VW zareagoval na obvinění EU z dalších podvodů s diesely, dal jí okusit její vlastní medicínu

Bez hlubší znalosti technické podstaty věci se dalo uvažovat nad tím, že se Němci začnou znovu kát, tentokrát ale skutečně nemají nad čím. Generální advokát evropského podle nás vaří z vody a VW si to myslí též.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

VW zareagoval na obvinění EU z dalších podvodů s diesely, dal jí okusit její vlastní medicínu

27.9.2021 | Petr Prokopec

VW zareagoval na obvinění EU z dalších podvodů s diesely, dal jí okusit její vlastní medicínu

/

Foto: Volkswagen

Bez hlubší znalosti technické podstaty věci se dalo uvažovat nad tím, že se Němci začnou znovu kát, tentokrát ale skutečně nemají nad čím. Generální advokát evropského podle nás vaří z vody a VW si to myslí též.

Minulý týden generální advokát evropského soudního dvora Anthanasios Rantos přišel s názorem, že Volkswagen opětovně podvádí s dieselovými motory. A i když se může zdát, že názor jednoho právníka není něco, s čím by si VW musel dělat hlavu, opak je pravdou. Rantos není jen tak nějaký advokát, v systému evropského soudnictví plní roli jakési druhé instance a pokud soudu předkládá nějaký „opinion” (protože tak se věci oficiálně říká), je to sice nezávazný, ale pro rozhodování soudu velmi důležitý argument - jen zřídka rozhodne v rozporu s ním.

Podle Rantosova pohledu německá automobilka využívá tzv. Termální okno, během kterého nedochází k aktivaci všech anti-emisních systémů, a to kvůli ochraně pohonné jednotky. Něco takového je Bruselem oficiálně povoleno, Rantos jistě kovaný v právu však prokázal, že člověk neznalý automobilové techniky se může v jiném oboru snadno ztratit.

Již ve chvíli, kdy jeho slova vešla ve známost, jsme poukazovali na logické nesrovnalosti v jeho argumentaci. Zejména pak ve smyslu toho, co dnes lze vnímat jako pohonnou jednotku. Vskutku totiž nejde mluvit jen o bloku či hlavě válců nebo třeba o turbodmychadlu. Jednotlivé komponenty do sebe zapadají, či spolu navzájem spolupracují, načež vyřazení jednoho může vést i k zastavení vozu.

Sám generální advokát ve svém stanovisku uvádí, že „pouze okamžité riziko poškození, které je iniciované specifickou hrozbou během pohybu vozidla, může ospravedlnit použití něčeho, jako je termální okno. Z mého úhlu pohledu taková situace může vyvstat, pokud nefunkční EGR může mít náhlý vliv na chod motoru jako takového a běžná a odpovídající údržba nedokáže takovému efektu zabránit.“

Sám Rantos tedy sám připouští, že automobilky mohou termální okno používat, pokud to skutečně slouží k ochraně motoru. Nicméně i přesto řešení Volkswagenu napadá, protože zároveň zastává názor, že slouží pouze o ochraně EGR, nikoliv motoru. Nicméně pokud EGR vyřadíme ze hry, je narušena recirkulace spalin, kdy speciální potrubí znovu využívá část výfukových plynů, které žene do sacího potrubí. Je tak evidentní, že funkčnost EGR je pro něj klíčová, navíc redukuje nečistoty na několika úrovních. Bez něj tedy moderní motory nemohou fungovat tak, jak mají.

Přesně takto vidí celou situaci i Volkswagen, který na obvinění oficiálně zareagoval. „Podle názoru generálního advokáta je použití termálního okna odůvodněné, pokud má zamezit například poruše funkce ventilu EGR, která má náhlý účinek na samotný provoz motoru, aniž by těmto důsledkům bylo možné zabránit pravidelnou údržbou Toto je uvedeno přímo v odstavci 125 jeho stanoviska,“ konstatuje VW.

„Dle kritérií stanovených samotným generálním advokátem zůstávají termální okna používaná ve vozidlech VW Group přípustná. Jejich účelem je zabránit náhlým a bezprostředním rizikům poškození motoru,“ uvádí dále Němci. Přesně to si myslíme i my, Rantos svou vlastní argumentací v podstatě popírá svá vlastní obvinění - jen možná dokonale nerozumí tomu, jak současné motory fungují.

Každopádně je evidentní, že již tentokrát Němci nesklapnou podpatky a nepřiznají jakékoli pochybení. Místo toho nás čeká právní bitva, ve které půjde o celkový osud dieselů - zatím institucím EU vrací úder jejich vlastními zbraněmi.


VW zareagoval na obvinění EU z dalších podvodů s diesely, dal jí okusit její vlastní medicínu - 1 - Skoda Octavia RS TDI vs VW Golf GTD vs BMW 120d drag 04VW zareagoval na obvinění EU z dalších podvodů s diesely, dal jí okusit její vlastní medicínu - 2 - Skoda Octavia RS TDI vs VW Golf GTD vs BMW 120d drag 05VW zareagoval na obvinění EU z dalších podvodů s diesely, dal jí okusit její vlastní medicínu - 3 - Skoda Octavia RS TDI vs VW Golf GTD vs BMW 120d drag 06
Motory TDI používají podle VW termální okno přesně tak, jak je popsáno v pravidlech EU a jak se o tom ostatně zmiňuje i generální advokát evropského soudu Anthanasios Rantos. Ten zároveň zmiňuje i nutnost ochrany EGR, to však jako součást motoru nebere, a proto technologii značky bere jako nelegální. Že ta nyní nesouhlasí, je nabíledni. Foto: Volkswagen

Zdroj: Volkswagen

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše