Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Další automobilka záměrně vyrábí nehotová auta, podle všeho už neměla na výběr
19.3.2021 | Petr Prokopec
Jako domeček z karet se začínají sypat zažité procedury výrobců aut v koronavirové době. Jejich největší současná noční můra v podobě nedostatku čipů je zjevně tak daleko od konce, že raději vyrábí auta bez nich.
Když v loňském roce přišla koronavirová pandemie, začali jsme v jejím úvodu dokonce na chvíli i spekulovat o tom, zda jí náhodou nějaká automobilka nepodlehne. Nakonec ale nebylo tak zle, jak se ještě na jaře zdálo. Výrobci tak s nemalými nadějemi vstupovali do letoška, který i díky vakcinaci měl přivát zpět staré časy, a tedy také zvýšený zájem publika. Jen málokdo ovšem tušil, že začátek roku 2021 bude podobně náročný jako toho loňského, a to nejen kvůli koronaviru. Místo pandemie nyní továrny uzavírá nedostatek čipů, který je pro výrobce evidentně další pohromou.
Nejnověji to dokládá Ford, kterému nezbylo než najet na strategii raženou konkurenčním koncernem General Motors. Tato automobilka se rozhodla, že kvůli nedostatku komponentů výrobu nezastaví, ale auta raději vyrobí bez části jinak standardní výbavy. GM dokonce taková auta dále prodává, Ford zvolil trochu jiný přístup.
I ten se rozhodl vyrábět vozy nehotové, a tak modely F-150 a Edge dokončí bez části čipů. Na rozdíl od GM je tak ale nemůže prodat, na to jsou chybějící funkce moc zásadní, auta si prý „po několik týdnů“ ponechá, než je bude moci dokončit a dodat zákazníkům. Tedy jinými slovy, pick-up i SUV sice budou z montážních linek sjíždět i nadále a automobilka nebude muset posílat dělníky na nucenou dovolenou, ovšem prodat je stejně nepůjde.
I tak je jako v případě GM pochopitelné, proč Ford sahá po této strategii. Modrý ovál již uvedl, že nedostatek čipů jej letos bude stát něco mezi 1 miliardou a 2,5 miliardami dolarů (cca 22 až 55 miliard korun), které by automobilka jinak utržila, pokud by měla vozy v nabídce. A jelikož F-150 je nejprodávanějším vozem Ameriky a navíc je velmi ziskový, jeho úplná odstávka by Fordu přinesla další obrovské ztráty. Modrý ovál tak chce co nejvíce redukovat dopady uzavřených továren v USA i v Evropě a auta vyrábět aspoň takto.
Automobilka zatím neupřesnila, kdy by mohla výrobu obnovit v plném měřítku, na rychlý návrat do normálu ale nejspíše může zapomenout. Momentálně se ukazuje, že problémy s nedostatkem čipů začíná mít i Toyota, tedy automobilka, která dosud byla brána jako jeden z vítězů čipové krize. Japonci hlavně v reakci na zemětřesení v roce 2011, kdy se ocitli taktéž bez stěžejních komponentů, uzavřeli s dodavateli smlouvy, které jim zaručovaly neustálý přísun všeho potřebného.
Nicméně i Toyota nakonec utlumuje výrobu hned ve čtyřech amerických továrnách, a to právě kvůli problémům na straně dodavatelské. Nejde ale jen o čipy, problémem je i nepřízeň počasí. Spojené státy zasáhla další vlna mrazivého a sněhového počasí, jež narušila dodávky mnoha komponentů. Japonci tedy na volnoběh pojedou jen po jistou dobu, než se tyto potíže vyřeší. U Fordu to ale tak snadné určitě nebude. Nakonec, je to už čtvrtý měsíc, co mnozí doufají v brzké řešení, které zjevně nepřichází a problém se jen prohlubuje.






Výroba Fordu F-150 se nezastavila, i když značce chybí stěžejní čipy. Auta proto bude vyrábět na sklad a dokončí je ve chvíli, kdy komponenty dorazí, i tak letos přijde na tržbách o až 55 miliard korun. Foto: Ford
Zdroj: Reuters
Bleskovky
Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
včeraPrvní kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
včeraNejoblíbenější produkt VW nestrádá. Jeho loňské prodeje se dokonce vyšplhaly na rekordní úroveň, za vším hledejte cenu
13.3.2025
Nejčtenější články
Ještě donedávna jen elektrický Dodge nakonec může dostat zpátky motor V8, dokonce i úplně nový
12.2.2025Francouzská komedie: Alpine zkouší za 6,7 milionu prodat speciál pomalejší než o 2,5 milionu levnější Porsche, jeho dynamiku si vymyslel
12.2.2025Tesla ve vlastních zveřejněných materiálech možná nechtěně propálila své nové modely. A možná jen hraje hry
12.2.2025Zpackané nové BMW M5 si zkouší napravit reputaci tímto speciálem. Nemá šanci, to spíš vynikne jeho otylost
12.2.2025Policie vyhmátla řidiče Audi RS4 s důmyslným zařízením na skrývání registrační značky, James Bond by se od něj mohl učit
12.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva