Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Vyklápěcí světla se vrací do výroby, ale ne až tak velkolepě, jak jejich tvůrci doufali
29.5.2019 | Petr Prokopec
Pomineme-li pár dožívajících modelů z kraje tohoto století, pak jsme nový vůz s vyklápěcími světly nepoznali dekády. Tuningová firma Dannyho Bahara se o takový postarala, ne vše je ale tak skvělé, jak se na první pohled může zdát.
O znovuzrození značky De Tomaso se již léta snaží kdekdo. Asi nejblíže byl před deseti lety Gian Mario Rossignolo, který zformoval novou společnost a dokonce v roce 2011 představil na ženevském autosalonu koncept Deauville. Z veškerých plánů ale sešlo, Rossignolo byl navíc o rok později zatčen. De Tomaso tak nadále zůstává pouze ikonou minulosti, s čímž se ovšem někteří lidé nehodlají smířit. Jedním z nich je i bývalý šéf Lotusu Danny Bahar, který se rozhodl pod hlavičkou své tuningové firmy Ares Design představit světu novodobé kupé Pantera.
Kupé s motorem uprostřed bylo nejpopulárnějším modelem bývalé automobilky, která jich nakonec prodala přes sedm tisíc exemplářů. Těžila přitom ze spolupráce s Fordem, jehož osmiválec Cleveland produkoval zprvu 331 a posléze 355 koní. Přenos výkonu na zadní kola dostal na starost pětistupňový manuál, se kterým bylo možné u redesignované verze představené v roce 1988 dosáhnout nejvyšší rychlosti 280 km/h. Stovku pak Pantera pokořila za zhruba 5 sekund, což byly na tehdejší dobu působivé parametry.
Nové provedení nazvané Panther ProgettoUno je na tom ovšem ještě lépe, a to samozřejmě díky výchozímu vozu, který si navíc klienti musí dodat sami. Ares Design dárcovské Lamborghini Huracán zbaví veškerých panelů karoserie, které nahradí vlastními karbonovými. Opomenuta přitom není ani integrovaná ochranná klec, zatímco interiér si zákazníci mohou specifikovat sami. Ares do kabiny dodává vlastní sedadla, jež je možné nechat potáhnout kombinací kůže a Alcantary.
Pod novým kabátem bije původní srdce, tedy 5,2litrový atmosférický desetiválec, který je stejně jako původní pohonná jednotka usazen za zády řidiče a spolujezdce. Ares Design tvrdí, že výkon byl vyšponován na 650 koní, zatímco hmotnost vozu měla přepracováním karoserie poklesnout jen na 1 423 kg. Je proto poměrně překvapivé, že stovku má Panther na tachometru až za 3,1 sekundy, tedy o dvě desetiny později než Huracán Performante s méně koňmi a více kily.
S ohledem na zhoršenou jízdní dynamiku je tak vlastně otázkou, nakolik bude Ares Design s novinkou úspěšný. Je třeba si uvědomit, že zákazníci nejprve musí pořídit Huracán, než za jeho rozřezání a přepracování zaplatí dalších 615 tisíc Eur (cca 15 890 080 Kč). Respektive daleko více v závislosti na svých individuálních tužbách. Plán na výrobu 70 kusů je tak více než odvážný, ovšem nic jiného asi od Bahara ani nelze čekat.
Je to pochopitelně výjimečné auto, zcela mimořádným jej ale činí jediný detail - vyklápěcí čelní světla. Ta byla ve velké módě právě v 80. letech a široce rozšířená byla i v těch 90., po příchodu nového milénia ně ale všichni výrobci postupně zanevřeli kvůli bezpečnostním předpisům. V tomto ohledu tak musíme dát firmě palec nahoru za odvahu, že vůbec s „mrkačkami“ tvořenými karbonem a LEDkami přišla a docela by nás zajímalo, jak jsou světla řešena, aby předpisům na ochranu chodců bylo učiněno zadost.
Dodat pak už můžeme jen to, že na Concorso d'Eleganza Villa d'Este, kde se Panther ProgettoUno představil, nezazářil tak moc, jak si tvůrci představovali. Klasický střih a vyklápěcí světla zaujala, ztvárnění vozu už méně. Zpracování některých detailů či kvalita laku by mely být lepší, rozhodně pak u auta, za které budete muset dát něco kolem 20 milionů korun.
De Tomaso Pantera se vrací mezi živé, tedy neoficiálně. Tuningová firma Ares Design totiž přepracovala Lamborghini Huracán, jemuž dodala novou karoserii a poladila i atmosférický desetiválec
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před hodinou - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 3 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 4 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera
Živá témata na fóru
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 10:38 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch
- Toyota obecně 11.22. 10:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 09:48 - GeneHawkins
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.22. 09:31 - Snowman000
- Politický koutek 11.22. 07:10 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB