VW zabil stylový Arteon o dva roky dřív, než plánoval. V Česku se i v jediné verzi pořád prodával líp než všechny elektrické ID

Němci dál nejeví nejmenší zájem o to, co lidé chtějí, co se prodává a co ne. A jedou si svou. Končí tak i s poslední verzí Arteonu, který byl na jednu stranu v podstatě vždy propadákem. Na tu druhou ale pořád neklesl tak hluboko jako protežované modely ID.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

VW zabil stylový Arteon o dva roky dřív, než plánoval. V Česku se i v jediné verzi pořád prodával líp než všechny elektrické ID

11.1.2025 | Petr Miler

VW zabil stylový Arteon o dva roky dřív, než plánoval. V Česku se i v jediné verzi pořád prodával líp než všechny elektrické ID

/

Foto: Volkswagen

Němci dál nejeví nejmenší zájem o to, co lidé chtějí, co se prodává a co ne. A jedou si svou. Končí tak i s poslední verzí Arteonu, který byl na jednu stranu v podstatě vždy propadákem. Na tu druhou ale pořád neklesl tak hluboko jako protežované modely ID.

Vypadalo to jako předem jasně nalajnovaná „success story”, nakonec se z ní ale vyklubalo jedno velké trápení. Situaci na začátku příběhu modelu Arteon od VW velmi trefně shrnul kolega, když jej v testu označil za Superb po návštěvě u německého krejčího. Přesně tím tento model byl - v zásadě ekvivalent klasického Passatu, který ale po vzoru Škody Superb přidal do hry praktičtější karoserii liftback a vážně neotřelý, atraktivní design.

Vypadalo to jako vítězná kombinace a VW se zprvu dokonce netajil záměrem, že jde právě o nástupce Passatu, jehož odbyt začal toho času stagnovat. Z nějakého důvodu to ale nezafungovalo - konzervativní klientela legendárního sedanu a kombíku zůstala věrná svému „pašíkovi”, škodovkáři dál kupovali Superb a na Arteon zbylo jen místo v koutě.

VW udělal leccos pro to, aby situaci změnil, později přišel i se stylovým kombíkem Shooting Brake, verzí R, auto porůznu zlevňoval... Nic z toho nezabralo. Absolutní propadák to nebyl, vzhledem k vysokým očekáváním ale ano. A tak se už v polovině roku 2023 začalo mluvit o tom, že celý tento model skončí bez nástupce. Na některých trzích k tomu s koncem předminulého roku skutečně došlo, mj. u nás, kde byl mimochodem vždy docela populární, ale zůstal v prodeji aspoň onen svérázný kombík a VW slíbil, že jej udrží v nabídce do roku 2026. Ale co dnes můžete Němcům věřit, že?

Tohle se rozhodně realitou nestalo, neboť rok 2025 sotva začal a Arteon je po smrti. Automobilka v podstatě jen potichu vypnula linku v Osnabrücku, kde se vůz vyráběl v oné poslední dostupné verzi, a nikomu o tom neřekla. O skonu tohoto modelu se jménem firmy pouze podělil jeden z mluvčích Volkswagenu na LinkedInu a to je celé.

Důvod není jasný - jak už padlo, ještě před 10 měsíci automobilka avizovala zachování výroby do roku 2026. To obvykle neznamená do ledna 2026, spíš do podzimu toho roku a nástupu produkce vozů nových modelových let. Takže se nacházíme skoro dva roky před avizovaným termínem, přesto přišel konec. A prodejní problém vůz neměl, tedy ne neočekávaný. S koncem liftbacku asi polovina prodejů zmizela, kombík si tedy vedl podle očekávání - ne skvěle, ale všímejme si relativity.

Například v českých prodejních datech SDA vidíme za loňský rok 281 prodaných Arteonů, což je výrazný meziroční pokles, ale jak už padlo - nabídka výrazně prořídla, prodeje musely jít adekvátně dolů. Pořád je to ale číslo, které bezpečně překonává libovolný model ID, u kterých se VW může přetrhnout, aby jich vyrobil co nejvíc bez ohledu na poptávku. A překonává mj. i elektrický ekvivalent v podobě modelu ID.7, který ani sám neví, jak daleko dojede. Máme tu tedy odstřelené auto na konci života vs. protežovaného premianta na jeho začátku, a přesto jsou prodeje takové.

I tak je to Arteon, který končí, jako už asi tisící projev toho, jak si VW dál žije ve svém plánovaném světě udržující jen minimální vazby na realitu a zcela okrajově reagující na preference zákazníků. Tušíme, že víc než co jiného má s osudem „Artieho” do činění snaha VW nakopnout prodeje elektrického modelu ID.7, k němuž je vůz pro automobilku nevítanou neelektrickou alternativou. Smutné, ale nakonec nepřekvapivé. Dodejme, že Arteon končí po výrobě bezmála 200 tisíc aut po necelých 8 letech na světě ve formě liftbacku a a pěti ve formě kombíku. Vlastně nám bude docela chybět. A podstatné části Čechů též. VW si ale myslí, že zná budoucnost, a jedná primárně v souladu s tím.


VW zabil stylový Arteon o dva roky dřív, než plánoval. V Česku se i v jediné verzi pořád prodával líp než všechny elektrické ID - 1 - VW Arteon 2020 facelift prvni sada 18VW zabil stylový Arteon o dva roky dřív, než plánoval. V Česku se i v jediné verzi pořád prodával líp než všechny elektrické ID - 2 - VW Arteon 2020 facelift prvni sada 19VW zabil stylový Arteon o dva roky dřív, než plánoval. V Česku se i v jediné verzi pořád prodával líp než všechny elektrické ID - 3 - VW Arteon R Shooting Brake cena Nemecko 2021 02VW zabil stylový Arteon o dva roky dřív, než plánoval. V Česku se i v jediné verzi pořád prodával líp než všechny elektrické ID - 4 - VW Arteon R Shooting Brake cena Nemecko 2021 03VW zabil stylový Arteon o dva roky dřív, než plánoval. V Česku se i v jediné verzi pořád prodával líp než všechny elektrické ID - 5 - VW Arteon 2020 facelift prvni sada 21VW zabil stylový Arteon o dva roky dřív, než plánoval. V Česku se i v jediné verzi pořád prodával líp než všechny elektrické ID - 6 - VW Arteon R Shooting Brake cena Nemecko 2021 04VW zabil stylový Arteon o dva roky dřív, než plánoval. V Česku se i v jediné verzi pořád prodával líp než všechny elektrické ID - 7 - VW Arteon R Shooting Brake cena Nemecko 2021 05VW zabil stylový Arteon o dva roky dřív, než plánoval. V Česku se i v jediné verzi pořád prodával líp než všechny elektrické ID - 8 - VW Arteon R Shooting Brake cena Nemecko 2021 06VW zabil stylový Arteon o dva roky dřív, než plánoval. V Česku se i v jediné verzi pořád prodával líp než všechny elektrické ID - 9 - VW Arteon 2020 facelift prvni sada 20
A je to zase jinak, VW Arteon zcela končí asi o dva roky dřív, než nakonec měl. Tušíme, že snaha nakopnout prodeje elektrického modelu ID.7 s tím má mnoho co do činění. Foto: Volkswagen

Zdroje: Volkswagen, SDA

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše