný automobil, který by dokázal odolat jak malým palným zbraním, tak třeba i útočné pušce Kalašnikov. Také v tomto případě byla cena stanovena na 30 000 Eur, nicméně MPM záhy zjistilo, že pancíř navýšil hmotnost natolik, že bylo třeba přepracovat podvozek a brzdy. A na to již nebyly peníze.
Aby toho nebylo málo, Erelis se rovněž měl dočkat modernizace, stejně jako „supersportovní“ verze, která by dostala do vínku 180 koní namísto 130. Nicméně zatímco elektrické, pancéřované a faceliftované provedení to dotáhlo až do prototypu (byť v různé fázi rozpracovanosti), v případě vrcholu nabídky zůstalo pouze u plánů. Výkonnější sedan si tedy nebudete moci v onom březnu příštího roku pořídit ani na zahradu či výstavu, v případě ostatních exemplářů ale již štěstí mít můžete.
Snad nejzajímavější položkou celého rozprodeje nicméně bude SUV Vultur. MPM jej mělo hotový na 95 procent, čímž není míněn pouze samotný vůz. Firma měla zajištěny i veškeré dodavatele, stejně jako byl již připraven výrobní proces. Podle šéfa automobilky Igora Paramonova zbývalo pouze postavit prototyp, který by prošel ověřovacím procesem. Na ten však bylo třeba půl milionu Eur (13,1 mil. Kč), které se nepovedlo sehnat.
Dá se nicméně předpokládat, že pokud by Paramonov měl štěstí, mohl by oslovit i klientelu Dacie. Vultur měl startovat na úrovni 400 tisíc Kč, za což by nabídl 130 koní produkovaných 1,2litrovým přeplňovaným motorem z produkce PSA. Ze stejného zdroje by pak pocházelo i plug-in hybridní ústrojí, se kterým by SUV bylo k mání za přibližně 600 tisíc Kč, a to s opravdu rozsáhlou výbavou.
Aktuálně si tedy Vultur bude moci pořídit pouze jeden člověk, tedy pokud v rámci rozprodeje firemních aktiv někdo nezíská i montážní linky a veškerou dokumentaci, stejně jako práva na výrobu i prodej. Vlastně bychom se tak ani nedivili, kdyby mezi zájemci nechyběl i Renault, jenž by tak vyřadil ze hry nevítanou konkurenci. Či co více, začal by Vultur nabízet pod logem rumunské automobilky.
MPM Vultur bylo jen krůček od příjezdu do showroomů, zákazníci si totiž mohli dokonce i vybírat barvu pro svou vysněnou verzi. Foto: MTM Motors
Místo expanze však přišel krach, do historie se tak MTM zapíše jen jako tvůrce jediného modelu, který byl svého času k mání také u nás. Foto: Walter Kraft, Autoforum.cz
Zdroj: Histo-Auto
Bleskovky
- Pokrok? Číňané srovnali faceliftovanou Teslu Model Y s původní verzí, ukázali docela jinou realitu
včera - Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Majitel elektromobilu při parkování ťuknul do sloupku u cesty. Následky jsou sotva vidět, cena opravy by ho přesto zruinovala
před 3 hodinami - Další a další evropské země zvyšují povolené rychlosti na silnicích, Česko nevyjímaje. Ledy se hnuly po mnoha dekádách
před 5 hodinami - Také Audi končí s hloupými hrátkami s diverzitou, inkluzí a genderem, a to si zaměstnanci měli říkat „krásně” Audiáni
před 6 hodinami - Námluvy Nissanu a Hondy se zhroutily hned v zárodku. Trochu se opakuje scénář, který vedl k pádu spasitele firmy
před 8 hodinami - Důchodci si koupili Teslu Cybertruck. Ujeli s ní 109 km a pak raději řekli synovi, ať ji zase prodá
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva