Škodu Kodiaq prodejně drtí ještě větší čínské SUV za 277 tisíc Kč, prodává se 11krát líp

Je pozoruhodné vidět, jakým sebevědomím nadále hýří evropské mainstreamové značky i v situaci, kdy na největším trhu světa dostávají na frak od donedávna neznámých konkurentů. A přesně ty samé automobilky se vydávají s nimi soupeřit v dalších zemích.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Škodu Kodiaq prodejně drtí ještě větší čínské SUV za 277 tisíc Kč, prodává se 11krát líp

12.4.2023 | Petr Miler

Škodu Kodiaq prodejně drtí ještě větší čínské SUV za 277 tisíc Kč, prodává se 11krát líp

/

Foto: Jetour

Je pozoruhodné vidět, jakým sebevědomím nadále hýří evropské mainstreamové značky i v situaci, kdy na největším trhu světa dostávají na frak od donedávna neznámých konkurentů. A přesně ty samé automobilky se vydávají s nimi soupeřit v dalších zemích.

Jedním z velkých automobilových témat posledních let je až brutální úpadek Škody v Číně. Česká značka na svém kdysi největším trhu nyní dostává na frak takovým způsobem, že vedle toho skvěle vypadají i její též se propadající české prodeje (loni níže o dalších 11,3 procenta). Pokud ale škodovka za velkou zdí padá ke dnu a celý trh se drží mnohem výše, co si nyní kupují Číňané, kteří dříve chodili pro vozy s okřídleným šípem ve znaku?

Odpověď není tak složitá - jsou to vozy konkurenčních značek, které se snaží stále víc. Škoda poněkud usnula na vavřínech a s cenami podobnými těm českým nabízí v Číně sice stejně solidní auta, ale v docela jiném prostředí. Může to znít paradoxně, ale ani komunistický moloch není svázán takovými omezeními jako Evropská unie, a tak tam není problém dostat na trh auta nabízející podobnou muziku ne levněji, ale až za směšný zlomek cen škodovek. A protože česká značka není znakem prestiže, strádá.

Ukázkou auta, které dává na frak jednomu z českých modelů, je Jetour X90. Jde o velké, sedmimístné SUV, přímého konkurenta Škody Kodiaq, která v ČR dnes startuje na podle nás naprosto absurdních 1 069 000 Kč s motorem 1,5 TSI o 150 koních, s předním pohonem a nezbytně pětimístným interiérem. Pokud byste chtěli sedm míst, musíte připlatit 30 000 Kč - minimálně jsme tedy na 1,1 milionu korun.

Za to dostanete sice na jedné straně sedmimístné auto disponující obřím zavazadlovým prostorem, ovšem osazené nijak zvlášť oslnivým motorem o výkonu 150 koní. Převodovka je sice automaticky... automatická, výbava má ale k bohaté daleko. K dispozici je leccos, ale už kombinace automatu a pohonu 4x4 s třetí řadou sedadel znamená dát za Kodiaq hodně přes 1,2 milionu Kč. Podobná cenová politika se vymyká našemu chápání.

Právě Jetour, značka známější automobilky Chery, ale dokazuje, že zmíněné lze prodávat i za zlomek těchto částek. Model X90 zvládá Škodu Kodiaq překonat hned v několika ohledech. Na délku mu totiž naměříme 4 840 milimetrů, na šířku 1 925, na výšku 1 780 a v případě rozvoru 2 850. České SUV je tak horší ve všech směrech a rovnat se čínskému soupeři nemůže ani dodávanými koly - Jetour v základu používá lité dvacítky.

Stejně jako u Škody Kodiaq je základem pětimístné provedení se dvěma řadami sedadel, nicméně jen u příplatkové třetí lavice se Číňané nezastavili. X90 je totiž možné pořídit i jako šestimístné, přičemž v takové chvíli uprostřed trůní dvě nezávislá křesla. Pod kapotou je pak v základu stejný motor jako u základní Škody Kodiaq, tedy přeplňovaná jedna-pětka, ovšem s výkonem 115 kW (156 koní). Převodovka je v tu chvíli standardně šestistupňová manuální, za drobný příplatek lze mít šestistupňovou dvouspojku.

Alternativou je jen o něco málo větší, ale citelně silnější jedna-šestka turbo s výkonem 197 koní. Její výkon na kola tentokrát přes sedmistupňový automat, hnaná osa je vždy přední. Za tím jistě stojí snaha o minimalizaci cen, která se ovšem neprojevuje na standardní výbavě. X90 je totiž již v základu osazeno šesti airbagy, digitálním přístrojovým štítem, 9palcovou centrální obrazovkou, kůží, sadou kamer, adaptivním tempomatem, autonomními brzdami či automatickým parkingem.

Za většinu těchto prvků je v případě vozů nabízených v Evropě třeba připlácet i v prémiovém segmentu, Jetour ale vše nabízí v mainstreamu, a to u základního provedení. Ten je v tuto chvíli k mání od 89 900 yuanů, tedy stěží uvěřitelných 277 tisíc Kč. A i když sáhnete po výbavou maximálně nabušené verzi Shadow Royal Edition se skoro 200 koňmi a automatem, jste na 135 900 yuanech, tedy 420 tisících Kč.

To jsou vážně neuvěřitelné sumy. Základ X90 tedy stojí skoro čtvrtinu toho, co Kodiaq ve srovnatelné specifikaci, vrchol pořád o hodně méně než polovinu. Tušíme, že ani takovou nabídkou by lecjaký Evropan nepohrdl, Jetoury se vzhledem k působnosti Chery mohou dostat na jakýkoli západní trh prakticky kdykoli. Přímo v Číně pak škodovky válcují rozdílem mnoha tříd - i v letošním roce jsou prodeje X90 skoro 11krát vyšší než v případě Kodiaqu. Pravda, velké SUV Škody v baště komunismu zachází na úbytě, mimo jiné ale i kvůli tomu, že Jetour a jemu podobní konkurenti válí, tak to prostě je.


Škodu Kodiaq prodejně drtí ještě větší čínské SUV za 277 tisíc Kč, prodává se 11krát líp - 1 - Jetour X90 2021 cena prodeje 01Škodu Kodiaq prodejně drtí ještě větší čínské SUV za 277 tisíc Kč, prodává se 11krát líp - 2 - Jetour X90 2021 cena prodeje 02Škodu Kodiaq prodejně drtí ještě větší čínské SUV za 277 tisíc Kč, prodává se 11krát líp - 3 - Jetour X90 2021 cena prodeje 03Škodu Kodiaq prodejně drtí ještě větší čínské SUV za 277 tisíc Kč, prodává se 11krát líp - 4 - Jetour X90 2021 cena prodeje 04Škodu Kodiaq prodejně drtí ještě větší čínské SUV za 277 tisíc Kč, prodává se 11krát líp - 5 - Jetour X90 2021 cena prodeje 05Škodu Kodiaq prodejně drtí ještě větší čínské SUV za 277 tisíc Kč, prodává se 11krát líp - 6 - Jetour X90 2021 cena prodeje 06Škodu Kodiaq prodejně drtí ještě větší čínské SUV za 277 tisíc Kč, prodává se 11krát líp - 7 - Jetour X90 2021 cena prodeje 07
Jetour X90 je velmi dobře vybavenou čínskou alternativou pro Škodu Kodiaq. Oproti ní stojí zlomek, přestože je větší, v základu počítá s výkonnější technikou a nesrovnatelně vyšší výbavou. Foto: Jetour

Zdroj: Jetour

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.