Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Výroba největšího průšvihu moderních aut stojí už měsíc a půl, rozjezd byl znovu odložen
14.10.2021 | Petr Prokopec
Automobilka pro takový krok hledá pozitivní vysvětlení, je ale těžké věřit něčemu jinému, než že si stále není jista úspěchem posledního ohlášeného řešení. Tak jej raději chce testovat na už prodaných, nikoli dalších nově vyrobených vozech.
Elektrický Chevrolet Bolt je pořádná tříska pod nehtem, neboť další a další exempláře končí v plamenech. Americká automobilka proto v uplynulých měsících přistoupila hned ke dvěma svolávacím akcím, které ji vyšly již na 17,17 miliardy korun. Bohužel pro všechny se však ani jedna z nich neukázala být řešením, a tak všechna prodaná auta musí do servisů znovu. Tentokrát jim mají být vyměněny baterie za nové.
Chevrolet původně zmiňoval, že nová svolávací akce jej vyjde na dalších 1,8 miliardy dolarů, tedy na přibližně 39,35 miliardy korun. Nově však oznámil, že mnohem realističtější je částka pohybující se okolo 2 miliard dolarů (43,73 mld. Kč). Pro automobilku tak jde o nemalý průšvih, jenž navíc umocňuje skutečnost, že se týká jen 141 tisíc aut. To je zlomek už jen v rámci produkce Chevroletu, natož pak celého mateřského koncernu General Motors.
Automobilku může nyní těšit, že společnost LG Chem převzala požáry způsobené problematickými bateriemi alespoň částečnou odpovědnost a koncernu GM má zaplatit část z celkových nákladů na výměnu akumulátorů. Finální suma bude upřesněna ve chvíli, kdy se bude vědět více o skutečných nákladech spojených s výměnou baterií - dle Korejců by je ale tato svolávací akce neměla stát více než 1,2 mld. USD (26,24 Kč). Otázkou ovšem zůstává, zda vůbec půjde o řešení, případ jménem Bolt zůstává otevřen.
Patrné je to i z toho, že automobilka na přelomu srpna a září zastavila výrobu nových exemplářů. Nejprve tvrdila, že nemá díly, později ale přiznala, že prostě neví, zda nové vozy budou bezpečné. Nejprve měla výroba stát do půlky září, pak do půlky října a teď už GM přiznal, že ji neobnoví nejméně do konce října. Oficiálně prý proto, že se Chevrolet má zaměřit hlavně na onu svolávací akci, než na trh pošle další vozy. Tomu ale nevěří snad ani on sám - výměna akumulátorů není věc na týdny či měsíce, spíše nejméně na celý rok.
V zákulisí se tak hovoří o tom, že GM si po všech problémech není jistý, zda třetí možné řešení bude tím posledním a nechce riskovat prodejem dalších nových aut. Může se ukázat, že vozy budou hořet dál, pak by místo výměn raději sáhl po výkupu, na což ostatně stále sází mnozí dealeři. A i kdyby na plošný výkup nedošlo, může se některé vozy vyplatit prostě stáhnout z oběhu a zničit než investovat statisíce do baterky každého z nich a dalších 8 let záruky doufat, že se nic nepokazí.
Okolo Chevroletu Bolt je tedy stále plno nejasností, jistotou dnes zůstává jediné - elektrický hatchback se stal jedním z největších průšvihů automobilové historie a největším průšvihem moderních vozů. Stačí si uvědomit, že jen v rámci svolávacích akcí vyjde Američany a Korejce každý exemplář na přibližně půl milionu korun. Pokud k tomu pak připočteme ještě náklady na vývoj a výrobu, pak jsou GM a LG Chem těžce v mínusu. Jistě i proto ve vzduchu visí hromadný výkup a šrotování, může to být ta nejlevnější cesta, jak se celé patálie zbavit.
Výroba Chevroletu Bolt stále stojí, automobilka chce prý nejprve řešit svolávací akci. Podle nás ale chce spíše vidět, zda svolávací akce problém skutečně řeší, čímž si po všech problémech nemůže být jistý zřejmě už nikdo. Foto: Chevrolet
Zdroj: Reuters
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 7 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před hodinou - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 3 hodinami - Konečně: Policie v New Yorku dostala výslovný zákaz pouštět se do nesmyslných honiček, čtvrtina z nich končí nehodami a zraněními
před 4 hodinami - Nová, původně jen elektrická značka VW upřesnila, jak do svých aut nainstaluje spalovací motory
před 6 hodinami - Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.17. 12:47 - Truck Daškam
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie
- BMW Divize 01.16. 13:41 - Vrooom
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 01.15. 23:05 - abgx1