Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW zareagoval na obvinění EU z dalších podvodů s diesely, dal jí okusit její vlastní medicínu
27.9.2021 | Petr Prokopec
Bez hlubší znalosti technické podstaty věci se dalo uvažovat nad tím, že se Němci začnou znovu kát, tentokrát ale skutečně nemají nad čím. Generální advokát evropského podle nás vaří z vody a VW si to myslí též.
Minulý týden generální advokát evropského soudního dvora Anthanasios Rantos přišel s názorem, že Volkswagen opětovně podvádí s dieselovými motory. A i když se může zdát, že názor jednoho právníka není něco, s čím by si VW musel dělat hlavu, opak je pravdou. Rantos není jen tak nějaký advokát, v systému evropského soudnictví plní roli jakési druhé instance a pokud soudu předkládá nějaký „opinion” (protože tak se věci oficiálně říká), je to sice nezávazný, ale pro rozhodování soudu velmi důležitý argument - jen zřídka rozhodne v rozporu s ním.
Podle Rantosova pohledu německá automobilka využívá tzv. Termální okno, během kterého nedochází k aktivaci všech anti-emisních systémů, a to kvůli ochraně pohonné jednotky. Něco takového je Bruselem oficiálně povoleno, Rantos jistě kovaný v právu však prokázal, že člověk neznalý automobilové techniky se může v jiném oboru snadno ztratit.
Již ve chvíli, kdy jeho slova vešla ve známost, jsme poukazovali na logické nesrovnalosti v jeho argumentaci. Zejména pak ve smyslu toho, co dnes lze vnímat jako pohonnou jednotku. Vskutku totiž nejde mluvit jen o bloku či hlavě válců nebo třeba o turbodmychadlu. Jednotlivé komponenty do sebe zapadají, či spolu navzájem spolupracují, načež vyřazení jednoho může vést i k zastavení vozu.
Sám generální advokát ve svém stanovisku uvádí, že „pouze okamžité riziko poškození, které je iniciované specifickou hrozbou během pohybu vozidla, může ospravedlnit použití něčeho, jako je termální okno. Z mého úhlu pohledu taková situace může vyvstat, pokud nefunkční EGR může mít náhlý vliv na chod motoru jako takového a běžná a odpovídající údržba nedokáže takovému efektu zabránit.“
Sám Rantos tedy sám připouští, že automobilky mohou termální okno používat, pokud to skutečně slouží k ochraně motoru. Nicméně i přesto řešení Volkswagenu napadá, protože zároveň zastává názor, že slouží pouze o ochraně EGR, nikoliv motoru. Nicméně pokud EGR vyřadíme ze hry, je narušena recirkulace spalin, kdy speciální potrubí znovu využívá část výfukových plynů, které žene do sacího potrubí. Je tak evidentní, že funkčnost EGR je pro něj klíčová, navíc redukuje nečistoty na několika úrovních. Bez něj tedy moderní motory nemohou fungovat tak, jak mají.
Přesně takto vidí celou situaci i Volkswagen, který na obvinění oficiálně zareagoval. „Podle názoru generálního advokáta je použití termálního okna odůvodněné, pokud má zamezit například poruše funkce ventilu EGR, která má náhlý účinek na samotný provoz motoru, aniž by těmto důsledkům bylo možné zabránit pravidelnou údržbou Toto je uvedeno přímo v odstavci 125 jeho stanoviska,“ konstatuje VW.
„Dle kritérií stanovených samotným generálním advokátem zůstávají termální okna používaná ve vozidlech VW Group přípustná. Jejich účelem je zabránit náhlým a bezprostředním rizikům poškození motoru,“ uvádí dále Němci. Přesně to si myslíme i my, Rantos svou vlastní argumentací v podstatě popírá svá vlastní obvinění - jen možná dokonale nerozumí tomu, jak současné motory fungují.
Každopádně je evidentní, že již tentokrát Němci nesklapnou podpatky a nepřiznají jakékoli pochybení. Místo toho nás čeká právní bitva, ve které půjde o celkový osud dieselů - zatím institucím EU vrací úder jejich vlastními zbraněmi.
Motory TDI používají podle VW termální okno přesně tak, jak je popsáno v pravidlech EU a jak se o tom ostatně zmiňuje i generální advokát evropského soudu Anthanasios Rantos. Ten zároveň zmiňuje i nutnost ochrany EGR, to však jako součást motoru nebere, a proto technologii značky bere jako nelegální. Že ta nyní nesouhlasí, je nabíledni. Foto: Volkswagen
Zdroj: Volkswagen
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Porsche říká, že Macan bude jeho nejprodávanějším autem i s elektrickým pohonem. Počkáme si na to
před hodinou - Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
včera - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 00:25 - petr_riha
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis