Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW zabil stylový Arteon o dva roky dřív, než plánoval. V Česku se i v jediné verzi pořád prodával líp než všechny elektrické ID
11.1.2025 | Petr Miler
Němci dál nejeví nejmenší zájem o to, co lidé chtějí, co se prodává a co ne. A jedou si svou. Končí tak i s poslední verzí Arteonu, který byl na jednu stranu v podstatě vždy propadákem. Na tu druhou ale pořád neklesl tak hluboko jako protežované modely ID.
Vypadalo to jako předem jasně nalajnovaná „success story”, nakonec se z ní ale vyklubalo jedno velké trápení. Situaci na začátku příběhu modelu Arteon od VW velmi trefně shrnul kolega, když jej v testu označil za Superb po návštěvě u německého krejčího. Přesně tím tento model byl - v zásadě ekvivalent klasického Passatu, který ale po vzoru Škody Superb přidal do hry praktičtější karoserii liftback a vážně neotřelý, atraktivní design.
Vypadalo to jako vítězná kombinace a VW se zprvu dokonce netajil záměrem, že jde právě o nástupce Passatu, jehož odbyt začal toho času stagnovat. Z nějakého důvodu to ale nezafungovalo - konzervativní klientela legendárního sedanu a kombíku zůstala věrná svému „pašíkovi”, škodovkáři dál kupovali Superb a na Arteon zbylo jen místo v koutě.
VW udělal leccos pro to, aby situaci změnil, později přišel i se stylovým kombíkem Shooting Brake, verzí R, auto porůznu zlevňoval... Nic z toho nezabralo. Absolutní propadák to nebyl, vzhledem k vysokým očekáváním ale ano. A tak se už v polovině roku 2023 začalo mluvit o tom, že celý tento model skončí bez nástupce. Na některých trzích k tomu s koncem předminulého roku skutečně došlo, mj. u nás, kde byl mimochodem vždy docela populární, ale zůstal v prodeji aspoň onen svérázný kombík a VW slíbil, že jej udrží v nabídce do roku 2026. Ale co dnes můžete Němcům věřit, že?
Tohle se rozhodně realitou nestalo, neboť rok 2025 sotva začal a Arteon je po smrti. Automobilka v podstatě jen potichu vypnula linku v Osnabrücku, kde se vůz vyráběl v oné poslední dostupné verzi, a nikomu o tom neřekla. O skonu tohoto modelu se jménem firmy pouze podělil jeden z mluvčích Volkswagenu na LinkedInu a to je celé.
Důvod není jasný - jak už padlo, ještě před 10 měsíci automobilka avizovala zachování výroby do roku 2026. To obvykle neznamená do ledna 2026, spíš do podzimu toho roku a nástupu produkce vozů nových modelových let. Takže se nacházíme skoro dva roky před avizovaným termínem, přesto přišel konec. A prodejní problém vůz neměl, tedy ne neočekávaný. S koncem liftbacku asi polovina prodejů zmizela, kombík si tedy vedl podle očekávání - ne skvěle, ale všímejme si relativity.
Například v českých prodejních datech SDA vidíme za loňský rok 281 prodaných Arteonů, což je výrazný meziroční pokles, ale jak už padlo - nabídka výrazně prořídla, prodeje musely jít adekvátně dolů. Pořád je to ale číslo, které bezpečně překonává libovolný model ID, u kterých se VW může přetrhnout, aby jich vyrobil co nejvíc bez ohledu na poptávku. A překonává mj. i elektrický ekvivalent v podobě modelu ID.7, který ani sám neví, jak daleko dojede. Máme tu tedy odstřelené auto na konci života vs. protežovaného premianta na jeho začátku, a přesto jsou prodeje takové.
I tak je to Arteon, který končí, jako už asi tisící projev toho, jak si VW dál žije ve svém plánovaném světě udržující jen minimální vazby na realitu a zcela okrajově reagující na preference zákazníků. Tušíme, že víc než co jiného má s osudem „Artieho” do činění snaha VW nakopnout prodeje elektrického modelu ID.7, k němuž je vůz pro automobilku nevítanou neelektrickou alternativou. Smutné, ale nakonec nepřekvapivé. Dodejme, že Arteon končí po výrobě bezmála 200 tisíc aut po necelých 8 letech na světě ve formě liftbacku a a pěti ve formě kombíku. Vlastně nám bude docela chybět. A podstatné části Čechů též. VW si ale myslí, že zná budoucnost, a jedná primárně v souladu s tím.
![VW zabil stylový Arteon o dva roky dřív, než plánoval. V Česku se i v jediné verzi pořád prodával líp než všechny elektrické ID - 1 - VW Arteon 2020 facelift prvni sada 18](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![VW zabil stylový Arteon o dva roky dřív, než plánoval. V Česku se i v jediné verzi pořád prodával líp než všechny elektrické ID - 2 - VW Arteon 2020 facelift prvni sada 19](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![VW zabil stylový Arteon o dva roky dřív, než plánoval. V Česku se i v jediné verzi pořád prodával líp než všechny elektrické ID - 3 - VW Arteon R Shooting Brake cena Nemecko 2021 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![VW zabil stylový Arteon o dva roky dřív, než plánoval. V Česku se i v jediné verzi pořád prodával líp než všechny elektrické ID - 4 - VW Arteon R Shooting Brake cena Nemecko 2021 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![VW zabil stylový Arteon o dva roky dřív, než plánoval. V Česku se i v jediné verzi pořád prodával líp než všechny elektrické ID - 5 - VW Arteon 2020 facelift prvni sada 21](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![VW zabil stylový Arteon o dva roky dřív, než plánoval. V Česku se i v jediné verzi pořád prodával líp než všechny elektrické ID - 6 - VW Arteon R Shooting Brake cena Nemecko 2021 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![VW zabil stylový Arteon o dva roky dřív, než plánoval. V Česku se i v jediné verzi pořád prodával líp než všechny elektrické ID - 7 - VW Arteon R Shooting Brake cena Nemecko 2021 05](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![VW zabil stylový Arteon o dva roky dřív, než plánoval. V Česku se i v jediné verzi pořád prodával líp než všechny elektrické ID - 8 - VW Arteon R Shooting Brake cena Nemecko 2021 06](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![VW zabil stylový Arteon o dva roky dřív, než plánoval. V Česku se i v jediné verzi pořád prodával líp než všechny elektrické ID - 9 - VW Arteon 2020 facelift prvni sada 20](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
A je to zase jinak, VW Arteon zcela končí asi o dva roky dřív, než nakonec měl. Tušíme, že snaha nakopnout prodeje elektrického modelu ID.7 s tím má mnoho co do činění. Foto: Volkswagen
Zdroje: Volkswagen, SDA
Bleskovky
Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
dnesNejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
včeraBMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Velkou luxusní obdobu Škody Octavia od BMW koupíte už po pár letech za cenu nové Octavie, i když původně stála násobně víc
před 5 hodinamiTechnik detailně ukázal, jak funguje přes 100 let starý převratný vynález, který pohřbil elektromobily. Nerozchodily to dodnes
před 6 hodinamiŽádné nesmyslné čtyřválce, žádný konec osmiválců, žádný konec dieselů. BMW zůstanou aspoň pod kapotami „normální”
před 8 hodinamiCo všechno ještě Mercedes pokazí? Jeho nová třída E si utrhla ostudu v crash testu, nezareagovala na dva roky známé pravidlo
před 9 hodinamiŠéf VW ukázal, že nejenže neumí řídit firmu, neumí řídit ani auto. Kolega z vývoje ho zničil, i když měl pomalejší vůz
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.11. 22:03 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 02.11. 20:41 - řidičBOB
- Ojete sportaky - zajimave nabidky 02.11. 18:15 - Snowman000
- Detektory policejních radarů 02.10. 18:24 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 02.10. 10:45 - M.Z.
- Politický koutek 02.10. 00:02 - abgx1
- whitelist & blacklist 02.08. 10:15 - jerry
- BMW Divize 02.07. 15:42 - pavproch