Vyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard

Příkladné finanční zdraví v případě Nissanu v jeho současné situaci asi nikdo nečekal, takový výsledek je ale šokem. Problémem navíc není jen současná kondice firmy, ale hlavně to, že se nezdá, že by měla recept, jak se z patálií dostat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Vyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard

před 3 hodinami | Petr Prokopec

Vyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard

/

Foto: Tomohiro Ohsumi, Bloomberg

Příkladné finanční zdraví v případě Nissanu v jeho současné situaci asi nikdo nečekal, takový výsledek je ale šokem. Problémem navíc není jen současná kondice firmy, ale hlavně to, že se nezdá, že by měla recept, jak se z patálií dostat.

Být fanouškem Nissanu je v dnes hodně těžké. Zvlášť v Česku, neboť pokud se podíváte na nabídku značky, vyberete si z ní jen za předpokladu, že jste milovníkem SUV, dodávek či nemasných elektromobilů. A designově či technicky vlastně neohromují ani ostatní modely značky.

Z Nissanu se tak v podstatě stala už jen alternativa k zavedeným automobilkám, jak dokládají tuzemské prodeje. Jen 479 prodaných aut za první tři měsíce sice oproti loňsku představuje nárůst, nominálně je to ale pořád velmi málo. Ttřeba SsangYong má letos na na kontě 836 prodaných vozů a MG Motor dokonce 1 319 prodejů.

Je to opravdu dramatický rozdíl třeba oproti roku 2019, kdy Nissan měl po prvním kvartálu na kontě 623 registrací, zatímco SsangYong pouze sedm a MG u nás nic nenabízelo. O rovnou dekádu zpátky pak Nissanu mezi výrobci patřila 12. příčka v pořadí, neboť místnímu zastoupení se od ledna do března 2015 povedlo prodat 1 186 aut. O dvou vozech SsangYongu bychom se přitom z úcty spíše neměli zmiňovat, na MG pak tou dobou vzpomínali jen pamětníci. Máme tu tedy opravdu dramatické změny, které ukazují, kam zejména po vyhnání Carlose Ghosna z vedení firmy automobilka upadla.

Nissan navíc nechuraví jen v Česku a jejich situace je ještě horší, než se dosud myslelo. Ghosn, který firmu dekády držel ve stamiliardových ročních ziscích, musí jen koulet očima, neboť automobilka včera ještě před odhalením kompletních loňských výsledků avizovala, že za uplynulý fiskální rok končící k 31. březnu 2025 vykáže ztrátu 700 až 750 miliard jenů, tedy asi 107 až 115 miliard Kč. To jsou obrovské peníze, půjde o nejvyšší ztrátu v historii firmy.

Je tady jasné, že Nissanu už neteče do bot, ale je až po krk v bryndě. Smích tak zmizel z tváře i těm největším optimistům, místo toho se řada z nich ptá, jak automobilka přežije letošní rok. Pohled na některé momentálně ohlášené aktivity ale velké naděje nebudí, Japonci se totiž zjevně ze svého dosavadního propadu nepoučili.

Značka totiž podle Auto News poslala k ledu dva nové sedany, které chtěla vyrábět ve Spojených státech, Loni v květnu došlo na pozastavení projektu, nyní je u ledu zcela. Podle mluvčího firmy Christiana Meuniera se „trh se sedany zmenšuje“. Místo toho Nissan hodlá uvolněné zdroje přesměrovat na vývoj nového elektrického SUV, které dostane i logo Infiniti a dorazí v roce 2028.

Co přitom dostalo Nissan do současných problémů? Série chybných manažerských rozhodnutí, mimo jiné sazka na elektrifikaci a SUV, která dnes v hojné míře nabízí kdekdo. Automobilka navíc daný pohon a karosářský styl spojila s designem, který se dost možná nelíbí ani jeho autorům. Není tak divu, že se lidé v showroomech obrací na pětníku a míří ke konkurenci. Jaké je ale řešení značky? Nabídnout všeho špatného ještě o trochu víc, navíc až za tři roky.

Nissan tak připomíná člověka, který již dekádu mlátí hlavou o zeď. Nyní přitom zjistil, že lebku má naprasklou více, než si myslel. Jenže místo aby vzal do rukou obvaz, tedy jinými slovy vyrukoval s vozy, se kterými zaujme, raději navyšuje vzdálenost, s jakou se vůči onomu betonu hodlá rozeběhnout. Někdy máme pocit, že některé automobilky řídí parta sebevrahů, v případě Nissanu předělali jednu z finančně nejzdravějších automobilek světa v churavějící stín sebe sama během jednotek let.


Vyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard - 1 - Nissan Ariya 2025 ilustracni foto 01Vyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard - 2 - Nissan Ariya 2025 ilustracni foto 02Vyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard - 3 - Nissan Ariya 2025 ilustracni foto 03
Elektrického SUV Ariya se u nás letos prodal jediný kousek. A je otázkou, zda náhodou nejde o výstavní exemplář nějakého dealera. Lidé tak značce jasně ukazují, oč nemají zájem. Jenže přesně to jim Japonci hodlají nadělit v ještě větším množství. Foto: Nissan

Zdroje: Nissan, Bloomberg, Auto News, SDA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.